De toekomstvisie van Communicatie Talent van 2019: Stefan Meershoek

Communicatie in beweging, wat is de volgende stap?

De toekomstvisie van het Communicatie Talent van 2019: Stefan Meershoek

“Een van de dingen die altijd zal blijven is creativiteit. Per dag krijg de je duizenden prikkels, maar hoe zorg je ervoor dat jij onderscheidend bent en opvalt. Dat kan je met een goede targetstrategie doen, maar uiteindelijk is ‘content is king’. Als jouw content nieuw, creatief en onderscheidend genoeg is dan maak jij het verschil” – Stefan Meershoek

Even voorstellen…
Stefan Meershoek (30) is marketing- en communicatieadviseur bij PGGM en de winnaar van het communicatietalent van 2019 met zijn campagneZorgisZó. Daarnaast neemt Stefan deel aan de Raad van Bestuur van Scompany en heeft hij de rol als opdrachtgever een aantal keer vervuld.

 

Winnaar Communicatie Talent 2019
Bij PGGM is Stefan verantwoordelijk voor het maken en het uitvoeren van strategische marketing- en communicatieplannen. Waaronder het ‘pensioen’ onder de aandacht brengen bij de meest uitdagende doelgroep (40 jaar en jonger). Deze mensen zijn vaak nog helemaal niet bezig met hun pensioen. “Het is namelijk niet logisch dat mensen zover vooruitdenken”, aldus Stefan Meershoek. Vanuit deze gedachtegang is ZorgisZó voortgekomen. Een miniserie die de jongere doelgroep van PGGM in contact laat komen met de pensioensector. Binnen deze serie staat waardering van zorgverleners centraal. “Mensen die in de zorg werken kiezen vanuit hun intrinsieke motivatie en vanuit hun hart, om mens en de wereld beter te maken. Bij ZorgisZó gaan zorgverleners uitdagingen aan binnen een andere beroepsgroep in de sector.

Stefan Meershoek (links) met Annette Reijersen van Buuren van het CPNB, die tot Communicatievrouw 2019 is gekozen.

De toekomstvisie en belangrijke trends
Creativiteit is volgens Stefan onmisbaar in de toekomst. Dit kan namelijk niet vervangen worden door Artificiële intelligence. Artificial Intelligence is een van de ontwikkelingen die zowel een bedreiging als een kans vormt. Data dat hieruit komt is erg waardevol en wordt steeds belangrijker. “Data liegt niet, je hebt gewoon harde cijfers. Tegenwoordig verdienen organisaties hun geld door gegevens te verkopen. Het is makkelijker, er is meer data, maar aan de andere kant is er nu ook wet- en regelgeving, waarbij vele risico’s een rol gaan spelen”, aldus Stefan Meershoek.

“Zelfdiscipline en intrinsieke motivatie is ‘the key’.”

 

Blijven ontwikkelen
Zelfdiscipline en intrinsieke motivatie ‘the key’. Stefan Meershoek ontwikkelt zichzelf door zijn kennis te blijven verbreden. Lezen op Frankwatching en Adformatie, volgen van cursussen en opleidingen, kennis uitwisselen met collega’s en bedrijfsbezoeken. Communicatie is een dynamische branche. Volgens Stefan Meershoek zijn de nieuwe vaardigheden voor een toekomstig communicatieadviseur: ‘Data driven’, ‘Costumer Journey’ en ‘doelgroepdenken’ onmisbaar. Vertel een verhaal dat pas bij de doelgroep en bij de identiteit, en creëer emotionele waarde voor een product of de organisatie.

“I haven’t failed. I’ve just found 10.000 ways that won’t work”
– Thomas Edison.

 

Een belangrijke inspiratie voor Stefan Meershoek is de bekende quote van Thomas Edison, “I haven’t failed. I’ve just found 10.000 ways that won’t work”. “Zoek de grens op, soms is het nodig om te falen en daarmee nieuwe inzichten te krijgen”, aldus Stefan Meershoek. Het opzoeken van uitdagingen, blijven ontwikkelen en creativiteit zijn de belangrijkste aspecten voor een communicatieprofessional.

Artikel geschreven door Scompanystudenten: Kitty, Ralph, Fleur en Vivian