Conflicthantering

Casus

Tijdens een leerteambijeenkomst barst de bom. Agnes is in huilen uitgebarsten en loopt weg met de woorden: ‘Het is hier volslagen onveilig’. Deze woorden zijn gericht tot haar leerteamgenoten. Die hadden haar aangesproken op het feit dat Agnes zich niet aan de gemaakte afspraken houdt, te laat komt, geen bijdrage levert en voortdurend op haar telefoon zit. Leerteambegeleidster Jamila heeft haar– los van de anderen – hier ook eens op aangesproken. Dat leverde niet veel op. Agnes’ woorden over onveiligheid raken Jamila.

Wat verstaan we onder conflicthantering?

Trainen in conflicthantering zet in op meer conflictvaardigheid voor begeleiders en ondersteuners. In het dagelijks werk met studenten, collega’s en leidinggevenden zijn conflicten onvermijdelijk. De meeste conflicten worden als ongewenst ervaren en leveren stress op. Een lastige bijkomstigheid van conflicten is dat zij doorgaans escaleren als er niets mee gebeurt. We moeten er iets mee, en de vraag: ‘Hoe kun je op een constructieve wijze een conflict aanpakken?’ staat centraal is deze training.

Conflict aanpakken

Conflicten aanpakken geldt zowel voor de eigen conflicten als voor conflicten van derden. Dat doe je door:

  • Zelfonderzoek
    Conflicten aanpakken doen we door zelfonderzoek: Wat is jouw conflictstijl, of jouw houding ten opzichte van conflicten? En ook door te achterhalen waar een conflict over gaat, wat die ander zo boos maakt, of wat zo raakt.
  • Vaardigheden trainen
    Daarnaast is er ook aandacht voor vaardigheden waarmee je rust creëert, de onderliggende behoeften helder krijgt, de verantwoordelijkheid laat waar deze hoort, verwijten naar wensen omzet, en tot haalbare afspraken komt die gericht zijn op een einde aan het conflict.

Extra informatie

De training bestaat uit vier bijeenkomsten van elk 2,5 uur en deze worden aan het einde van de dag gepland (bv. van 16.00-18.30 uur).

Het is de bedoeling dat je je na afloop van de training net iets meer ‘senang’ voelt als het scherp wordt, of wanneer je je in een lastige, conflictueuze situatie bevindt.

Er is een vastgesteld programma, maar er is alle ruimte voor inbreng en casuïstiek:

  • Hoe stel ik lastige zaken op een goede manier aan de orde?
  • Hoe spreek ik een student aan als er iets misgaat?
  • Wat doe ik als twee of meerdere studenten behoorlijk clashen?
  • Wat als er met de vinger naar jou gewezen wordt, bijvoorbeeld: ‘Dit klopt niet wat u doet.’
  • Hoe maak ik een collega/leidinggevende op een goede manier duidelijk dat ik diens/haar gedrag niet waardeer?

Het is heel fijn als er tussen de bijeenkomsten door geoefend kan worden met de aangeleerde vaardigheden. Dit kan eventueel in kleine groepjes, of in de thuis- en werksituatie. Daarna vindt terugkoppeling plaats en wordt besproken wat wel en niet werkt, en waarom.

Als je er niet uitkomt of met iemand wil sparren over de beste aanpak kan je ook contact opnemen met een vertrouwenspersoon.  Dat kan laagdrempelig zonder dat iemand daar verder van weet. Je kan ook de student verwijzen naar een vertrouwenspersoon. Overzicht vertrouwenspersonen (hu.nl)

Vervolg casus

Leerteambegeleidster Jamila heeft met het leerteam het incident nabesproken. Niemand heeft echt contact met Agnes. Daarna heeft zij Agnes gesproken en haar kant van het verhaal gehoord. Jamila vertelt Agnes opnieuw dat zij haar afspraken vaak niet nakomt. Agnes wordt weer boos. Jamila zegt dat ‘zolang ze niet weet waar het over gaat’, ze Agnes niet goed kan ondersteunen. Het betreft een privékwestie waarvan Agnes niet wil dat iedereen het weet. De leerteambegeleidster geeft haar die verzekering en hoort vervolgens Agnes’ verhaal. Ze maken samen afspraken over de ondersteuning door Jamila. Ook gaat Agnes haar medestudenten duidelijkheid geven over haar mogelijkheden om de afspraken te realiseren.

enEnglish
UA-29247330-1