Tijdens de coronacrisis zijn docenten hun onderwijs anders vorm gaan geven. Online onderwijs nam een hoge vlucht. Wat kunnen we leren van hun ervaringen in het afgelopen jaar? Wat betekent de ontwikkeling van online onderwijs voor de toekomst? Vragen die aan de orde kwamen tijdens de inspiratiesessie Lessons Learned Corona van Teaching & Learning Network.
Maximale uitwisseling
Op het programma van de sessie 3 gasten, 10 geleerde lessen en groepsgesprekken in ‘break-out rooms.’ Een gevarieerde opzet gericht op maximale uitwisseling van ervaringen tussen de 27 deelnemers. Gasten van de Vrije Universiteit: Charlotte Meijer, adviseur onderwijsinnovatie, en Yousif Salhi, studentassistent VU Onderwijswerkplaats. Vanuit HU schoof docent van het jaar Amin Asad halverwege aan.
Wat studenten willen
Sjirk Zijlstra, trainer en consultant online leren, interviewde de gasten van de VU. Wat waren hun eerste ervaringen met online onderwijs? Charlotte was wel positief, zeker over de nieuwe tool FeedbackFruits bij de VU. Youssef gaf aan dat kennisclips hem erg hielpen bij het studeren. Clips kan je tenslotte zo vaak terugkijken als je maar wil. Charlotte had zich verdiept in de wensen van studenten voor het onderwijs. Resultaat: 10 elementen van online onderwijs die studenten willen behouden. [Interview ‘Wat willen studenten?’]
Docent als verbinder
Wat leerde docent van het jaar Amin Asad van de crisis? Amin gaf aan dat onderwijs op afstand volgens hem pure topsport is voor iedereen. ‘Waarom moet ik het mijzelf zo zwaar maken?’ vroeg hij zich af. Hij besloot om variatie aan te brengen in zijn lessen door studenten meer zelf te laten doen. Hij liet ze niet alleen lesgeven maar ook oefententamens ontwerpen. En dat beviel hem en zijn studenten uitstekend. Als docent ziet hij zichzelf vooral als een verbinder: tussen student en vakkennis of tussen student en werkveld. [Interview: ‘De hoeksteen van het onderwijs is verbinding’]
Hoe een kind leert
In ‘break-out rooms’ gingen de docenten vervolgens met elkaar in gesprek. Welke lessen heb jij geleerd tijdens corona? Wat betekent dat voor je lessen vanaf september? Wil Vlam merkte op dat het voor een student belangrijk is om te leren hoe een kind leert. Hoe verloopt de ontwikkeling van het brein? Je kan als docent bijvoorbeeld een filmpje laten zien en daarover opdrachten laten maken. Of studenten een wordweb laten maken over het lerende kind. Mogelijkheden genoeg om online en offline onderwijs met elkaar te combineren.
Geleerde lessen
Welke geleerde lessen leverden de discussies nog meer op? Structuur en interactie zijn belangrijke componenten voor onderwijs in het nieuwe schooljaar. Kennisclips vooraf delen is ook een van de suggesties. Daardoor kunnen studenten zich beter voorbereiden en blijft er meer tijd over voor respons tijdens de les. Werkcollege wordt dan echt werkcollege en geen verkort hoorcollege. Andere conclusie: variatie in werkvormen vasthouden. En kennis en ervaring over nuttige digitale tools uitwisselen.
Tips voor docenten
Wooclap is een online tool waarmee je onderwijs interactief kan maken. Bij het Instituut voor Social Work wordt momenteel geëxperimenteerd met deze tool. Voordeel van Wooclap is dat je er een powerpoint in kan verwerken en vragen kan toevoegen, zodat je niet steeds hoeft over te schakelen naar andere programma’s. Het programma vormt een alternatief voor de vele kennisquizjes die studenten krijgen aangeboden.
Interview: ‘De hoeksteen van het onderwijs is verbinding.’
Interview: ‘Wat willen studenten?’