HU-studente Esther van Dam heeft op een internationale conferentie in Slovenië de eerste prijs van de Students Bazaar gewonnen. Ze werd beloond voor haar idee ‘Crowded’: een digitaal platform waarbij mensen drukke plekken in steden gemakkelijk kunnen vermijden.
Het platform ‘Crowded’ maakt gebruik van geanonimiseerde gegevens over verkeersstromen om daarmee actuele en voorspellende overzichten te maken. Die worden dan met bijvoorbeeld een heatmap-kaartje getoond.
Als studente Commerciële Economie volgde Esther van Dam de honoursmodule (Digital) Innovation & Internationalisation. Deze laat studenten kennismaken met digitale, internationale trends. Vervolgens worden ze uitgedaagd om een innovatief, digitaal concept te bedenken en te presenteren. Zo kwam Esther met het idee voor Crowded.
Crowed helpt mensen drukke plekken te vermijden. Ook bedrijven kunnen er voordeel van hebben als klanten hun winkels niet mijden omdat het te druk is, maar komen wanneer het minder druk is. Zo wordt welzijn van online naar offline doorgetrokken. De jury die Van Dam met de eerste prijs beloonde, noemde haar idee “haalbaar, en zowel persoonlijk als maatschappelijk relevant”.
De prijs werd uitgereikt tijdens de Students Bazaar op de Sloveense Bled eConference. Op de Students Bazaar krijgen studenten de gelegenheid om bedachte digitale toepassingen een bühne te geven voor een internationaal publiek van onderzoekers en mensen uit de beroepspraktijk.
Esther: ‘Ik heb de honourscursus die gegeven werd door Anand Sheombar, gewonnen. Aan het einde van de cursus moesten we ons uitgewerkte idee presenteren voor een ‘jury’ van drie mensen. De jury heeft mij tot winnaar gekozen en ik mocht hierdoor naar de Students Bazaar. Dit is een onderdeel van de jaarlijkse Bled eConference waar digitaliseringen een plek krijgen voor een internationaal publiek van onderzoekers en mensen uit de beroepspraktijk. Hier heb ik op de Students Bazaar mijn platform gepresenteerd en het opgenomen tegen twee andere teams. Zowel een vakjury als het publiek mochten stemmen en bepaalde daarmee dat mijn platform de beste was!’