Studeren+ een ondersteuningsbehoefte: een paar tips voor jou op een rij!

Studeren+ een ondersteuningsbehoefte: een paar tips voor jou op een rij!

Studeren op zich kan lastig zijn maar studeren met een ondersteuningsbehoefte kan soms voor uitdagingen zorgen. Van al onze studenten heeft 30% aangegeven “iets” te hebben en 10% heeft voorzieningen nodig om met succes te kunnen studeren of werken. Wist je dat 80% van alles wat er kan zijn, onzichtbaar is?!

Bij een ondersteuningsbehoefte valt te denken aan;

– Wisselend belastbaarheid door een chronische aandoening en/of een psychische kwetsbaarheid
– Neurodiversiteit (ADD, ADHD, ASS, Dyslexie, Dyscalculie)
– Een fysieke beperking
– Een zintuiglijke beperking (auditief en/of visueel)

Vaak is er sprake van intersectionaliteit bij een student. Dit houdt in dat een student meerdere beperkingen en/of ondersteuningsbehoeften heeft. Naar aanleiding van een gesprek met het Student Support Centre (SSC) hebben we hieronder een paar tips voor jou op een rij gezet.

1. Je bent niet alleen

Zoals eerder benoemd zijn er veel studenten met een ondersteuningsbehoefte en vaak is dat onzichtbaar. Vandaar dat je binnen de HU bij verschillende initiatieven terecht kan voor vragen en ondersteuning. Ben je al bekend met Het Powerplatform?! Zij zetten zich expliciet in voor studeren+. Het Student Support Centre biedt ook verschillende supportgroepen aan. Via de Online Supportgroep kan je jouw match vinden.

2. Talenten

Desondanks dat er veel speelt, hebben studenten met een beperking ook talenten. Dyslectische studenten zijn prachtige beelddenkers, studenten met ad(h)d zijn vaak super creatief, studenten met mantelzorgtaken of een chronische ziekte zijn, net als topsporters overigens, vaak uitstekende planners. Herken jouw talent en zet het in! Wat kun je wél en hoe kan je je talenten inzetten voor je studie en straks werk?

3. Eigen gebruiksaanwijzing

Ontdek je eigen gebruiksaanwijzing: Hoe werkt het voor jou het beste? Wat heb je nódig? Waar valt in je studie nog winst te behalen? De focus moet gericht zijn naar wat jij daadwerkelijk nodig hebt en niet wat je hebt. Als er toch doorgevraagd wordt kun je het ook algemeen houden:

  • ik heb een chronische ziekte waardoor ik wisselend belastbaar ben,
  • ik heb een ander brein waardoor ik mij zo niet goed kan concentreren,
  • ik heb structuur nodig om aan het werk te kunnen komen,
  • ik zit graag voorin de klas om alles goed mee te kunnen krijgen,
  • ik gebruik een rolstoel en vind het fijn als ik tussen de lessen door mij niet zo veel hoef te verplaatsen.

Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met het Student Support Centre door te mailen naar studentsupportcentre@hu.nl of mail naar harriet.rempe@hu.nl van Studeren+

Vond jij dit interessant? Bekijk wat het Netwerk D&I nog meer te bieden heeft via actueel.

Heb je aan-of-opmerkingen, wil je jouw verhaal kwijt of wil je eens kennismaken? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. We blijven graag in gesprek.

 

Niusha Froozesh