Welke ondersteuning is er mogelijk?
“In 2028 dragen alle opleidingen van de HU met hun beleid en in hun curriculum merkbaar en meetbaar bij aan duurzaamheid, zodat zij studenten opleiden die werken aan het realiseren van de SDGs op professioneel en op persoonlijk vlak.”
Om de ambitieuze doelstellingen van de HU voor de transitie naar duurzaam onderwijs te kunnen waarmaken, ondersteunt het HU-brede kernteam Transitie Duurzaam Onderwijs (TDO) de instituten daarbij. Daartoe is in elke sector een hogeschoolhoofddocent (HHD’er) aangesteld met de opdracht de transitie richting duurzaam onderwijs te stimuleren. Verder bestaat het kernteam TDO onder meer uit vertegenwoordigers van de HU Green Office (voor studenten), het team Duurzaam Doen en de SDG Community HU Samen Duurzaam (voor medewerkers).
Het kernteam biedt aan om:
- de portefeuillehouder duurzaam onderwijs van de opleiding te ondersteunen bij het toepassen van de tools door het organiseren van bijeenkomsten en het geven van train-de-trainer workshops
- een community van portefeuillehouders te faciliteren
- De portefeuillehouder te helpen het strategisch gesprek aan te gaan over hoe duurzaamheid in te bedden in de opleiding
Welke tools zijn er?
Het HUis voor duurzaam onderwijs en de Zelfscan voor duurzaam onderwijs zijn twee instrumenten die ontwikkeld zijn om het gesprek over duurzaamheid in de opleiding te stimuleren.
De Zelfscan voor duurzaam onderwijs is geschikt als startpunt voor het gesprek over duurzaamheid in de opleiding. Het maakt het team vooral bewust van waar er in de opleiding nog werk te doen is. De zelfscan gaat alleen over de opleiding, en niet over externe factoren. Het gesprek naar aanleiding van de zelfscan kan input opleveren voor het formuleren van duurzame ambities voor de opleiding, die kunnen worden verwerkt in het managementplan.
Het HUis voor duurzaam onderwijs bevat een uitgebreide onderwijsontwikkeltool waarmee je daadwerkelijk aan de slag kunt gaan met duurzaamheid in de opleiding, en biedt good practices en mogelijkheden tot verdieping. Het HUis voor duurzaam onderwijs gaat over de opleiding en de externe factoren die van invloed zijn: er is sprake van een systemische aanpak. Het is een uitgebreide onderwijsontwikkeltool die voldoende voeding biedt voor meerdere sessies in de opleiding in diverse subteams.
Wil je weten welke tool je het beste kunt toepassen? Kijk in het stroomschema hieronder, of laat je adviseren door het kernteam transitie duurzaam onderwijs.
Fysieke toolkit HUis voor duurzaam onderwijs
De fysieke toolkit is het HUis voor duurzaam onderwijs in de vorm van een doos met kartonnen elementen, pionnen, een steenpapieren canvas en vragenkaarten. Het is een krachtige gesprekstool om de transitie naar duurzaam onderwijs te maken in onderwijsteams.
De toolkit bevat een handleiding om aan de slag te gaan met duurzaam onderwijs in verschillende spelronden.
In een eerste ronde maak je met behulp van het canvas een quick scan van hoe duurzaamheid op dit moment in de opleiding verweven is.
In ronde twee ga je met elkaar het gesprek aan over de stand van zaken, en leg je samen het HUis in neer. je gebruikt daarvoor het duurzaamheidslabel.
In ronde drie ga je na hoe de SDGs in het onderwijs verweven zijn.
Vervolgens kun je met behulp van vragenkaarten aan de slag met de onderdelen van het SDG-huis die de meeste aandacht vragen, door middel van vragen en voorbeelden. Je kunt ook zelf vragen en voorbeelden toevoegen.
Digitale toolkits
De digitale tool voor de Zelfscan Duurzaam Onderwijs is te vinden op deze pagina.
De digitale tool voor het HUis voor Duurzaam Onderwijs is nog *under construction*