Meewerken aan een betere toekomst? Met jouw technische skills zorg je voor echte oplossingen voor echte problemen. Ga jij mee op Quest?
Quest biedt een antwoord op de uitdagingen waar bedrijven en organisaties mee te maken hebben. En niet zomaar problemen. Het gaat om uitdagingen die echt een verschil maken voor de mens en de wereld. In een team vanuit de HU werk je hier aan mee. De Quests zijn echt, de klanten en jullie oplossingen dus ook.
Stel: een bedrijf, een ziekenhuis of een onderzoeksinstituut heeft hulp nodig. Bijvoorbeeld bij het oplossen van een probleem. Met jouw team van vier tot zes studenten ga je dan aan de slag. Iedereen heeft een andere achtergrond en komt van verschillende opleidingen. Dit noemen we ‘multidisciplinaire teams’. Deze samenwerking is voor jou als student een goede voorbereiding op je carrière.
Nieuwe innovatieve technieken, oplossingen voor nieuwe (industriële) bedrijfsprocessen of uitdagingen op het gebied van digitaliseren. Eigenlijk allemaal vraagstukken waar je na je studie ook mee te maken krijgt. Een geweldige kans om te leren denken vanuit de verschillende expertises. En goed met andere specialisten te leren samenwerken. Bovendien leg je waardevolle contacten met je latere werkveld.
Voorbeelden
De studenten van eerdere jaren hebben veel Quests uitgevoerd. Je kunt denken aan:
- projecten op het gebied van nieuwe beeldscantechnieken
- Internet of Things
- slimme sensoren
- robotisering
- 3D-printing technologie
- duurzaam energiegebruik
- blockchain toepassingen
- medische technologie.
Meer weten? Lees dan hier meer over de projecten.
Als er goede redenen zijn waarom je niet kunt voldoen aan de aanwezigheidsplicht, dan kun je bij de examencommissie een verzoek indienen voor een ontheffing (zie 2.6.4 van de studiegids).
Elk halfjaar presenteren we de nieuwe Quests. Deze projecten hebben we samen met de bedrijven ontwikkeld en zijn dan ook ‘Quest-waardig’. Dat betekent dat ze ook écht ergens over gaan.
Je kunt je na de presentatie inschrijven op Quests waar je enthousiast van wordt. Wij gaan dan aan de slag om jou te matchen met een team. En dat team matchen we met Quest. Ieder jaar starten ongeveer 50 groepen.
Een Quest duurt een halfjaar (semester).
Deze cursus is voor studenten van de bacheloropleidingen Built Environment, Electrical Engineering, Technische Bedrijfskunde en Werktuigbouwkunde. Je doet de cursus Quest 30EC in de ideale situatie in jaar 3 van jouw opleiding. Dit zijn de eisen:
Tijdens Quest leer je competenties vanuit jouw bachelor toe te passen in vraagstukken uit de praktijk die om een multidisciplinaire samenwerking vragen. Zo leer je hoe je in een multidisciplinair team werkt. En dat je met dit team voor een opdrachtgever uit het werkveld een vraagstuk op kan lossen. Dit betekent dat we kijken naar de volgende leeruitkomsten:
LeerUitKomst 1 (Analyseren / onderzoeken / initiëren):
Je identificeert en analyseert een maatschappelijk relevant vraagstuk en formuleert randvoorwaarden, eisen en doelstellingen. Je vergaart gestructureerd benodigde informatie en evalueert deze systematisch om het maatschappelijk relevante vraagstuk onderbouwd te antwoorden. Hierbij maak je gebruik van zelfgekozen onderzoeksmethoden.
LeerUitKomst 2 (Oplossen / ontwerpen / specificeren):
Je (her)ontwerpt of ontwikkelt een proof of concept, prototype, proces of methode, waarbij je rekening houdt met de wensen van de stakeholders, op basis van diverse invalshoeken en met bestaande ontwerptechnieken, wat leidt tot een oplossing die klaar is om gerealiseerd te worden.
LeerUitKomst 3 (vanuit kennisdeling /ontwikkeling/van elkaar leren):
Je draagt vanuit het oplossen van een praktijkprobleem bij aan het ontwikkelen van toegepaste kennis binnen de HU-onderzoeksthema’s (KIA’s).
LeerUitKomst 4 (vanuit kennisdeling /ontwikkeling/van elkaar leren):
Je deelt en vergaart kennis en vaardigheden in een multidisciplinaire context / projectgroep, draagt bij aan het oplossen van een praktijkprobleem en borduurt daarbij voort op bestaande theorie en modellen.
LeerUitKomst 5 (professionele multidisciplinaire samenwerking):
Je reflecteert op je eigen handelen en het effect dat dat heeft op anderen, en communiceert effectief in een multidisciplinaire samenwerking, met behulp van reflectie-, samenwerkings- en communicatiemodellen, wat leidt tot aantoonbaar professioneel gedrag. Daarnaast mag je kiezen voor een onderwerp waarin je je graag verder wilt ontwikkelen
LeerUitKomst 6, individuele keuze:
1. Managen:
Je stuurt, faciliteert, monitort en stuurt een multidisciplinair project indien nodig bij om het projectdoel te behalen. Je overweegt hierbij risico’s en communiceert effectief met diverse belanghebbenden en maakt hierbij gebruik van relevante (verander)theorieën en/of -modellen.
2. Adviseren:
Je geeft voor de opdrachtgever, je klant, relevante onderbouwde en overtuigende adviezen die technisch en economisch haalbaar zijn, in een multidisciplinaire context om een proces of product te verbeteren of te ontwerpen. Je past hierbij relevante theorieën en/of -modellen toe.
3. Beheren:
Je monitort, signaleert, optimaliseert en anticipeert op de kwaliteit van een product, proces of dienst, rekening houdend met de volledige levenscyclus en gebruikmakend van onderhoudsplannen om de prestatie van een product, proces of dienst op niveau te houden.
4. Realiseren:
Je levert een werkend proof-of-concept of prototype op voor een product, proces of dienst dat voldoet aan de specificaties en maakt daarbij passend gebruik van materialen, technieken, processen en methoden.
Voordat je Quest start, kom je in een team. Dit doen we op de Quest Matchingsdag. De docentbegeleiders presenteren de verschillende opdrachten en gaan in gesprek met de studenten. Iedere Quest vraagt om een aantal specialisten. De docentbegeleiders bepalen hoeveel specialisten van welke opleiding er nodig zijn. Het is belangrijk dat in ieder geval twee van de vier opleidingen onderdeel zijn van een team. Zo kunnen jullie het multidisciplinaire vraagstuk aanpakken als projectgroep. Je krijgt dan bijvoorbeeld een team van drie TBK, twee WTB en een BE.
We verwachten dat je aanwezig bent, zodat je met de beste kennis en vaardigheden je zo goed mogelijk kunt inzetten voor jouw Quest en je team.
Aan het einde van de Quest heb je een portfolio gemaakt. In dit portfolio verzamel je bewijsstukken, leeruitkomsten en laat je zien hoe je aan je competenties hebt gewerkt. Voor dit portfolio krijg je een cijfer.