SDG-HUIS

Transitie naar duurzaam onderwijs

We worden wereldwijd dagelijks geconfronteerd met de grenzen van ons economisch systeem en met daaraan gerelateerd ecologische en maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering, biodiversiteitsverlies, uitputting van grondstoffen, groeiende ongelijkheid en een toenemende druk op sociale voorzieningen. We weten dat het anders moet als we onze kinderen en kleinkinderen een fijne toekomst willen bieden.

Onderwijs speelt een sleutelrol in de weg naar een duurzame toekomst. Om studenten voor te bereiden op de uitdagingen die daarbij horen is een transformatie van het onderwijs nodig, om ervoor te zorgen dat onderwijs bijdraagt aan een duurzame toekomst voor iedereen. In alle domeinen en gericht op een ideaal evenwicht tussen economische, ecologische en sociaal maatschappelijke belangen. Het gaat daarbij niet alleen om kennis en competenties, maar ook om waarden. De 17 Sustainable Development Goals (SDGs) zijn een rijke inspiratiebron om het onderwijs opnieuw te doordenken.

In 2015 hebben alle 193 landen die lid zijn van de Verenigde Naties (VN) deze SDGs onderschreven. De doelen gelden voor alle landen en voor alle mensen.

Ze zijn ontwikkeld om in 2030 een groenere, eerlijkere en betere wereld te bouwen en benadrukken dat we allemaal een rol hebben bij het bereiken daarvan. Dit vraagt om een paradigmashift van prijs naar waarde in ons economisch denken. De HU heeft de SDGs omarmd in haar visie “Samen voor de toekomst”, omdat de SDGs voor bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen herkenbaar en richtinggevend zijn.

Instituten en opleidingen vullen in hun eigen visie deze HU visie verder in en MT’s nemen hun teams mee om deze visie binnen hun eigen domein en opleidingen verder in te vullen voor het onderwijs van en voor de toekomst. Ook organiseren zij tijd en professionalisering voor docenten om een vertaling te maken naar inhoud, leeruitkomsten, competenties en leeromgeving van het onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst vraagt ook om een andere houding van docenten en studenten en meer samenwerking: binnen de opleiding en met andere opleidingen. Collega’s en studenten kunnen andere inzichten hebben over de toekomst en hoe onderwijs daar een bijdrage in kan leveren. Het is essentieel om hierover met elkaar in gesprek te blijven.

De HU heeft tijd en budget gereserveerd voor deze transitie naar duurzaam onderwijs, waarmee onder andere een denkkader en een aantal tools zijn ontwikkeld. De duurzaamheidsmonitor en het SDG-huis Denkkader en Toolkit stimuleren het gesprek om de transitie in gang te zetten en geven richting aan wat de HU  beoogt met duurzaam onderwijs. Voorbeelden van anderen kunnen behulpzaam zijn om de transitie te concretiseren. In het denkkader, de tools en op de website staan al diverse voorbeelden. We willen voorbeelden blijven aanvullen, actualiseren en delen.

Samen gaan we deze transitie vormgeven en verder invullen zodat we in de behoeften van de huidige generatie kunnen voorzien zonder de behoeften van toekomstige generaties, zowel hier als in andere delen van de wereld, in gevaar te brengen.