Van vertrekkende werknemer, naar ambassadeur voor je bedrijf!
Een goede werknemer laten gaan, om welke reden dan ook is nooit leuk. Er zijn talloze redenen te bedenken waarom een werknemer besluit om het bedrijf te verlaten. Wanneer een werknemer het bedrijf op goede voet verlaat is het belangrijk dat beide partijen hier een tevreden gevoel aan overhouden. Hoe kan je dit doen en wat gebeurt er mogelijk als je dit niet doet?
Voor grote bedrijven is het wellicht dagelijkse kost, voor kleinere bedrijven wat minder gebruikelijk. Toch blijft een goed vertrek van een werknemer van onderschatte waarde voor veel bedrijven. Een ex-werknemer is het fysieke visitekaartje van uw bedrijf. Wat kan een tevreden werknemer opleveren?
Ex-werknemer is een fan
Will Michels legt in zijn boek Communicatiestrategieën (2019) een aantal strategieën uit, waarvan de fanstrategie erg nuttig kan zijn om voor binding te blijven zorgen tussen het bedrijf en de vertrekkende werknemer, want enthousiaste fans maken nieuwe fans! De ex-werknemer zou zich bijvoorbeeld blijvend positief kunnen uiten over het bedrijf of social media. Of regelmatig nog op een andere manier in contact blijven en dat is goed voor het imago.
Uw ex-medewerkers zijn bijvoorbeeld ook goede recruiters voor de organisatie. Omdat zij precies weten wat de organisatie zoekt en hoe de organisatie in elkaar steekt. Met een goed afscheid vergroot u de kans dat voormalige medewerkers toch nog eens talenten bij u aandragen (Calsteren, 2015).
Wat hiervoor nodig is het behouden van een prettige relatie zodat de ex-medewerker enthousiast blijft en als brandactivation kan dienen (Michels, 2013).
Ambassadeurs voor uw bedrijf
Ook ex-medewerkers kunnen een goede aanbeveling geven. Bijvoorbeeld op de verschillende sociale media kanalen waarop uw bedrijf zich bevindt of in hun persoonlijke netwerken. Een werknemer kent het bedrijf beter dan een buitenstaander. Dit maakt dat hij geloofwaardiger overkomt.
De werknemer kan zijn charisma en kennis van het bedrijf inzetten om de omgeving positief te beïnvloeden (Michels, 2013). Daarnaast is het mogelijk dat de ex-medewerker als aanspreekpunt voor het bedrijf in de maatschappij functioneert. Het is echter belangrijk goed contact te houden met de ambassadeur om onduidelijkheid over bedrijfsdoelen te voorkomen. Het vraagt veel commitment van de ambassadeur om open te staan voor dit contact. Het verzorgen van een goed vertrek is hierin het fundament.
Boomerang recruitment
Ex-medewerkers kunnen terugkeren bij hun voormalige werkgever. Een goed afscheidsproces draagt ertoe bij dat medewerkers eerder geneigd zijn om terug te keren (Calsteren, 2015).
Communicatie speelt een belangrijke bij het afscheid nemen van uw medewerker. Er komt wel degelijk meer bij kijken dan alleen het nodige papierwerk. Hoe neemt u nou goed afscheid van uw werknemer?
1. Houd een exitgesprek
Laat dit gesprek voeren door een leidinggevende waarmee de werknemer regelmatig contact heeft gehad. Zorg dat het vooral een informele bijeenkomst is waarbij de werknemer zich op zijn of haar gemak voelt. Het doel van het gesprek is om erachter te komen wat de medewerker heeft bewogen te vertrekken.
2. Toon dankbaarheid, geen boosheid
Wellicht zorgt het uiten van uw frustratie over het vertrek van de werknemer voor een tijdelijk gevoel van voldoening. Maar op de langere termijn geeft een plezierig afscheid een veel beter resultaat. Bedank uw werknemer voor de bijdrage aan het bedrijf en wens hem of haar veel succes in de nieuwe uitdaging (Habets, 2011).
3. Vier het vertrek
Door een memorabel afscheid laat u een goede en positieve laatste indruk achter. Organiseer samen met collega’s een leuke afscheidsactiviteit voor uw werknemer. Een verzorgde lunch op de laatste werkdag of een gezellige afscheidsborrel bijvoorbeeld. Natuurlijk kunt u ook een zorgen voor afscheidscadeau zoals iets tastbaars of een uitje met partner (PWDeGids, 2014).
Kortom, ook al kan het soms vervelend zijn om afscheid te moeten nemen van een fijne werknemer. Het kan ook een positieve wending aannemen en vervormen tot een kans voor het bedrijf in plaats van alleen een verlies.