Opdrachtgevers
Hays: Workshop Interviewvaardigheden

Hays: Workshop Interviewvaardigheden

Welke skills zijn nodig voor een Commercieel Econoom van de toekomst? En hoe ontwikkel je die skills het meest effectief? Door samen te werken met de beroepspraktijk natuurlijk. Derdejaarsstudenten Commerciële Economie kregen een intensieve Skills-week aangeboden, waarin ze naast hoorcolleges, werkcolleges en opdrachten een Workshop Interviewvaardigheden kregen van Hays. De workshop bestond uit meerdere rollenspellen, waarin maar liefst 10 consultants van Hays de studenten direct voorzagen van waardevolle feedback.

 

Feedback uit de praktijk

Hays – lid van de Werkveld Adviescommissie (zie kader) van Commerciële Economie – is één van de grootste recruitmentspecialisten wereldwijd. Hays’ consultants zijn gespecialiseerd in het interviewen van kandidaten en opdrachtgevers. Dat maakt ze experts in het achterhalen van behoeftes. Voor de studenten de perfecte partij om, naast peer feedback en feedback van de docent, professionele feedback op te halen over hun interviewvaardigheden. Na een kort college over empathisch luisteren, doorvragen en samenvatten, trapten de consultants van Hays de workshop af door een eerste rollenspel waarin Hays ‘de klant’ speelde. Na het goede voorbeeld waren de studenten zelf aan de beurt: in meerdere rondes speelden de studenten de rol van zowel interviewer, geïnterviewde en observator. Intussen liepen de consultants van Hays rond in de klas en gaven gevraagd en ongevraagd feedback. Een enorm leerzame ervaring voor de studenten, waarin de theorie en praktijk naadloos in elkaar overliepen.

Direct toepasbare skills

De gehele week stond in het teken van drie skills: kritisch denken, communicatie en initiatief. De focus op specifiek deze 3 skills is ontstaan doordat de derdejaarsstudenten in deze periode voor een opdrachtgever onderzoek gaan doen en daarna een marketingadvies uitbrengen. Kritisch denken is belangrijk vanuit kwaliteitsoptiek bij de gebruikte bronnen (het onderscheiden van feiten en fictie). Communicatie skills zijn noodzakelijk voor het goed kunnen bevragen en beluisteren van de doelgroep. Initiatief is van belang met het oog op het tijdig vinden en bereiken van deze doelgroep.

Deze drie skills komen uit het landelijk Opleidingsprofiel Commerciële Economie. In totaal zijn er 11 landelijke CE skills, die toegepast worden bij iedere opleiding Commerciële Economie. Naast de workshop van Hays kregen de studenten ook een workshop Bronnenonderzoek van de HU Bibliotheek, zodat ze naast field research (interviews) ook desk research kunnen toepassen in hun project.

Over Hays

Als één van de grootste recruitment specialisten wereldwijd plaatst Hays gekwalificeerde kandidaten in vaste, tijdelijke, interim en contracting jobs. Met zo’n 12.100 mensen wereldwijd, helpen ze mensen te slagen en organisaties te groeien, ze creëren kansen en proberen zo levens vooruit te brengen. (Bron: https://www.hays.nl/over-hays).

HU_SBN_afbeelding_Hays_foto5
HU_SBN_afbeelding_Hays_foto4
HU_SBN_afbeelding_Hays_foto3
HU_SBN_afbeelding_Hays_foto2
HU_SBN_afbeelding_Hays_foto6
HU_SBN_afbeelding_Hays_foto1

De Werkveld Adviescommissie

Een speciale plek binnen het Smart Business Network is gereserveerd voor onze Werkveld Adviescommissie (WAC). Deze commissie bestaat uit een aantal vertegenwoordigers van toonaangevende organisaties, die actief bijdragen aan de aansluiting van ons onderwijs op de beroepspraktijk. De WAC komt 3-4 keer per jaar bijeen en geeft dan gevraagd en ongevraagd advies binnen alle 4 de voor Commerciële Economie relevante domeinen: Marketing, Sales, Skills en Insights.

Lees meer over de WAC