HU-Oekraïne project: een blik op de toekomst

In maart 2022 begon de oorlog in Oekraïne, wat leidde tot een dringend vraagstuk in de regio Utrecht: de opvang van Oekraïense vluchtelingen. De gemeente Utrecht benaderde de HU voor hulp bij het onderwijs aan Oekraïense kinderen. De HU zag meer mogelijkheden en startte het HU-Oekraïne Project: een huiskamer waar HU-studenten samen met Oekraïense vluchtelingen in een rijke leeromgeving werken aan vraagstukken die spelen binnen de gemeenschap.

Na twee jaar van inzet, variërend van juridische bijstand tot ontspanningsdagen, was het tijd om te reflecteren op de toekomst. Op 16 april kwam het projectteam bijeen voor een heidag, gefaciliteerd door Elco Buurma (junior-onderzoeker Beroepsonderwijs), waar verschillende werkvormen werden gebruikt om na te denken over de toekomst van de rijkere leeromgeving. Zo zijn er met oog op de toekomst in co-creatie redeneerlijnen voor een ontwerp uitgewerkt via de CIMO-logica, zijn de verschillende actoren in kaart gebracht met behulp van de Teamingscan en is de missie en visie geherformuleerd. De dag eindigde door op basis van de uitgevoerde werkvormen concrete acties te bepalen om richting de vernieuwde missie en visie te bewegen.

Hieronder enkele ervaringen van het projectteam:

De heisessie was voor ons team een waardevol moment waarop we helderheid kregen over onze Rijke Leeromgeving. We werkten met nieuwe werkvormen die ons een frisse kijk gaven op ons vraagstuk. Nu hebben we een duidelijke visie en concrete actiepunten om mee verder te gaan. Kortom, het was een geslaagde dag waarop we allemaal op één lijn kwamen.

Heel fijn om onder begeleiding stil te staan bij onze basis: waar staan we, waar willen we naar toe en wat is ervoor nodig om daar te komen? De sessie vloeide, was waardevol én nog heel gezellig ook.

De verrassende modellen geven voldoende ondersteuning en er werden de juiste vragen gesteld waardoor je het gevoel krijgt dat de facilitator ook een beetje in ons bootje stapt. Binnen enkele uren een heel mooi resultaat!