Studenten van de opleiding Commerciële economie maakten in groepsverband een verkoopplan voor FC Utrecht Business. Door dit project droegen zij bij aan de commerciële kansen van het zakelijk netwerk van de club uit de Domstad. Tegelijkertijd deden de studenten ervaring op in de praktijk.
Vraagstelling
FC Utrecht Business is een zakelijk netwerk van bijna 400 bedrijven. In dit netwerk zitten diverse bedrijven die door de voetbalclub met elkaar worden verbonden. Om de onderlinge verbinding te vergroten worden er ieder seizoen verschillende Business Events georganiseerd, variërend van exclusief tot laagdrempelig. Denk hierbij aan hoogwaardige netwerkdiners op bijzondere locaties, inspirerende bedrijfsbezoeken of business borrels. De events van FC Utrecht Business worden altijd druk bezocht door de leden van de Business Club.
Door de Corona-pandemie zijn een groot aantal activiteiten van de Business Club van FC Utrecht weggevallen. Er zijn in aanzienlijke tijd geen voetbalwedstrijden geweest en de huidige wedstrijden worden voorlopig nog zonder publiek gespeeld.
Onze studenten kregen de opdracht om een verkoopplan te maken om de huidige klanten te behouden en of de studenten op zoek konden gaan naar ideeën en saleskansen om nieuwe klanten aan te trekken, rekening houdend met de huidige situatie in de maatschappij.
Aanpak
De studenten zijn aan de slag gegaan met het maken van het verkoopplan. Dit plan bestaat uit twee onderdelen, namelijk de analyse van de micro en meso-omgeving, de operationalisering en de onderbouwing van de gemaakte keuzes.
Om tot een gedegen verkoopplan te komen moest de interne en externe -omgeving geanalyseerd worden. Zo werden het huidige klantbestand en de concurrenten geanalyseerd en werd er daarnaast ook gekeken naar relevante trends en ontwikkelingen die van invloed konden zijn op de verkoopcijfers. Aan de hand van de analyses hebben de studenten strategische SMART geformuleerde verkoopdoelen gemaakt. Die werden vervolgens vertaald naar concrete verkoopacties om leads te genereren, deze op te volgen en te converteren.
Resultaat
De studenten pitchte hun verkoopplan en de 3 beste ideeën mochten in stadion Galgenwaard het plan presenteren aan Michel Renssen, salesmanager FC Utrecht Business en Jasper Jacobs, Coördinator B2B Marketing. “De studenten hebben met aandacht en enthousiasme gewerkt aan de ideeën”, vertelt Michel. “We zijn tevreden over het eindresultaat en onderzoeken de mogelijkheden om de ideeën te implementeren. Volgend jaar zetten we de studenten zeker weer in voor een nieuwe opdracht!”.
"We zijn tevreden over het eindresultaat en onderzoeken de mogelijkheden om de ideeën te implementeren."
Michel Renssen, salesmanager FC Utrecht Business