Hogeschool Utrecht vernieuwt haar onderwijs

Onder de loep; Hogeschool Utrecht vernieuwt haar onderwijs!

Onderwijs is een gegeven dat continu ontwikkelt, groeit en verandert. Studenten worden klaargestoomd voor banen die momenteel wellicht nog niet bestaan. Dit vraagt om een dynamische werkwijze en het continu verbeteren van onderwijs binnen de Hogeschool Utrecht: Onderwijsinnovatie. Maar wat is dit precies en wat doet de HU hiermee?

Wat is onderwijsinnovatie?Gerelateerde afbeelding
Onderwijsinnovatie gaat om het doelgericht verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs op een levendige manier. Door onderwijsprocessen te vereenvoudigen en het gebruik van nieuwe technieken worden studenten gestimuleerd zichzelf te verbeteren en worden ze klaargestoomd voor de wereld van morgen. Doelmatig, effectief, productief en het vermogen om aan te passen zijn hierbij kernzaken die van groots belang zijn. Onderwijsinnovatie vergt tijd en moeite, maar door een bottom-up strategie krijgen alle partijen de kans dit tot een groot succes te maken. Bij deze strategie levert de groep die er het dichtst op staat, de docenten en studenten in dit geval, de ideeën en het management stuurt het uiteindelijk aan. Een samenwerking met een gezamenlijk doel: voor studenten is de Hogeschool Utrecht dé plek voor kwalitatief goed, uitdagend en inspirerend onderwijs.

HU prijswinnaar op het gebied van innovatie
Dat de Hogeschool Utrecht op dit vlak vooruitstrevend is blijkt wel uit de Surf onderwijsaward, een jaarlijkse prijs die wordt uitgereikt aan ‘changemakers’ in onderwijsvernieuwing, die Peter Cornelissen dit jaar in ontvangst heeft mogen nemen. Als programmadirecteur onderwijsinnovatie heeft hij een visie ontwikkeld op het vlak van onderwijs dat verandering bewerkstelligt. Hij ontwikkelde een centrale rol voor de digitale leeromgeving met bijbehorende ontwerpen van nieuwe opleidingen. Studenten kunnen hierdoor op hun eigen moment leren en zich ontwikkelen. Voor zowel zijn medewerkers en medebestuurders is Peter Cornelissen een inspiratiebron.

Onderwijsinnovatie Instituut voor Communicatie
Ook het Instituut voor Communicatie is vooruitstrevend in zijn werkzaamheden. Rogier Slaman, communicatie docent aan de Hogeschool Utrecht, is begin december met twee collega’s naar hét congres voor onderwijs en educatie geweest, het Online Educa Berlin. Hier gaven zij een presentatie over hun onderzoek naar de digitale leeromgeving binnen de
HU. Dit onderzoek kwam voort uit klachten vanuit de onderste kring; de studenten in dit geval. Er waren meerdere klachten ontstaan over de digitale leeromgeving en de gebruiksvriendelijkheid, zoals het gebruikersgemak. Hier is op in gespeeld door vier honoursstudenten een onderzoek te laten doen naar de ‘user experience’ van dit digitale platform. Het interessante en opvallende was dat dit keer de docenten aan de zijlijn stonden. “Er werd op de beurs heel enthousiast op de nieuwe manier van lesgeven gereageerd. Voor heel veel opleidingen, en wereldwijd waren ze er aanwezig, was het aan de zijlijn staan van de docenten vernieuwend. Het was een hele goede nieuwe manier van samenwerken waarbij de studenten ook het idee hadden dat ze er heel veel van leerden”, aldus Rogier Slaman. De rol van de docent verandert hierbij en het ‘oude’ voor de klas staan en slechts zenden vanuit de docent vervalt deels. Een mooi project dat zowel leerzaam was voor student als docent.
Door een universele samenwerking verbetert de HU continu en blijft het zich vernieuwen. Er gebeurt veel op dit vlak en wie weet wat de toekomst ons te bieden heeft!

Scompanyteam:
Roxanne Grauwde
Jeroen Séra
Emily Speller
Sebastiaan Zoet