Hoe krijgt de Aldi klanten naar de winkel met kerst? En hoe bereikt SNS Bank een jongere doelgroep met een belangrijke boodschap? Met deze uitdagingen (en meer) mochten de eerstejaarsstudenten Commerciële Economie aan de slag. Ze realiseerden in 10 weken een crossmediale campagne voor echte opdrachtgevers Aldi Supermarkt, SNS Bank, Gulpener en Jacobs Douwe Egberts.
Van kerst naar Burendag
Niets leerzamer dan een opdracht uitvoeren voor een opdrachtgever uit de echte beroepspraktijk. Studenten uit het eerste jaar van Commerciële Economie sloten hun eerste jaar aan de opleiding af met het creëren van een crossmediale campagne. Ze konden hierbij hun voorkeur aangeven voor opdrachtgevers Aldi Supermarkt, SNS Bank, Gulpener en Douwe Egberts uit de FMCG en financiële wereld. En niet alleen de merken verschilden van elkaar, ook in de campagnedoelstellingen zat behoorlijke variatie. Zo werden de studenten die voor Aldi Supermarkt kozen gebriefd op de nieuwe kerstcampagne. Teams die voorkeur hadden uitgesproken voor JDE mochten de nieuwe Burendag-campagne voor Douwe Egberts ontwerpen. Ook de opdrachten vanuit Gulpener; het ontwerpen van een duurzame campagne voor een jonge doelgroep, en de SNS Bank; jongere doelgroepen helpen inzicht en controle te krijgen over hun financiën, waren op zijn minst bijzonder te noemen.
10 weken, 3 fases, 1 eindpresentatie
Na het kick-offcollege, waarin de opdrachtgevers persoonlijk hun briefings kwamen toelichten, begonnen de studenten met het uitwerken van een debriefing. De daaropvolgende tien weken bestonden uit drie fases. In de eerste Analysefase deden studenten desk- en field research naar de organisatie en de doelgroep, onder andere door het houden van interviews. Ook keken ze naar trends in marketingcommunicatie en analyseerden ze eerdere en inspirerende campagnes. Na het afronden van de Analysefase continueerden de teams met de Strategiefase: doelstellingen werden vastgelegd, marketingfunnels en customer journeys uitgetekend en de media & middelen voor de campagne werden geselecteerd. Halverwege de periode konden de studenten in een online Q&A met de opdrachtgeverss vragen stellen en hun eerste voortgang delen. In de derde en laatste fase, de Realisatiefase, werden de offline en online marketingcommunicatiemiddelen uitgewerkt, passend bij de organisatie en doelgroep. Ook werd hier de definitieve campagneplanning en het budget bepaald.
Aan het eind van de periode werden in de klassen de campagnes gepresenteerd, waarna peers (medestudenten) en docenten zorgden voor de laatste feedback. De beste twee teams per opdrachtgever, afkomstig uit alle klassen, mochten in de laatste week van de periode hun crossmediale campagne presenteren aan de opdrachtgevers. Tijdens deze feestelijke afsluiting van de cursus lag het niveau hoog en hadden de opdrachtgevers grote moeite om uit al deze campagnes de allerbeste te kiezen. Conclusie: een mooie afsluiter van een bijzonder eerste jaar Commerciële Economie.
Over de cursus Campagne
Aan de hand van literatuur, hoorcolleges, werkcolleges, online kennisclips en echte praktijkopdrachten leren eerstejaarsstudenten Commerciële Economie een crossmediale marketingcommunicatiecampagne te ontwikkelen voor een B2C-organisatie. In tien weken doorlopen de studenten in teams drie fases: de Analysefase, Strategiefase en Realisatiefase. Aan het eind van de periode presenteren ze hun campagne aan de docent en medestudenten. De beste teams uit alle klassen presenteren hun campagne aan de opdrachtgevers.