In deze tijden van arbeidskrapte is het, zeker in de technische sector, voor veel organisaties een uitdaging om personeel te vinden. Dat geldt ook voor Flexurity, een technisch uitzendbureau dat zowel Nederlandse als Europese monteurs uitzendt naar installateurs. Deze monteurs, vaak afkomstig uit Oost-Europa, worden door Flexurity vakkundig getraind in een door het bedrijf zelf ontwikkelde simulatie-omgeving. Om de kennis over dit unique selling point van Flexurity bij zowel kandidaat technisch personeel als potentiële afnemers te vergroten, werd de samenwerking aangegaan met studenten Commerciële Economie binnen het derdejaars vak Business Development & Realisatie.
Vraagstelling
‘Hoe kan Flexurity in 2021 de customer experience van de bijscholing zo optimaal mogelijk maken door het gebruik van marketingcommunicatie, waarmee 20% meer omzet kan worden gerealiseerd?’ Oftewel: hoe kan marketingcommunicatie bijdragen aan het voorzien in behoeftes en wensen bij de verschillende stakeholders? Met deze vraag gingen de derdejaarsstudenten enthousiast aan de slag. Hiervoor werden twee doelgroepen geïdentificeerd: 1. het technisch personeel als mogelijke werknemers; de Roemeense arbeidsmigranten en 2. de (potentiële) afnemers van de diensten van Flexurity, de installateurs. Deze twee doelgroepen hadden beiden hun eigen behoeften en voorgeschiedenis in kennis, houding en gedrag.
Aanpak
Bij de beide doelgroepen is kwalitatief en kwantitatief onderzoek gedaan. Hierin is vooral gebruik gemaakt van interviews en deskresearch. Om de wensen en behoeften in kaart te brengen zijn er interviews gehouden met zowel installateurs als Roemeense monteurs. Een van de inzichten hierin was dat de doelgroep Installateurs naast kennis over de materialen en technieken nog iets anders belangrijk vonden, namelijk communicatie. Ook bleek dat de doelgroep Roemeense arbeidsmigranten langdurig contract met een stabiel inkomen belangrijk vinden. Opvallend was dat, ondanks de culturele verschillen, beide doelgroepen inzicht in de materialen en technieken als belangrijk beschouwden, zodat ze goed voorbereid naar hun project kunnen. Uit het onderzoek naar de wensen en behoeftes van beide doelgroepen zijn een aantal interessante en concrete adviezen gekomen.
Naast het inventariseren van de inhoudelijke behoeften en wensen, is ook gekeken naar hoe Flexurity het beste kan communiceren over het trainen van de technische medewerkers in een hoge kwaliteit simulatie-omgeving. Oftewel; hoe kan dit product ook bijdragen aan de communicatiedoelstellingen, in dit geval het informeren en overtuigen van beide doelgroepen? Hiervoor is, naast een schriftelijk advies, een prachtige marketingcommunicatie-uiting gemaakt: een videoimpressie van de training en simulatie-omgeving.
Resultaat
Het inhoudelijk advies focuste zich op twee belangrijke punten:
- het toevoegen van het onderwerp ‘effectieve communicatie’ aan de trainingen, zodat de medewerkers nog beter voorbereid zijn op de projecten;
- door middel van marketingcommunicatie de hoge kwaliteit simulatie-omgeving onder de aandacht brengen. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van o.a. de website, public relations en SEO en SEA. Bovendien wordt het onderwerp actief onder de aandacht gebracht bij direct klantcontact als cold calling.
Onderstaande video is gemaakt door de studenten Commerciële Economie en draagt effectief bij aan de communicatiedoelstelling.
Over Flexurity
Flexurity is al ruim 15 jaar actief als technisch uitzendbureau voor uitvoerend personeel. Onze kracht zit hem in persoonlijk contact met onze medewerkers, kennis van de markt en onze flexibiliteit. Hierdoor kunnen we razendsnel schakelen en weten we de juiste vakmensen aan onze opdrachtgevers te koppelen.
Van klein kantoor zijn we inmiddels uitgegroeid tot een gerenommeerd bureau met meerdere vestigingen en landelijke dekking. (bron: flexurity.com/nl/over-ons).