Versnellen in de master 1e graads lerarenopleiding Frans

Deze minor is niet aanwezig tijdens de minormarkt op 14 maart, maar geeft wel online minorvoorlichting in de periode 26 februari – 8 maart.

Deze minor is bedoeld voor studenten van alle bachelor lerarenopleidingen Frans die hun eerstegraads lesbevoegdheid Frans willen behalen, of die meer verdieping zoeken. Je kunt door deze minor alvast beginnen met het volgen van 25 EC aan vakken van de master Eerstegraads Lerarenopleiding Frans. De overige EC’s betreft vakken die een verdieping vormen op de Bachelor en een goede voorbereiding op een vervolg in de Master. Als de vakken die je behaalt nog tot het onderwijsaanbod behoren wanneer je later de Master lerarenopleiding Frans gaat doen, dan hoef je deze vakken niet opnieuw te volgen. 

Toelating

Je beschikt aantoonbaar over het niveau B2+ in het Frans. Ook heb je de Landelijke Kennistoets, LKT, behaald. Er is een verplichte intake waarin ook met je wordt verkend en besloten of je het niveau aan kunt. Een aantal opdrachten in deze minor dient uitgevoerd te worden op een (stage)school. 

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025. 

Inhoud

Vergroot je mogelijkheden met een eerstegraads bevoegdheid Frans. Om breder inzetbaar te zijn binnen het onderwijs is een eerstegraads bevoegdheid naast een tweedegraads bevoegdheid buitengewoon aantrekkelijk. Wij stimuleren studenten met voldoende capaciteiten om dit traject te volgen en zo te helpen het lerarentekort te verkleinen. Je volgt in deze minor vakken uit de master Eerstegraads Lerarenopleiding Frans. Het gaat om 25 EC aan inhoudelijke vakken Frans. Daarnaast volg je samen met studenten uit andere opleidingen voor 5 EC de generieke module Differentiëren in de klas. 

Leerdoelen

Je hebt na het afronden van deze minor een grondige vakinhoudelijke kennis m.b.t. de Franse taal en literatuur alsmede de vakdidactiek van de MVT verworven. Daarnaast krijg je de eerste tools en handvatten aangereikt om les te geven in het eerstegraadsgebied 

Cursussen

De module Differentiëren in de klas is verplicht. Buiten deze verplichte module kies je vijf modules uit onderstaand aanbod: 

Didactique du FLE 1
Tijdens de bijeenkomsten werk je aan vakdidactische thema’s die gerelateerd zijn aan het lesgeven in de bovenbouw. Wat zijn de verschillen tussen lesgeven in de onderbouw en in de bovenbouw? Wat betekent dat voor jou als leraar? Je bekijkt het examenreglement, je gaat verschillende PTA’s van verschillende scholen analyseren en je denkt na over voorbereiding op het Centraal Eindexamen. Voor moderne vreemdetalenonderwijs werk je verder aan jouw vakdidactische competenties voor de bovenbouw over communicatief taalonderwijs die gaan over het inschatten van ERK-niveau op basis van bestaand materiaal, de inzet van doeltaal als leertaal, communicatieve toetsing. Ook maak je een begin met literatuur-/ en cultuurdidactiek en leer je waar je authentiek materiaal kunt vinden dat adequaat ingezet kan worden.   

Communication écrite
In deze module train je je lees- en schrijfvaardigheid op C1+ niveau door teksten te lezen en samenvattingen en betogen te schrijven. Je breidt hiermee en aan de hand van (peer) feedback je grammaticale en lexicale kennis uit. Tijdens de lessen worden schriftelijke opdrachten besproken die voor de bijeenkomsten ingeleverd worden. Naast grammaticale en lexicale correctheid is de logische opbouw van de tekst van groot belang. Lexicale, grammaticale en coherentieproblemen worden geëxpliciteerd. Ook worden teksten intensief gelezen waarbij verschillende leesstrategieën expliciet worden toegepast. Een essentieel onderdeel van de leestraining is het onderscheiden van hoofd- en bijzaken.  

Communication orale 
De cursus is een taalvaardigheidstraining waarbij begeleid en onbegeleid gewerkt wordt aan luister- en spreekvaardigheid en aan uitbreiding van de woordenschat rondom vastgestelde actuele thema’s. Op basis van audio-fragmenten, artikelen en het studieboek bereid je zelfstandig presentaties en discussies over verschillende thema’s voor. Je maakt samenvattingen en bereid je een betoog en een discussie over het bestudeerde thema voor. Je bespreekt je werk met de docent en met je medestudenten in groepjes. Daarna neem je deel aan mini-debatten waarin alle argumenten ter discussie gesteld worden. Hiermee train je om overtuigend een standpunt te beargumenteren en om complexe interacties tussen derden te volgen, ook over abstracte onderwerpen. Aan het einde van elke bijeenkomst reflecteer je mondeling op je eigen taalverwervingsproces a.d.h.v. de criteria van luister- en spreekvaardigheid op C1+ niveau van het ERK.  

