Blauwdrukdenken is verleden tijd

Design Thinking is hot. Steeds meer bedrijven en organisaties innoveren in de wijze waarop zij complexe vraagstukken behandelen. Agile en Scrum zijn termen die we steeds vaker terugzien in bedrijfsprocessen. Blauwdrukdenken en watervalmethodes als traditionele manieren van problemen zijn te weinig ‘humanized’. Design Thinking is, net als Agile en Scrum, een meer interactieve en innovatieve manier van probleemoplossing die steeds meer toegepast wordt. Maar wat is nu eigenlijk de waarde van het toepassen van een methode als Design Thinking?

Design Thinking is een methodiek waarbij je door het testen van aannames en hypotheses tot innovatieve oplossingen komt voor een vraagstuk. Deze methode kent vijf fasen die doorlopen worden; empathize, define, ideate, prototype en test. Door Design Thinking toe te passen maak je besluiten gebaseerd op wat toekomstige klanten/betrokkenen echt willen, in plaats van het te baseren op huidige data of risicovolle besluiten te nemen op basis van instinct in plaats van op bewijs.

Bron: Andy Cambeen

Volgens Andy Cambeen, expert Design Thinking, is de huidige manier van probleemoplossing te weinig gericht op de betrokkenen. “Ik denk dat voor heel veel moeilijke sociale problemen Design Thinking een goede methode kan zijn om tot een oplossing te komen. Voornamelijk omdat je met Design Thinking gelijk vanaf het begin kijkt naar de diepere waarden en belangen van de mens”.

De Utrechtse sociale onderneming FairClimateFund heeft Scompany onlangs een vraagstuk voorgelegd. Om dit vraagstuk te kunnen beantwoorden is de keuze gemaakt de Design Thinking methode leidend te laten zijn in dit traject. Door tussentijds interessante resultaten te analyseren, kan de onderzoeksrichting al in een vroeg stadium bijgestuurd worden waardoor je steeds dichter bij de kern van waardevolle inzichten komt. Deze inzichten leveren hierdoor al direct een concrete bijdrage aan het uiteindelijke advies. De methode maakt het hierdoor mogelijk om de opdrachtgever al in een vroeg stadium van het adviestraject mee te nemen in de bevindingen. Vanuit deze eerste bevindingen kan er een vertaalslag worden gemaakt naar een verdiepend onderzoek. Tijdens deze beslissing is er ruimte voor de opdrachtgever om op haar beurt extra input te leveren zodat de relevantie van het advies wordt gewaarborgd.

Design Thinking is volgens Andy Cambeen een methode die ingewikkelde problemen in elke moeilijkheid kan tackelen. Dit maakt het dat deze methode voor Scompany, en daarmee voor uw bedrijf of organisatie, erg waardevol kan zijn. Is uw interesse gewekt? Neem dan vrijblijvend contact op met Scompany om te kijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen.

Junior Adviseurs: Soetimah Goos, Sanne van den Broek en Lotte Arnold