In gesprek met alumnus Pascale Suister senior communicatieadviseur VolkerWessels

In gesprek met alumnus Pascale Suister
Pascale Suister (33 jaar) is een oud-communicatiestudente van Hogeschool Utrecht en werkt nu als Senior Communicatieadviseur bij VolkerWessels.

Pascale Suister, Senior Communicatieadviseur bij VolkerWessels

Zij was eerder dit jaar als opdrachtgever betrokken bij een Scompany-opdracht gericht op arbeidsmarktcommunicatie. In dit interview vertelt zij hoe zij het communicatie-vakgebied is ingerold, hoe zij terechtkwam bij een groot bouwbedrijf en welke uitdagingen ze ziet op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie.

Hoelang werk jij al bij VolkerWessels?
Letterlijk zes en een half jaar geleden heb ik een elevator pitch gehad. De persoon die mij toen heeft aangenomen, heb ik ontmoet in de lift. VolkerWessels was toen nog gevestigd in het Adriaan Volker Huis in Rotterdam (op de 14e en 15e etage). Mijn toenmalige werkgever was gevestigd op de 5e etage. In de lift raakten we aan de praat en als snel werd ik uitgenodigd voor een gesprek. Na twee gesprekken kreeg ik een baan aangeboden als Communicatiemedewerker bij VolkerWessels.

Dat klinkt goed! Kun jij uitleggen waarom jij hebt gekozen voor jouw functie? En wat doe je nu precies?
Ik heb destijds voor deze functie gekozen, omdat deze erg breed was. Uiteindelijk ben ik doorgegroeid naar Senior Communicatieadviseur. Op dit moment focus ik me op Interne Communicatie, Veiligheidscommunicatie en Arbeidsmarktcommunicatie. Alle drie ontzettend mooie deelgebieden. Met Interne Communicatie bedoel ik de communicatie op het concernkantoor van VolkerWessels, maar ook de communicatie naar de circa 120 VolkerWessels-ondernemingen. Ik focus me daar op dit moment ook op gedragsverandering en in het bijzonder op het gebied van veiligheid, een van de kernwaarden van onze organisatie. Dit doe ik samen met de communicatiecollega’s op het concernkantoor en binnen de verschillende werkmaatschappijen.
Arbeidsmarktcommunicatie richt zich vanuit het concernkantoor vooral op de naamsbekendheid van VolkerWessels. De arbeidsmarkt moet weten wie VolkerWessels is, en wat wij allemaal kunnen en doen. Door te werken aan deze naamsbekendheid en door lading te geven aan het werkgeversmerk VolkerWessels helpen we onszelf en de VolkerWessels-ondernemingen met het aantrekken van nieuw talent.

Wat was voor jou de meest aantrekkelijke factor om voor VolkerWessels te kiezen?
Als je me na mijn studie had verteld dat ik vandaag de dag bij één van Nederlands grootste bouwconcerns zou werken, dan had ik dat nooit verwacht. De bouw trok mij nooit. Maar VolkerWessels is echt een ontzettend mooi bedrijf.
De projecten die we maken en opleveren zijn echt waanzinnig. Je bouwt echt aan een mooi stukje Nederland. Wat VolkerWessels voor mij zo aantrekkelijk maakt is de grote diversiteit. Iedere VolkerWessels-onderneming heeft zijn eigen cultuur. Maar overal hangt een echte no-nonsens cultuur (ook wel niet lullen, maar poetsen). Een cultuur die goed bij mij past.

“Arbeidsmarktcommunicatie is echt een samenwerking tussen HRM / recruitment en Communicatie”

Even inzoomen nu: wat vind jij dat Arbeidsmarktcommunicatie inhoudt?

Arbeidsmarktcommunicatie is voor mij het regelmatig communiceren naar de externe, maar ook interne doelgroepen van VolkerWessels met als doel het (uiteraard) positief beïnvloeden van het werkgeversmerk/imago van VolkerWessels. Maar ook het werven van nieuwe medewerkers en het onderhouden van contacten met huidige, potentiële en oude medewerkers. Uiteraard zijn al deze aspecten van Arbeidsmarktcommunicatie belangrijk.  Alleen ligt voor VolkerWessels de focus op het beïnvloeden van het werkgeversmerk en het imago.  Het werven van nieuwe medewerkers en het onderhouden van contacten ligt meer bij de VolkerWessels-ondernemingen. Daar komen de medewerkers namelijk ook officieel in dienst.

Daarnaast vind ik dat Arbeidsmarktcommunicatie echt een samenwerking is tussen HRM/recruitment en Communicatie. Helaas kom je nog in veel organisaties tegen dat alleen HRM of alleen Communicatie zich hier mee bezig houdt.

Wat vind je van de huidige arbeidsmarktcommunicatie bij VolkerWessels?
Zoals eerder gezegd richten wij ons met name op het positief beïnvloeden van het werkgeversmerk en imago. VolkerWessels is goed op weg, maar het kan altijd beter.
Sinds kort is Arbeidsmarktcommunicatie niet alleen een aandachtsgebied voor de afdeling Communicatie, maar ook HRM is hier nu sterk bij betrokken. Samen kunnen we nu een nog sterkere boost geven. Naar aanleiding van de Scompany-opdracht die we eerder dit jaar hebben laten uitvoeren door een team, hebben we een nieuwe collega aangetrokken die zich vanaf deze week helemaal gaat richten op arbeidsmarktcommunicatie!

Heb jij nog een tip voor mensen die net beginnen met Arbeidsmarktcommunicatie?
Ik vind het belangrijk dat we laten zien dat wat we zeggen, we ook echt waar kunnen maken. Anders trek je de mensen wel aan, maar lopen ze via de achterdeur weer weg. En dat wil je voorkomen. Bij arbeidsmarktcommunicatie is het belangrijk om te denken vanuit je doelgroep en niet vanuit de organisatie of jezelf (hoe zien anderen ons?). En vooral de interactie met je doelgroep op te zoeken.

Artikel geschreven door Scompanyteam 6.
Marjolein Koot
Areg Sahakian
Julian Varwyk
Liselotte Wilde