Onderwerp (What) | Een incomplete/vroege/test versie van een product of dienst in ontwikkeling. Voor ICTers kan je onderscheid maken tussen prototypes gericht op alleen software en prototypes die ook hardware gebruiken. Prototypes kunnen heel simpel en snel gemaakt worden of veel uitgebreider en duurder. |
Doel (Why) | Met het prototype wil je uittesten of wat je bedacht hebt wel goed is voordat je er verder op gaat bouwen. Goed gaat dan vaak over usability, het ophalen van feedback van de eindgebruiker zodat je je ontwerp kan bijsturen. Deze feedback kan gaan over zaken als de functionaliteit en het ontwerp, maar ook over hoe waardes van gebruikers geraakt worden. Prototypes kunnen ook gebruikt worden om in een team duidelijkheid te krijgen over wat er gebouwd gaat worden. |
Beschrijving (How) | Stap 1: pak je persona’s, stakeholderanalyse, SBMC erbij en bekijk voor en met wie je de prototype precies gaat ontwerpen. Belangrijk hierbij is om niet alleen directe, maar ook indirecte gebruikers te betrekken.
Stap 2 is het analyseren wat voor soort prototype je in dit stadium van ontwikkeling nodig hebt. Heb je alleen een papieren versie nodig (zie paper prototyping) of wil je een klickbare werkende versie testen (zie live prototyping). Of iets er tussen in? Over het algemeen zal je vroeg in je ontwerpcyclus voor simpel gaan en later voor complexer. Stap 3: het maken van het prototype of meerdere prototypes. Zoek per soort prototype op hoe je dat doet. Je kan er ook voor kiezen om samen met je gebruikers een prototype te maken (co-design). Zorg hierbij dat je niet alleen directe maar ook indirecte stakeholders meeneemt. Neem bijvoorbeeld ook mensen mee met een beperking of mensen in de sociale context. Je kan ook verschillende mogelijkheden voorleggen en dus verschillende prototypes maken. Houd rekening met het maken van je prototype met de materialen die je gebruikt en wat je doet met die materialen bij afloop:
Stap 4: het opstellen van vragen die je wilt stellen, dit kan je ook weer samen doen met je (indirecte)gebruikers. Belangrijk hierbij is om niet alleen naar functionaliteit en design te vragen, maar ook hoe het nieuwe product/dienst raakt aan waarden die de stakeholders naar voren brengen, wat voor implicaties heeft deze dienst/product voor deze waarden? Stap 5: het testen van het prototype bij de gebruikers, informatie daarover vastleggen. Stap 6: is het aanpassen van je ontwerp op basis van de feedback. Vervolgens zal je in een volgend stadium weer verder gaan testen en bij stap 1 beginnen. |
HBO-i Beroepstaak | Gebruikersinteractie Ontwerpen – 1 |
Rol | Frond-End Developer, UX Designer |
Beginnerscontent | Over software prototypes: https://en.wikipedia.org/wiki/Software_prototyping (Koppelingen naar een externe site.)
Expliciet over papieren prototypes: https://en.wikipedia.org/wiki/Paper_prototyping (Koppelingen naar een externe site.) Over live prototyping: https://www.researchgate.net/publication/303901737_Live_Prototyping (Koppelingen naar een externe site.) |
Gevorderden | Over hardware prototypes: https://www.outdesign.co/single-post/A-Guide-to-Prototyping-for-Hardware-Startups (Koppelingen naar een externe site.)
Een artikel over hoe je waarden meeneemt bij het ontwerp van een mobiele telefoon voor daklozen met voorbeelden erin: Woelfer et. Al, Improving the safety of homeless young people with mobile phones: values, form and function, CHI ’11: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (Koppelingen naar een externe site.)May 2011 Pages 1707–1716, https://doi.org/10.1145/1978942.1979191 (Koppelingen naar een externe site.) (log in via Hugo) |
Goede voorbeelden | Een simpel voorbeeld van een papieren prototype: |