“Ik gun alle studenten en docenten TestVision”

“Ik gun alle studenten en docenten TestVision”

Toetsapplicatie TestVision heeft er weer een ambassadeur bij! Haar naam is Marja Exalto, docent Logisitiek & Economie van het Institute for Business Administration. Onlangs heeft zij met ondersteuning van collega Serena Vollebregt een eerste toets in TestVision klaargezet en afgenomen. Aan de hand van de stap Afnemen in de digitale toetscyclus praat ik met de twee collega’s over hoe het afnemen van een toets in TestVision is verlopen.  

Waar begon het allemaal? 

Het TestVision avontuur begon toen Marja Exalto vorig jaar heel brutaal in ACO een vinkje had gezet bij digitaal toetsen voor haar cursus Traineeship Strategy & Logistics. Marja: “Ik vond dat het tijd was voor een andere vorm van toetsen waarbij ik efficiënter toetsen kan maken en nakijken. Én ik ook niet meer bezig ben met het ontcijferen van al die handschriften. Maar ja, toen was de vraag hoe gaan we dan digitaal toetsen?!” Daar had Serena wel een antwoord op: “Ik kwam met TestVision in aanraking toen ik nog bij de Toetsorganisatie werkte. Ik kreeg een keer de mogelijkheid om een oefentoets te maken die op SharePoint stond. Hierin werden de nieuwe mogelijkheden van TestVision weergegeven. Dat was heel leuk en handig! Zo wist ik van het bestaan van TestVision en attendeerde ik Marja daar op.”  

Aan de slag met TestVision 

Serena klopte eerste bij de Toetsorganisatie aan voor hulp met TestVision, waar zij haar doorverwezen naar het implementatieteam TestVision. En vanaf toen is het balletje gaan rollen. “We konden helaas niet meer aanschuiven bij de officiële trainingen, maar we hebben veel ondersteuning gekregen van TestVision expert Jolanda Soeting“, vertelt Serena. Vervolgens was het tijd voor Marja om de toets in de applicatie te zetten. Marja: “Het is een toets die bestaat uit casussen en toepassingsvragen erbij. Inzicht is dus heel belangrijk. Er zijn dan ook geen gesloten vragen bij. De toets in TestVision zetten is erg makkelijk en kun je eenvoudig de vragen kopiëren en plakken. Ik maak ook een volgorde aan, omdat het om een casus gaat met een toelichting erbij. Dan heeft het toch geen zin om vragen in een willekeurige volgorde aan te bieden.”  

De studenten willen niet meer anders 

De studenten van Marja waren nog niet bekend met digitaal toetsen dus dit was ook hun eerste keer. En nu willen ze liever altijd zo de toetsen maken. TestVision is heel intuïtief, geen enkele student had problemen met inloggen en vervolgens wijst het zich vanzelf. Ook als ze een vraag even niet meer weten kunnen ze makkelijk switchen tussen de vragen. Achteraf kregen Marja en Serena alleen maar positieve geluiden te horen. Volgens de studenten konden ze nu door het typen veel sneller hun toets maken, hoefden ze niet meer bezig te zijn om op hun handschrift te letten en krijgen ze ook erg snel hun resultaten terug.  

Ook Marja is het erg goed bevallen 

Ik ken eigenlijk geen nadelen! Het is erg goed te lezen waardoor ik het sneller kan nakijken. Ook heb ik geen papieren stapel meer. Daarnaast kan ik eenvoudig de toets nakijken per vraag en dat ook nog eens in iedere keer een willekeurige volgorde van studenten. Tevens heb ik de mogelijkheid om makkelijk feedback te geven per ingevuld antwoord én heb ik met TestVision borging van beantwoording door het ingevoerde antwoordmodel. Als een docent wegvalt, kan iemand anders de toets gewoon nakijken. Ideaal toch? Ja, ik gun gewoon alle studenten en docenten TestVision!”