Wie de afgelopen tijd een wandeling door de stad heeft gemaakt, heeft ze ongetwijfeld gezien. Ze hangen overal. Tijdens de koffiepauze door de NRC-app aan het scrollen? Ook online kan je er niet omheen.
De Booster-campagne van de overheid is begonnen en deze prijkt op vele reclamelocaties. Het kabinet probeert met de campagne de vaccinatiegraad verder te verhogen, iets wat niet makkelijk blijkt te gaan. Wie oplettend is, ziet dat de campagne vele gezichten heeft. Op de bewegende billboards zien we een slanke zwarte man van ongeveer 30, een vollere witte vrouw van een jaar of 50, maar ook een kind van Aziatische komaf.
Deze diversiteit is niet toevallig, maar bewust. De overheid doet aan inclusieve communicatie. Door verschillende soorten mensen te tonen, kunnen meer soorten mensen zich inleven in de boodschap. Namelijk: laat je vaccineren.
Inclusieve communicatie is echter meer dan een marketingtool. Het is een strategische benadering die het mogelijk maakt voor organisaties en merken om mensen écht te bereiken, we leven immers in een superdiverse samenleving. En dit is belangrijk, zoals we zagen in het voorbeeld van de overheidscampagne.
Als organisatie of bedrijf wil je natuurlijk iedereen bereiken! Maar: mensen met verschillende achtergronden moeten simpelweg gewoon op verschillende manieren benaderd worden. Een lastige kwestie, zien ook veel bedrijven en organisaties. Zij zijn vaak hard op zoek naar dé manier om efficiënt te communiceren met alle soorten mensen uit hun doelgroep.
Een communicatieprofessional met kennis over inclusief communiceren is hierbij onmisbaar. Daarom is de opleiding Communicatie aan de Hogeschool Utrecht hard bezig om de Communicatieprofessionals van morgen deze nieuwe vorm van communiceren bij te brengen.
Hoe doen ze dat? En wat kunnen studenten straks? Om antwoord te krijgen op deze vragen spreken we met Ruben van der Weijden, opleidingsmanager van de opleiding Communicatie. Wat is inclusieve communicatie nou eigenlijk volgens Van der Weijden?
‘’Als er wordt gesproken over inclusieve communicatie en genderspecifieke woorden, dan is communicatie heel belangrijk om bepaalde diversiteit uit te stralen of juist te bereiken. Het gebruik van woorden is hierin heel belangrijk. Als er woorden worden gebruikt die totaal de plank misslaan, moet dit met respect aangekaart kunnen worden en niet met agressie. Daar in gesprek over gaan is belangrijker dan de juiste woorden gebruiken.’’
Over de invulling van de opleiding op het gebied van inclusieve communicatie wordt veel over nagedacht. De opleiding ziet communicatie als verbinding creëren, zoals verbinding tussen een organisatie en doelgroep. Inclusieve communicatie is hier heel belangrijk in. Als er wordt gekeken naar de aspecten van communicatie, zijn de relatie, de inhoud en het proces heel belangrijk. Volgens van der Weijden gaat inclusieve communicatie veel meer in op relatie, en vanuit daar op inhoud. In de ‘klassieke’ manier van communiceren gaat dit andersom. Inclusieve communicatie zal hierdoor invloed hebben op het curriculum, al kwam dit wel al terug in verschillende onderdelen van de opleiding.
Tot op heden wordt er nog steeds gezocht naar wat inclusieve communicatie nou eigenlijk is. De opleiding Communicatie aan de Hogeschool Utrecht wil hier graag leider in worden en studenten afleveren die hier pragmatische kennis over bezitten.
De afgestudeerde studenten van de opleiding Communicatie houden in de communicatie uitingen rekening met de inclusie, zij proberen alle soorten mensen aan te spreken, aldus van der Weijden. Een goed voorbeeld zijn de reclames van de landelijke supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo. Hierin speelt een zwarte man de rol van een witte man, hierdoor spreken zij nog steeds geen andere mensen aan. Welke normen en waarden wil je laten terugkomen, zodat ook andere mensen zich aangesproken en gevonden voelen in de communicatie uitingen? Dit is een goed onderwerp waar onze communicatie studenten zich in onderscheiden, zij gaan de communicatie mooier maken en inclusie toevoegen.
De kennis hierover begint langzamerhand te komen, maar vooralsnog is de opleiding zoekende. De opleiding zal geen grote verandering ondergaan, omdat de opleiding al erg zit op gedrag en gedragsverandering. Volgens van der Weijden komt er een ander curriculum, maar het is nog niet duidelijk hoe dit volledig tot stand komt. De opleiding is er in ieder geval druk mee bezig!
Geschreven door junior adviseurs Joris van Eijck, Kiki Sijtsema en Thijs de Jong