Gastcollege Peter Heshof

Trendwatcher Peter Heshof heeft in een interactief online gastcollege uiteengezet hoe consumententrends zich ontwikkelen volgens het ritme van de tijdgeest. Met het door hem ontwikkelde Consumer Worlds Model lichtte hij toe hoe wij, met een interval van ongeveer 10 jaar, steeds naar een ‘Tijdgeestperiode’ toegroeien en de gehele cyclus in 40 à 50 jaar doorlopen. Het model bestaat uit 8 werelden, die corresponderen met de oerbehoeften van consumenten – de psychologietheorie van Carl Jung.

 

Van geel naar blauw

Momenteel bevinden wij ons nog in de ‘gele tijdgeest periode’; de sociale en gevoelswereld waar welzijn en het ‘wij-gevoel’ de dominante trend zijn. Maar we verschuiven al langzaam naar de volgende ‘blauwe tijdgeest periode’ – de wereld van ‘Smart Well-Being’ – waar individualisme en data de overhand zullen hebben. Analyses, data en wetenschap domineren deze high tech ‘blauwe wereld’ en zorgen voor andere behoeftes bij de consument. De expert in de hoofdrol, de data als bewijs, ultrapersonalisatie en een grotere rol voor Self-Control en Self-Care, waarbij digitalisering gaat zorgen voor een seamless experience.

Als merk moet je hier continu op inspelen om relevant ‘on trend’ te blijven en de aansluiting met je klantengroep niet te verliezen. Want de wereld staat niet stil. Behoeften van consumenten evolueren over tijd en ook de concurrentie probeert hier slim op in te spelen. Vandaar dat het zo belangrijk is om de ontwikkelingen van de tijdgeest te blijven monitoren en als organisatie te blijven innoveren.

Peter Heshof is eigenaar van trend- en marketingbureau Bloom en adviseert grote bedrijven en toonaangevende merken over merkstrategie en hoe je als organisatie vanuit het MerkDNA kunt blijven aansluiten op de ontwikkelingen van de tijdgeest. Als creatief denker en strateeg met een gedegen commerciële achtergrond weet Peter als geen ander innovatie te koppelen aan future proof business proposities. En dat willen wij onze studenten graag bijbrengen: creativiteit, kritisch denken en (financieel) haalbare innovatieve commerciële concepten op de markt brengen. Dat doen we o.a. in een speciaal daarvoor ontwikkelde cursus Innovatie & Branding. Met deze theoretische bagage worden studenten opgeleid om voor organisaties nieuwe concepten te bedenken, waarmee de organisatie merkmeerwaarde en omzetgroei kunnen realiseren. De kennis die studenten in deze cursus opdoen is breed toepasbaar in vervolgprojecten en, als zij eenmaal afgestudeerd zijn, in de beroepspraktijk.

Studenten zijn uitermate enthousiast over zowel de inhoud van de presentatie als de interactieve manier waarmee Peter de studenten anderhalf uur weet te boeien.

Wil je ook een gastcollege verzorgen of een strategisch of new business project indienen, vul dan het intakeformulier in op deze website.

Over Peter Heshof
Peter Heshof (1964) is oprichter van trend- en marketingbureau Bloom en werkzaam als Trendwatcher en Consultant. Zijn expertise is de veranderende tijdgeest en de consumententrends die daaruit volgen. Hij laat zien dat trends geen Hocus Pocus zijn, maar voortkomen uit het bioritme van onze samenleving. Naast zijn heldere toekomstvisie ligt zijn kracht in het doorvertalen van trends naar mensen, merken en markten. Peter publiceert regelmatig in o.a. Marketing Tribune en is spreker over consumenten trends en wat dat betekent. Wil je meer weten over het trendmodel en hoe je dit kunt toepassen in jouw organisatie, neem dan contact op met peter@tobloom.nl.
(Bron: www.tobloom.nl)