Inclusieve en waardegerichte persona’s

Onderwerp (What) Een persona staat als voorbeeld voor een bepaalde groep die het te ontwerpen product moeten gaan gebruiken en/of er door geraakt worden. Hierbij moet je niet alleen denken aan directe, maar ook aan indirecte gebruikers. Deze persona bevat niet alleen tekst, maar ook visuele elementen.
Doel (Why) Door een persona (grafisch) te verbeelden en te beschrijven hebben alle specialisten in het team een goed beeld van de gebruikers waarvoor het product wordt ontworpen.

Door een bredere groep van persona’s te maken kan je beter rekening houden met de betrokkenheid van die persona’s bij het ontwerpproces en van de impact die het product kan hebben op deze persona’s. Door expliciet zaken als gender, etniciteit en (lage) inkomen en tevens waarden van persona’s mee te nemen is er minder kans mensen onbedoeld uit te sluiten. Je kan ook nog een stap verder gaan en ook niet menselijke persona’s opnemen zodat je hier rekening mee houdt met het ontwerp.

Beschrijving (How) Afhankelijk hoeveel tijd en geld je hebt zal je meer of minder onderzoek doen bij met maken van een persona. Als basis van een persona is het goed om een stakeholderanalyse te nemen, dan weet je al uit welke stakeholders je kan kiezen. Het meest simpele is een ah-hoc of proto persona, de meest ingewikkelde is statische persona. Dit onderscheid en aanpak wordt duidelijk gemaakt in dit artikel: https://www.nngroup.com/articles/persona-types/ (Koppelingen naar een externe site.).

Belangrijk bij het maken van deze persona’s is dat je bij de keuze van persona’s goed nadenkt over diversiteit, gebruik je bijvoorbeeld alleen rijke blanke hetero mannen of een veel breder scala? Daarnaast is het goed om verder te kijken dan alleen de directe gebruikers. Bij voorbeelden staat dit verder uitgewerkt. Kijk ook eens hoe het is om een niet menselijk persona op te nemen.

HBO-i Beroepstaak Gebruikersinteractie ontwerpen – 1
Rol Front-end developer en UX designer
Beginnerscontent Een site die aandachtspunten geeft voor het inclusief ontwerpen, waar persona’s ook onder vallen: https://inclusie.gebruikercentraal.nl/

Niet menselijke persona’s: https://greentheweb.com/mother-nature-as-a-persona-for-more-sustainability-in-user-research-incl-template/

Een introductie video dat oa waarschuwt voor het gebruik van stereotypes: About personas and how to create them (Koppelingen naar een externe site.)

Verschillende type persona’s en de aanpak: https://www.nngroup.com/articles/persona-types/ (Koppelingen naar een externe site.)Let op dat de voorbeelden hier genoemd het niet hebben over waarden, dit is wel belangrijk om mee te nemen, zie ook de voorbeelden hieronder bij Goede voorbeelden.

Voor meer informatie over de waarden die je opneemt bij je persona’s:

https://www.kritischehouding.nl/2009/12/overzicht-positieve-waarden.html (Koppelingen naar een externe site.)

Voor het verschil tussen de customer segments die je in je SBMC gebruikt en persona’s:

https://www.mightyroar.com/blog/segmentation-persona-development (Koppelingen naar een externe site.)

Gevorderden Diepgaandere informatie met onder andere de koppeling naar User Stories: Frank Watching (Koppelingen naar een externe site.)

Een korte paper over persona’s: https://elephantcs.nl/wp-content/uploads/2020/02/Personas-whitepaper-l-digitaal-bureau-Elephant.pdf (Koppelingen naar een externe site.)

Goede voorbeelden Stel je gaat een social media platform ontwikkelen voor jongeren. Een persona van een jongere ligt dan voor hand, maar als je wat verder kijkt dan maak je er ook één van zijn vader die geraakt wordt doordat het platform de stemming van zijn kind beïnvloed.

Wellicht ben je geneigd om een persona te kiezen die op jou lijkt, maar je kan ook breder kijken en bijvoorbeeld iemand kiezen met een andere gezinssamenstelling (een ouder gezin) of een andere etnische achtergrond.

Zoals bij de content pagina’s staat zal een persona aspecten bevatten als motivatie, persoonlijkheidskenmerken en frustraties, maar het is ook goed om  waarden toe te voegen en waardenspanningen. Wat iemand waardevol vindt zal voor een groot gedeelte zijn/haar/hen gedrag bepalen. Voor de vader van het social media platform zouden verantwoordelijkheid, vertrouwen en veiligheid waarden kunnen zijn.  Het kind zou wellicht verantwoordelijkheid, vertrouwen, autonomie en sociale acceptatie bij haar vrienden belangrijk vinden. Waardespanningen kunnen bij de vader liggen tussen het willen stimuleren van vertrouwen  en veiligheid, de dochter tussen vertrouwen vinden bij de vader en sociale acceptatie. Tussen hun kan er wrijving ontstaan tussen de vaders bezorgdheid over veiligheid en de dochter haar behoefte aan autonomie.

Bij het ontwerpen van het platform kan hiermee rekening worden gehouden. Door bijvoorbeeld te zorgen dat er een goede check zit op leeftijd van de deelnemers van het platform en dat er een moderator op zit die slechte posts verwijderd, maar ook dat niet een ouder zomaar kan meelezen met de berichten van het kind.

Wat visueler kunnen de twee persona’s er bijvoorbeeld zo uitzien: