We hebben nog veel ideeën om ons onderwijs mee te verrijken en nog meer de praktijk in huis te halen. Sommige daarvan zijn al bijna gerealiseerd, voor anderen zitten we nog in de opstartfase.
Droomdoel
Uiteindelijke droomdoel is Open-ICT te laten werken als een echt bedrijf, zoals we ook in Turku bij ‘The Firma’ hebben gezien. Een compleet door studenten gerund bedrijf met coaches aan de zijlijn. Bedrijven kunnen projecten aanvragen, offertes worden uitgebracht en bij goedkeuring worden de projecten uitgevoerd en betaald. Natuurlijk tegen andere tarieven dan de commerciële tarieven en niet direct concurrerend, wel om zoveel mogelijk de bedrijfspraktijk na te bootsen.
Onderwijs nog meer op maat door sneller studeren
Komend jaar starten we met een versnellingstraject voor studenten. Studenten met een VWO achtergrond mogen een jaar versnellen, als ze laten zien dat ze sneller leren en producten kunnen leveren en daarmee in drie jaar de eindkwalificaties behalen. Studenten met meer dan 2 jaar relevante werkervaring als software developer mogen zich aanmelden voor een assessment en kunnen na goedkeuring starten in jaar 2 van ons programma. Als deze pilot slaagt dan mogen alle studenten die denken voor versnelling in aanmerking komen het versnelde traject doorlopen.
Duurzaamheid als integraal onderdeel
Als studenten bij ons klaar zijn moet duurzaamheid meenemen in hun dagelijkse werk de normaalste zaak van de wereld zijn. Om dit te bereiken zijn een serie van interventies nodig in ons onderwijs. Zo gaat het om de projecten die ze doen, hierbij willen vooral projecten honoreren die voldoende de Sustainable Development Goals (SDGs) ondersteunen. Ook willen we studenten een sterker moreel kompas meegeven langs de ideeën van Gert Biesta over subjectificatie. Dat betekent dat studenten bij alles wat ze zelf wensen zich ook zich ook afvragen of het wenselijk is voor de ander en de wereld. Biesta noemt dit ook wel de student in de wereld brengen. Dit betekent bijvoorbeeld dat coaches vragen over duurzame ontwikkeling gaan stellen en dat de instrumenten die studenten gebruiken “SDG proof” zijn. Voor meer informatie hierover, zie onze SDG pagina (in ontwikkeling).
Bouwen van nieuwe educatie tools
Voor de vernieuwing van ons onderwijs hebben we zelf technologische oplossingen moeten bedenken. Hierin lopen we binnen de Hogeschool Utrecht voorop en ons doel is de komende jaren veel van onze studentgroepen in te zetten in het realiseren van nieuwe oplossingen voor vernieuwing in onderwijs. Hierbij kun je denken aan systemen voor:
- Student portfolio’s
- Tracking van student performance
- Feedback systematiek en systemen
- Gebruik van VR/AR in onderwijsvormen
Graag werken we samen met andere opleidingen die educatieve vraagstukken hebben en waar technologische oplossingen nodig zijn.
Verspreiden van onze ervaringen
Met deze nieuwe vorm van onderwijs hebben we nu ruim twee jaar ervaring en we hebben ook goede systemen ontwikkeld voor de ondersteuning. Nu willen we ook anderen gaan helpen met de transitie van hun onderwijs. Deze website is daarvoor een eerste hulpmiddel om in te lezen en te leren van onze ervaringen. Daarnaast geven we inspiratie sessies en kunnen we helpen bij het ontwerpen van het onderwijs bij andere opleidingen. Mocht je hierin interesse hebben, laat het ons weten.