Studenten Hogeschool Utrecht organiseren inspirerende talkshow over Rijke Leeromgevingen
Op 3 juni organiseerden Hogeschool Utrecht studenten van AD Digitale Techniek en Media (DTM) en Journalistiek een talkshow over “Rijke Leeromgevingen”; een innovatieve onderwijsvorm waarin studenten en professionals uit diverse disciplines samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken. De talkshow, georganiseerd op de apenrots van HU-Amersfoort, was zelf een treffend voorbeeld van een Rijke Leeromgeving, waarbij studenten uit diverse opleidingen samenwerkten om het evenement te realiseren.
De talkshow bood een podium aan diverse sprekers, waaronder Hans de Clercq (Instituutsdirecteur Media), Yvonne Duivenvoorden (docent Ecologische Pedagogiek), Menno de Vries (docent Social Work), Alan Grommers (projectleider MKB werkplaats) en student Bedrijfskunde Kevin van Wijk. Host en student Journalistiek Matthew Cumpson leidde het gesprek.
Wat is een Rijke Leeromgeving?
In een Rijke Leeromgeving komen onderwijs en praktijk samen. Studenten leren en werken zij aan zij met professionals uit het werkveld, waarbij ze niet beperkt blijven tot hun eigen studierichting. Deze multidisciplinaire aanpak stimuleert samenwerking en kennisdeling, waardoor alle betrokkenen zowel hun eigen vaardigheden als die van anderen versterken. Rijke Leeromgevingen stellen de hogeschool (in de toekomst) in staat om flexibel in te spelen op actuele maatschappelijke vraagstukken zoals gezondheidszorg of de integratie van vluchtelingen.
Rijke Leeromgevingen binnen Hogeschool Utrecht
Menno prees de praktische toepassingen: “Rijke leeromgevingen maken je een samenwerkende professional. Het is een mooie wereld waar je theorie in de praktijk kunt toepassen.” Hans benadrukt als instituutsdirecteur het belang van de externe ervaringen voor studenten: “We willen vanaf dag 1 studenten in de samenleving aan de slag laten gaan. Zo leid je studenten vanaf het begin af aan op voor hun vak en daarnaast zorg je voor capaciteit om in de samenleving echte maatschappelijke problemen aan te pakken.” Student Kevin is het daarmee eens en zou graag willen dat studenten binnen hun curriculum nog veel meer mogelijkheden hadden om binnen een Rijke Leeromgeving aan te sluiten: “Het zou mooi zijn als we minder standaardlessen hadden en de Rijke Leeromgevingen meer kunnen integreren in het onderwijs. Dat maakt het makkelijker en toegankelijker voor studenten om hier in te stappen.”
Deze integratie in het onderwijs kent wel uitdagingen. “Instituten en lectoraten moeten onderling en met elkaar nog veel meer dan nu gericht zijn op samenwerking. Bovendien moet het onderwijs anders ingericht worden, anders is een Rijke Leeromgeving vrijwel niet structureel te realiseren”, aldus Hans. Yvonne vult aan: “Er is ook meer flexibiliteit en tijd nodig voor docenten om een Rijke Leeromgeving goed neer te zetten”.
Ondanks dat Hogeschool Utrecht nog zoekend is naar hoe ze het onderwijs steeds beter kan inrichten zodat het kan voldoen aan de missiegedreven opgaven, komen er steeds meer mooie voorbeelden van Rijke Leeromgevingen binnen de organisatie. Dat komt ook door de creatieve kracht en het doorzettingsvermogen van verbinders als Alan: “We maken het onszelf in het onderwijs soms wel lastig. Laten we de boel niet dichttimmeren, maar blijven zoeken naar wat werkt en probeer gewoon de verbinding intern en extern te initiëren en te stimuleren”. En dan ontstaan er de mooiste dingen. Yvonne straalt als ze spreekt over de samenwerking met de Oekraïense gemeenschap: “Zo mooi als studenten samenwerken aan hetzelfde doel. We kijken steeds naar wat de behoefte is in overleg met de Oekraïense gemeenschap. Studenten voelen de vrijheid en verantwoordelijkheid.”
Een krachtig concept
Met slechts 30 plaatsen bood de talkshow een intieme setting voor diepgaande gesprekken, terwijl de studenten DTM er via een livestream voor zorgden dat ook anderen konden meegenieten. De korte filmpjes met inkijkjes in de praktijk van de Rijke Leeromgeving maakte het onderwerp van de talkshow nog meer tastbaar. Host Matthew sloot af met een terugblik en bedankte alle deelnemers en kijkers. De diverse perspectieven van de sprekers geven aan dat er nog een wereld te winnen is voor Rijke Leeromgevingen en onderstreepte tegelijkertijd hoe krachtig en effectief deze leeromgevingen kunnen zijn.