Opdrachtgevers
Academie van de stad: Sharing is CARing

Academie van de stad: Sharing is CARing

Hoe positioneer je deelmobiliteit in het Beurskwartier, een nieuwe autoluwe Utrechtse wijk? En welke mobiliteitsbehoeftes spelen er eigenlijk bij verschillende groepen Utrechters? Met deze vragen gingen 30 studenten Commerciële Economie aan de slag, in opdracht van de gemeente Utrecht. Het project werd begeleid door de Academie van de Stad, een ideële stichting en sociale onderneming die zich inzet om studenten met de stad te verbinden.

 

Vraagstelling

De nieuwe Utrechtse wijk Beurskwartier wordt, geheel in lijn met de Utrechtse ambitie van een gezonde en leefbare stad, zoveel mogelijk autovrij. De gemeente wil zich daarom richten op deelmobiliteit: het samen delen van elektrische auto’s en parkeergelegenheid. Maar voor het zover is, wil de gemeente inventariseren hoe potentiële gebruikers denken over deelmobiliteit. Op basis van hun input wordt deelmobiliteit in het Beurskwartier gepositioneerd.

Aanpak

In totaal 30 Commerciële Economie studenten (6 groepen van 5 studenten) hebben drie verschillende doelgroepen onderzocht. Gedurende 6 maanden hebben de studenten diverse sessies met de opdrachtgever gehad op het Stadskantoor, wat zich midden in het Beurskwartier bevindt. Maar er werd niet alleen overlegd, de studenten zijn ook actief de wijk ingegaan. Door middel van gesprekken met bewoners, ondernemers en verschillende experts hebben ze per doelgroep geïnventariseerd waar deelmobiliteit aan zou moeten voldoen. Deze input is gebruikt om een advies te geven aan de opdrachtgever over hoe deelmobiliteit optimaal zou kunnen worden gepositioneerd.

Resultaat

Een groot deel van het advies is meegenomen in de communicatiestrategie van de gemeente Utrecht. De studenten hebben dus actief bijgedragen aan de positionering van deelmobiliteit in het Beurskwartier, door te luisteren naar bewoners en anders potentiële gebruikers. En misschien wel belangrijker: de studenten hebben zelf enorm veel geleerd van het project. Door mee te denken en te werken aan een ‘echt’ onderzoek hebben de studenten meerwaarde gecreëerd voor henzelf en voor de stad.

3 vragen aan…

3 vragen aan Jasper Stoorvogel, projectcoördinator bij de Academie van de Stad.

Wat een tof project. Wat is de belangrijkste reden voor de gemeente Utrecht om samen te werken met studenten?
“Vooral om studenten ervaring te laten opdoen en kennis te laten maken met de gemeente als opdracht- en werkgever. De gemene deler is dat jonge mensen kunnen leren en bijdragen aan de stad. Maar onderschat ook niet de frisse blikken die studenten meebrengen. En soms gaat het ook gewoon om handjes, bijvoorbeeld bij het ondervragen van de bewoners.”

Wat is jullie belangrijkste les aan studenten?
“Werken voor echte opdrachtgevers is heel anders. Je leert verschillende belangen afwegen; je opdrachtgever, je docent, de bemiddelaar. Je leert dus verder te kijken dan je eigen cijfer. Dat is heel waardevol voor studenten. En een praktische tip: laat zoveel mogelijk zien wat je aan het doen bent, ook tussentijds. Durf kwetsbaar te zijn en feedback te vragen. Daar worden zowel jij als je opdrachtgever beter van.”

Komt er een vervolg van het Sharing is CARing project?
“Vanuit De Academie van de Stad hebben we constant mooie projecten lopen. Dit doen we samen met de HU, maar ook met de HKU en de Universiteit Utrecht.”

Over de Academie van de Stad
Sinds 2008 zet ideële stichting en sociale onderneming Academie van de Stad zich in voor de leefbaarheid en ontwikkeling van de stad. Academie van de Stad haalt actuele vraagstukken op bij stedelijke partijen en vertaalt deze vervolgens naar een project en een heldere opdracht voor studenten en young professionals. Op die manier werken studenten en young professionals in maatschappelijke projecten aan grootstedelijke vraagstukken voor een echte opdrachtgever (bron: www.academievandestad.nl).

"Onderschat niet de frisse blikken die studenten meebrengen. De gemene deler is dat jonge mensen kunnen leren en bijdragen aan de stad. "

Jasper Stoorvogel, projectcoördinator bij de Academie van de Stad