Aansluiting Scompany op beroepspraktijk: senior aan het woord

Luc van DijkScompany is voor veel studenten een leerzaam blok, waarin zij als professioneel communicatie-adviseur kennis maken met de beroepspraktijk. Wij spraken Luc van Dijk, docent bij de opleiding Communicatie-management en senior bij Scompany, over zijn rol. Wat is zijn ervaring als communicatie-professional en welke elementen uit de beroepspraktijk herkent hij bij Scompany? En: waarom is Scompany zo leerzaam voor studenten? Wij vroegen het hem.

Relatie beroepspraktijk en Scompany
Luc is op dit moment naast docent ook campagneleider voor het CDA in de provincie Gelderland. “Bijna alles wat jullie bij Scompany doen, heb ik ook met deze campagne gedaan en doe ik ook met andere campagnes. Dat begint altijd met het heel SMART hebben van ‘waar wil ik naartoe’, ‘wat is mijn doel’. Je wilt daarnaast natuurlijk mensen op dezelfde lijn brengen. Vervolgens ga je kijken wat de literatuur erover heeft geschreven, moet je aanvullend onderzoek doen en vervolgens ga je adviseren. Het enige wat ik meer doe dan dat is het daadwerkelijk uitvoeren van het advies. Bij Scompany houden jullie meestal op bij het advies-gedeelte.”

Leerzaam
Scompany is heel wat anders dan andere, fictieve, blokken, zo stelt Luc: “Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je wel even moet wennen aan de hele dagen die je in het Scompany-lokaal moet zitten. Ik heb toevallig net mijn studenten uit jaar 4 begeleid, zij kijken met veel dankbaarheid terug op hun Scompany tijd. Soms is dat besef pas achteraf. Ik denk dat op dit moment voor jullie het leukst is dat je geniet van je team en hoe je team presteert.”

Maar wat is volgens een senior het meest leerzame? “Dat jullie zelfstandig een compleet onderzoek uitvoeren, een advies opzetten en dat je dat zelf gaat presenteren aan de opdrachtgever, die ook eisen stelt aan jullie advies. Er wordt natuurlijk een behoorlijk bedrag betaald en ik denk dat dit het realistisch maakt. Het mooie bij Scompany is dat je ook echt 32 uur per week de tijd hebt om aan die opdracht te werken.
Er bestaat ook een mooi spanningsveld; aan de ene kant wil je een goede voldoende halen voor je opdracht, want het wordt ook door school beoordeeld, maar aan de andere kant wil je een tevreden opdrachtgever vanuit de praktijk hebben. Dat is altijd, bij elke opdracht, een beetje balanceren. Dit is zeker voor studenten ook heel interessant; naar wie moet ik nu luisteren? De docent of de methodoloog zegt A, maar mijn opdrachtgever zegt B. Later in de beroepspraktijk werk je ook met verschillende belangen, en je wil natuurlijk dat iedereen tevreden is. Aan de ene kant is dit voor jullie als student lastig, maar aan de andere kant is dit, als je ervan geniet, heel erg leuk om mee te maken.”

Scompany als senior
Niet alleen de studenten ervaren Scompany als een leuk en leerzaam blok, ook docenten genieten hiervan. Wij vroegen Luc wat hij het leukst vond aan het begeleiden van Scompany teams. “Toch wel de persoonlijke groei die de studenten zichtbaar doormaken. Ik zie dat jullie er, over het algemeen, van genieten om bezig te zijn met de opdrachten. Jullie zetten je tanden in de opdracht en werken hard. De meesten van jullie werken zelfs over om het tot een succes te brengen voor jullie opdrachtgever en uiteindelijk daarmee ook voor jullie opleiding. Wat ik ook heel erg leuk vind is het persoonlijke aspect van Scompany. Je bouwt een persoonlijke band op met de studenten, maar ook met de contactpersoon vanuit het bedrijf of de organisatie waarvoor je werkt. Wij hebben als senior veel tijd voor de studenten en die tijd maak je dan ook graag om de studenten te ondersteunen.”

Scompany sluit volgens Luc dus heel mooi aan bij de beroepspraktijk. Niet alleen door de werkzaamheden, maar ook door de verschillende belangen waar je aan moet voldoen en waarop ingespeeld moet worden. Het is aan de studenten, met behulp van de seniors, om het project tot een mooi resultaat te brengen!

Door Scompanyteam 7:
Esmee Evers
Koen Bekkers,
Thomas Nekkers
Maxime Severing