Documentaireseries
Klassen
“Documentaireserie over de strijd voor gelijke kansen in het onderwijs. Sarah Sylbing en Ester Gould strijken een jaar lang neer in de klaslokalen, huiskamers en straten van Amsterdam-Noord, waar een strijd wordt geleverd om elk kind een kans te geven”.
Bekijk hier Klassen
Sander en de Kloof
“Hoe kan het dat in Nederland de kloof tussen arm en rijk nog steeds bestaat en zelfs groter wordt? In de zesdelige VPRO-serie Sander en de kloof heeft Sander Schimmelpenninck een missie: de vermogens- en kansenongelijkheid in ons land aan de kaak stellen”.
Bekijk hier Sander en de Kloof
De school die kleur bekent
Engelse schoolkinderen ontdekken en roeien vooroordelen uit omtrent huidskleur. Dit gebeurt onder de begeleiding van leraren en professoren. Hun kennis over huidskleur wordt op de proef gesteld in een tweeluik.
Bekijk hier De school die kleur bekent
Boeken
Niet meer (slechts) een vluchteling
Het boek “Niet meer (slechts) een vluchteling” van het onderzoeksproject ‘Poort van Hoop’ binnen Hogeschool Utrecht (HU) is een weerslag van een veelheid aan gesprekken met (oud-) studenten van de prebachelor voor vluchtelingstudenten van de HU tussen 2018 en 2023. De prebachelor bestond uit een jaar voorbereiding op het studeren en werken in Nederland, waardoor doorstroom naar het hoger onderwijs, of naar passend werk mogelijk werd. De verhalen van deze studenten gaan over hun zoektocht in de Nederlandse samenleving. Hoe ze verder gaan met hun leven, zich concentreren op hun gezin of familie in het land van herkomst, of elders of hier, nieuwe stappen zetten en proberen bij te dragen aan de samenleving die hen heeft opgenomen. Verhalen ook over de uitdagingen voor jonge mensen die zich moeten aanpassen aan een volledig ander onderwijssysteem.
Veel mensen met een vluchtverleden inspireren anderen met hun doorzettingsvermogen en veerkracht. Maar de vraag om hun verhaal te vertellen komt met risico’s. Vluchtelingen zijn geen onderzoeksobjecten, of (over)dragers van inspiratie en empathie. Door vluchtelingen herhaaldelijk te vragen om hun verhaal te vertellen over waarom ze hun toevlucht zochten, maken we hun vluchtelingidentiteit tot essentie. De vier onderzoekers in dit project ‘Poort van Hoop’, waarvan twee met een vluchtverleden, vonden het daarom van groot belang dat het onderzoek kennisgericht participatief was, zo wederkerig mogelijk, en dat helder was dat we met het onderzoek beoogden dat de studenten zelf iets aan de gesprekken konden hebben.
De citaten over hoe deze studenten hun zoektocht in de Nederlandse samenleving ervaren geven een inkijk in hoe docenten, medestudenten en de onderwijsorganisatie een belangrijke rol spelen in hun ervaren welzijn.
Het boek “Polarisatie” van Bart Brandsma is een aanrader. Zeker voor professionals die inzichten willen krijgen over polarisatie in de dagelijkse praktijk. Het maakt eigenlijk niet uit wat je doet. Van onderwijzer tot agent en student, we hebben allemaal visie en handvatten nodig in een tijd waarin polarisatie, het wij vs. zij denken, zich als een rode draad door politiek en samenleving rijgt. Het boek beschrijft in drie delen wat je moet weten om een polarisatiestrategie te ontwikkelen en toe te passen.
Deel jouw tips met ons!
Heb jij goede tips voor documentaires, films, series of boeken die aansluiten bij de thema’s diversiteit en inclusie? Deel dan jouw tip met ons via info.di@hu.nl