Littérature du XXe siècle
Je leest zes opgegeven literaire werken alsmede secundaire literatuur en je bereidt je aan de hand van vragen en opdrachten op de lessen voor. Tijdens de lessen bespreken we de teksten in hun cultuur-historische, c.q. literaire context. Je leert literaire teksten aan de hand van begrippen uit de literaire taalkunde te analyseren. Tevens kijken we naar de didactische mogelijkheden voor literatuuronderwijs in het eerstegraadsgebied (c.q. klas 5 en 6 van VWO).   

Actualités Littéraires
Tijdens deze cursus oriënteer je je op de Franstalige literaire actualiteit. Je leest en bestudeert samen met jouw leerteam vier of vijf recente werken (niet ouder dan 3 jaar) uit de Franstalige literatuur. Je bereidt individueel een recensie van één van de gelezen romans voor en presenteert deze aan de andere studenten in het kader van een literair debat. Daarnaast ontwikkel je een lessenserie over jouw gekozen boek voor leerlingen van bovenbouw HAVO/VWO of voor studenten van een bacheloropleiding Frans.  

Linguistique 1
Je verwerft kennis en inzicht in de problematiek van taalverwerving en taalonderwijs. Je leert kritisch omgaan met taalwetenschappelijke literatuur, waarbij je de link legt tussen taalverwervingstheorieën en de eigen beroepspraktijk. Je bestudeert vakliteratuur rondom thema’s uit de toegepaste taalkunde. Je maakt taalkundige opdrachten die in de les worden besproken. Je voert een klein taalkundig onderzoek uit in groepsverband.  

Cultureel project
Met dit project breng je allereerst de regelgeving en theoretische uitgangspunten van een ckv-curriculum in kaart. Dit zijn zowel inhoudelijke als vakdidactische uitgangspunten. Daarna kom je in aanraking met verschillende onderwerpen die bij het cultuuronderwijs een rol spelen. Je leert om niet alleen aandacht te besteden aan literatuuronderwijs, maar ook aan andere cultuuruitingen, zoals film, beeldende kunst, theater, dans en muziek. Daarbij zoek je ook de aansluiting met andere vakgebieden binnen en buiten je cluster. Je denkt na over de mogelijke toepassingen van de theorie op concreet materiaal, en presenteert je project (lessenserie, buitenschoolse activiteit of een vakoverstijgende projectdag) aan je medestudenten en op je school en vraagt feedback hierop. 

Differentiëren in de klas (verplicht)
Van masterstudenten wordt verwacht dat zij goed onderwijs kunnen bieden en daarbij rekening houden met de diversiteit van leren in de eigen klas. Hoe kan het onderwijs zo worden ingericht dat eenieder aan bod komt? Je wordt uitgedaagd om op basis van je eigen lespraktijk en de bijbehorende theorie tot een passende oplossing te komen voor je klas(sen). 

Toetsing

Je maakt voor de cursussen een theoretische toets of een dossier. Sommige cursussen worden afgesloten met een mondeling, een presentatie of een onderzoeksverslag.   

Literatuur

De volgende literatuur (nieuwste versie) wordt onder andere voorgeschreven: 

  • Dönszelmann, S., Handboek Vreemdetalendidactiek 
  • Lightbow, M. & Spada, N. How Languages are Learned 
  • Milly, J. Poétique des textes   
  • Van Swet, J. & Munneke, L. Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs. 
  • Berben, M., & Teeseling, M. (2018). Differentiëren is te leren! Amersfoort, Nederland: CPS Onderwijsontwikkeling en advies 
  • Keijzer, J., & Gils, D. (2018). Differentiëren in alle vakken.   

Voor overige titels verwijzen wij naar de boekenlijst master Frans. 

Rooster

Elke woensdag van 10:00 tot uiterlijk 19:30 uur. De lessen zijn op het instituut. Er wordt deels ’s avonds lesgegeven.

Je volgt onderwijs samen met deeltijdstudenten, dat kan ook in de avond worden geroosterd. 

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Extra kosten

Geen.

Switch to English English