BLOG Marieke: meedoen met project ZINnig

BLOG Marieke: meedoen met project ZINnig

BLOG Marieke: meedoen met project ZINnig

‘Meedoen met het project ZINnig, wie heeft daar nu geen ZIN in’ dacht ik in 2018. Met deze gedachte kwam ik op 6 juni 2018 de kick-off binnenlopen in Utrecht. Ik had eigenlijk nog geen idee wat ZINnig zou gaan inhouden. Collega’s en betrokkenen werden die avond enthousiast ontvangen door het projectteam Ellen, Rob, Inge en Vera met pizza en champagne. Project ZINnig ging van start!

Na mijn studie logopedie bij Hogeschool Utrecht ben ik Logopediewetenschappen gaan studeren. Ik ben altijd blijven werken bij mijn eerste werkplek in Amsterdam; praktijk Logopedie Westrand. Inmiddels ben ik, met trots, één van de drie eigenaren. Toch miste ik altijd het wetenschappelijke gedeelte in mijn mooie praktische vak. Door middel van bijeenkomsten, scrumsessies, focusgroepen word je als logopedist betrokken tijdens het gehele project. Ik voel mij daarom ook mede-onderzoeker, adviseur, collega en uitvoerder van ZINnig.

Zo kwamen er veel discussies over het afnemen van de spontane taalanalyses (STA). Het verzamelen, uitwerken en analyseren blijkt gewoon niet haalbaar in de logopedische praktijk, zeker niet binnen de eerstelijnszorg. Ook niet na een tweedaagse training met het programma CHAT. Een STA blijft gewoon een enorme klus. Helaas, want het is zo ontzettend bruikbaar bij kinderen van 7 tot 10 jaar met TOS.
Om een STA toch af te nemen werd er besloten een handreiking te maken. In deze handreiking staan voorbeelden en filmpjes om het afnemen sneller en gemakkelijker te maken voor de logopedisten. Wellicht is dit voor sommige collega’s, bijvoorbeeld in de tweede lijn, bruikbaar. Voor deze handreiking kwamen Inge en Vera langs in mijn praktijk om een instructie video-opname te maken. Dit was tijdens een logopedische behandeling bij een meisje van 9 jaar met TOS. Ik heb geleerd om beter spontane taal uit te lokken bij deze kinderen. Laat kinderen uitleggend vertellen over de spelregels van hun sport of vertellen hoe hun favoriete spel gespeeld wordt.

Voor de volgende fase werd er samen met ICT verder gezocht naar oplossingen om het analyseren van de spontane taal makkelijker te maken. Bij het maken van een nieuwe app kunnen alle uitingen van een kind nu digitaal gecategoriseerd worden en rollen de specifieke grammaticale problemen uit het systeem. Dit overzicht geeft eventueel mogelijkheden voor doelen binnen de logopedische behandeling. Handig en bruikbaar voor logopedisten die werken met TOS.

Na 1 jaar ZINnig werden voor de zomervakantie van 2019 de eerste ideeën gelanceerd voor therapiemateriaal bij kinderen van 7-10 jaar met TOS. Vooral de ICT en logopediestudenten maakten grote indruk met hun digitale spel. Het idee om kinderen te belonen voor grammaticale oefeningen tijdens een computerspel klonk aantrekkelijk en vernieuwend. Het idee was dat kinderen door middel van ‘levels’ verder komen in hun grammaticale ontwikkeling. Wow! Dit hebben we nog niet in logo-land!

Er werd samen met ICT gescrumd. Vragen ‘hoe kunnen we kinderen motiveren’, ‘hoe kunnen we kinderen belonen’ en ‘wat zijn verantwoorde activiteiten’ werden van vele kanten bekeken. Voorwerpen bouwen, levels en beloningssystemen waren ideeën die door ons allen bedacht en gedragen werden.
Na de zomervakantie gingen de ICT-ers en het bedrijf Orbit Games daar verder mee aan de slag. Als logopedist mocht je behandelmateriaal meebrengen. Er werd een poll uitgezet om te kijken wat kinderen in de leeftijd van 7-10 jaar aantrekkelijke onderdelen vinden binnen een computerspel. Er werd gekozen voor thema ‘machines’ en ‘robots’.

De app ontwikkelt zich verder en verder tot een prototype. Dit werd ook tijdens de laatste scrumsessie bekeken en getest. Alle feedback wordt nu weer verzameld en verwerkt. Een prachtig proces waarbij samenwerking tussen logopedisten en ICT-ers groeit.

Op dit moment ligt de demoversie van dit toffe spel bijna klaar om uitgetest te worden in de praktijk.
Ik ben trots dat ik mee mag doen met dit project. De twee jaar van ZINnig zijn bijna voorbij en ik verwacht dat er in mei 2020 een mooi product ligt voor de behandeling van grammaticale problemen bij kinderen met TOS van 7-10 jaar!

Marieke van de Poppe-Bult

Logopedist en praktijkhouder Logopedie Westrand