HU en haar alumni: zo creëer je binding

HU en haar alumni: zo creëer je binding!
Vanuit het motto ‘Een leven lang leren’ wil Hogeschool Utrecht graag haar studenten aan zich blijven verbinden na hun afstuderen. Maar hoe zorg je nu precies voor betrokkenheid en binding tussen alumni en de hogeschool? Onze Scompany-consultants kwamen op zeven succesfactoren voor het HU-alumnibeleid. Een bruikbaar advies volgens de opdrachtgeefster Mieke Braadbaart, dat inmiddels ook geïmplementeerd wordt.

Alumnibeleid op basis van zeven succesfactoren
Tijdens het Scompanyadviestraject hebben de studenten onder deskundige begeleiding onderzoek gedaan naar welke factoren betrokkenheid en binding creëren tussen de alumni en de hogeschool. Die betrokkenheid en binding is belangrijk omdat de HU opereert vanuit het motto: ‘Een leven lang leren’. Uit het onderzoek blijkt dat een succesvol alumnibeleid moet worden gebaseerd op zeven succesfactoren. Deze factoren zijn: ‘organisatie’, ‘communicatie’, ‘middelen’, ‘tevredenheid’, ‘timing’, ‘interesse’ en ‘exclusiviteit’.

Connectie tussen centraal en decentraal beleid
Op basis van het onderzoek is geadviseerd dat het alumnibeleid van de HU een samenwerking tussen decentrale instituten en de centrale hogeschool dient te zijn. Door dit te doen kunnen individuele instituten aanvulling geven op het centrale alumnibeleid, en zo voor meer binding en betrokkenheid zorgen. Dat dit advies vanuit Scompanystudenten bruikbaar en relevant is, blijkt uit het feit dat de HU het advies momenteel aan het implementeren is.
Vanuit het instituut voor ICT wordt op dit moment gewerkt aan het betrokken houden van alumni. Zo kunnen studenten zich dit schooljaar (september 2017) aanmelden bij studievereniging Indicium, waardoor de betrokkenheid bij de opleiding wordt vergroot. Daarnaast wordt o.a. drie keer per jaar de netwerkbijeenkomst ‘De Master Spreekt’ georganiseerd vanuit de deeltijd masteropleiding Master of Informatics (MSc) voor huidige studenten, docenten, alumni en relaties vanuit het werkveld.

Hogeschool Utrecht als opdrachtgever van Scompany
Mieke Braadbaart, opdrachtgever van het Scompanytraject, kan Scompany zeker aanraden. Vooral het opgeleverde advies, om van de studenten al tijdens de studie fans en ambassadeurs van de HU te maken, sprak Mieke erg aan. Studenten en alumni worden bijvoorbeeld in het zonnetje gezet wanneer zij een bijzondere prestatie hebben geleverd. Lees hier meer over deze bijzondere prestaties.
Dankzij het onderzoek kwam Mieke dus tot een waardevol inzicht dat het binden van alumni al begint tijdens de opleiding: “Als wij in het vervolg ooit weer gedegen onderzoek willen gaan doen, zullen wij zeker aan Scompany denken. Scompany is erg professioneel en betrokken”.

 

 

 

 

Scompanyteam:
Manouk Genot
Sander Koetsier
Femke van Leeuwen
Dylan Varwyk
Niels van de Wijngaard