DLO Innovatiethema’s

Innovatiethema AI in leren en studentbegeleiding

Als Hogeschool Utrecht staan we voor talentontwikkeling en innovatie in rijke leeromgevingen en leergemeenschappen. De technologische data-revolutie daagt ons uit om met de beroepspraktijk deze stormachtige ontwikkelingen in ons onderwijs en onderzoek in te brengen. Zodat we studenten en lerende professionals blijven opleiden met actuele, relevante kennis en digitale vaardigheden.

Daarnaast biedt de toenemende hoeveelheid data in combinatie met artificiële intelligentie ook kansen om ons onderwijs te innoveren met nieuwe educatieve technologie. Daarin ontstaan veel nieuwe mogelijkheden die bijdragen aan regie bij de student en gepersonaliseerd leren. Denk aan geautomatiseerde en gepersonaliseerde feedback en adaptieve leersystemen. Of virtuele assistentie en op maat studentbegeleiding op basis van bodies of knowledge of learning analytics.

Deze invalshoeken komen samen in het innovatiethema AI in leren en studentbegeleiding. Door met studenten, docenten, onderzoekers en het werkveld praktijkgerichte, innovatieve projecten uit te voeren. Waarbij we artificiële intelligentie toepassen, valideren of zelf ontwikkelen voor toekomstgericht onderwijs. Waarmee we studenten in staat stellen meer gevalideerd te kunnen oefenen en te leren. En docenten meer ruimte krijgen om deze manier van leren kwalitatief te begeleiden. Uiteraard met aandacht voor privacy, veiligheid en ethiek. En vanuit het perspectief van mensgericht ontwerpen.

Uitgelicht initiatief binnen dit innovatiethema

Kinderen en jongeren groeien op met Snapchat, TikTok en andere social media met korte filmpjes. Ook studenten en lerende professionals gebruiken in (informeel) leren graag kennisclips. Tegelijkertijd vinden docenten het maken van videomateriaal voor cursussen lastig en tijdrovend. Hoe kunnen we samen die drempel verlagen voor het gebruik van video in ons onderwijs? Wat voor kansen biedt AI gegenereerde video hierin? Samen met studenten, docenten en onderzoekers gaan we dit onderzoeken in experimenteerruimte op synthetiserende AI. Bjvoorbeeld met script gebaseerde video en avatars. Tegelijkertijd willen we wetenschappelijk bewijs verzamelen hoe dit bijdraagt aan het leereffect. Waarbij we ook de privacy-, veiligheids- en ethische aspecten evalueren bij de inzet van deze nieuwe technologie.