Esther (26) leidt aan het Syndroom van Usher, een erfelijke, progressieve ziekte die haar doof en blind heeft gemaakt. Dankzij de stichting Running Blind kan zij, begeleidt door een buddy, hardlopen. Roeivereniging Het Sloepweesje nodigde haar uit om ook eens te komen roeien – maar dat bleek hele nieuwe uitdagingen met zich mee te brengen. Uitdagingen die een team HU-studenten graag aangingen in het kader van hun opleiding. “Zo’n opdracht is op papier toch anders dan op het water.”
Om voor Esther het roeitempo aan te geven, stampt de stuurvrouw op de bodem van de boot. Bij intensief roeien is deze trilling echter moeilijk op te pikken. Bovendien zijn er nog vele andere commando’s nodig om goed te kunnen sloeproeien. Ze proberen het nog met een tolk in de boot, die via aanrakingen de commando’s doorgeeft, maar ook dat werkt niet goed. Er moet een andere oplossing komen, maar welke? Jane de Zwart, stuurvrouw bij Sloepweesje en docent bij het MBO Rijnland, ziet hier wel een mooie opdracht in voor haar studenten. Ze legt de vraag neer bij TechnoHUB, dat zich inzet om het onderwijs te verbinden met de beroepspraktijk. TechnoHUB wil best opdrachtgever zijn in dit project. De vmbo-studenten bedenken een mooie oplossing maar lopen vast in de technische realisatie. TechnoHUB neemt vervolgens contact op met Hogeschool Utrecht: is dit niet iets voor jullie studenten? Zo komt het project op de lijst Quest-projecten terecht van het Institute for Design & Engineering (IDE) van de HU.
Verder lezen? Klik dan hier