De meest bijzondere honoursprestatie[1] van het domein Gezondheidszorg wordt ieder jaar beloond met de Ad van Doorenprijs. Dit jaar ging de prijs naar Michelle Hemmes (Management in de Zorg). Hiermee wint Michelle €500,- te besteden aan een cursus, opleiding of congres.
De jury typeert Michelle als: “vooruitstrevend buiten de kaders, heel authentiek, ondernemend, inventief, maatschappelijk gedreven en erg ontvankelijk voor leren en dus nog lang niet klaar.” Bij haar honoursreis kreeg de jury het idee dat Michelle naast Management in de Zorg er nog een andere studie naast had gedaan, namelijk Social Work. En verder werd er al gauw gesproken over het cascade-effect: vanuit je betrokkenheid bij het een, ontwikkelde ze vervolgstappen voor het ander en zo ging dat maar door. Actie – reflectie – volgende actie. Michelle nam o.a. deel aan een summercourse in Zwitserland ‘Health in demanding settings’ (sekswerkers, daklozen) en die ‘demanding settings’ zocht ze ook bewust op in je vrijwilligerswerk. Zo werd Michelle vrijwilliger bij de YMCA, waar ze eerst twee kampen leidde (voor vluchtelingen kinderen en kinderen met autisme, ADHD en hechtingsproblematiek). Als vervolgstap werd ze lid van de YMCA stuurgroep. Ter voorbereiding op de kampen volgde ze o.a. workshops op het gebied van veiligheid, groepsdynamica en conflicthantering. Hier paste Michelle haar kennis vanuit haar studie toe, zoals kwaliteitsmanagement en management in algemene zin en ontwikkelde pedagogische vaardigheden. Ook verweef ze haar ervaringen met de cursus mindfulness voor professionals met haar werk als opbouwwerker door een vitaliteitsgroep te starten voor medewerkers om het zorgen voor de ander en zorgen voor zichzelf meer in balans te krijgen.
Er waren dit jaar vier oud-studenten genomineerd voor de Ad van Doorenprijs. Zij behaalden tijdens hun studie honourssterren en hebben allen uitzonderlijke prestaties geleverd.
Daphne Aarts (Fysiotherapie) behaalde, naast de versnelde opleiding Fysiotherapie, zes sterren. Ze heeft haar eigen ontwikkeling onder de loep genomen bij meerdere cursussen op het gebied van Persoonlijk Leiderschap en Mindfulness én heeft zich ingezet om anderen te begeleiden in hun ontwikkeling. Ze leerde leiding nemen in een bestuursrol als buddy en als lid van de Raad van Toezicht bij BuddyGoDutch. Ook ontwikkelde ze zich als zwemlerares en instituutsraadslid van het IBS.
Mariam Alhamdani (Farmakunde) toonde haar maatschappelijke gedrevenheid door het opzetten van een huiswerkinstituut voor leerlingen van basis- en voortgezet onderwijs en ook organiseerde ze een symposium voor eerstejaars Farmakunde studenten. Betrokkenheid speelt een duidelijke rol in Mariam’s honourstraject, dat komt terug in haar extra werk in het Gelre ziekenhuis tijdens de coronacrisis en bij het doen van een project naar ongelijkheid in India en haar stage op Curaçao.
Jetske Schaars (Oefentherapie Cesar) behaalde veel sterren, waaronder voor haar werk in de TopClass Commissie. Hierin heeft ze haar wens om assertiever en pro-actiever te zijn en om buiten de kaders te denken waar kunnen maken. Zo ging Jetske onder andere de uitdaging aan om het nieuwe TopClass cohort, volledig online, toch betrokken te laten zijn in de kennismaking, Kick-off en de start van de TopClass.
[1] Het honoursonderwijs van Hogeschool Utrecht is er voor alle ambitieuze studenten die hun talenten willen ontwikkelen, lef hebben en het verschil durven maken voor de beroepspraktijk en de samenleving. Honourstrajecten volg je naast je opleiding en dat vraagt een extra investering. Je verdient er geen studiepunten mee, maar sterren.