Studenten ICT en logopedie hebben ZINnig samengewerkt!

Studenten ICT en logopedie hebben ZINnig samengewerkt!

In februari 2019 kregen vijf studenten van de opleiding ICT van Hogeschool Utrecht de opdracht om innovatief therapiemateriaal te ontwikkelen voor kinderen met grammaticale problemen in de leeftijd van 7-10 jaar. Zij verdiepten zich onder andere in virtual reality en augmented reality. Onderzoeksteam ZINnig kreeg veel nieuwe termen te horen, want ICT-ers spreken echt een andere taal. Gelukkig kregen wij hulp van vijf studenten logopedie die ‘onze’ taal konden uitleggen aan de ICT studenten. De logopediestudenten bedachten ook verschillende spelvormen voor het therapiemateriaal, leverden geschikte zinnen aan, gaven aan wat belangrijk en haalbaar is voor logopedisten. Geregeld gaven ze feedback op de tussenproducten van de ICT studenten. Deze samenwerking heeft geresulteerd in een prototype van een applicatie met verschillende spelvormen waarin het kind spelenderwijs kan oefenen met zinsbouw. Aan dit prototype is een website gekoppeld waarmee een logopedist de voortgang van het kind kan monitoren en ouders of kind kan herinneren aan het maken van huiswerk. Een heel mooi resultaat! Zowel de ICT studenten als de logopediestudenten kijken tevreden terug op deze samenwerking!

De  prototypes van website en applicatie gebruiken wij nu als input voor de verdere ontwikkeling van het therapiemateriaal. Het was een geslaagd studentenproject!