Optimaal studeren

Extra uitdaging voor studenten

Casus

Onlangs had ik een voortgangsgesprek met een eerstejaars studente Verpleegkunde. Ze gaf aan dat de studie haar relatief makkelijk afgaat. Ze heeft de meeste tentamens gehaald. Nu merkt ze dat ze wat minder gemotiveerd raakt voor haar opleiding. Ze vindt het lastiger om naar de lessen te komen. Ze weet eigenlijk niet wat ze wil en of ze wel verder wil met Verpleegkunde. Ze vraagt zich af wat ze kan doen zodat ze meer uitdaging ervaart in haar studie.

Bijna de helft van de studenten vinden dat hun talent te weinig wordt benut. Dat blijkt uit onderzoek onder drieduizend studenten van Van de Broek (ITS, Nijmegen) en De Jong (IOWO, Nijmegen) 48 procent geeft aan dat docenten te weinig inspelen op hun talenten. Ook worden ze onvoldoende uitgedaagd tot extra presteren.

Te weinig uitdaging kan leiden tot motivatieverlies en zelfs uitval onder studenten. Studenten hebben te weinig te doen (kwantitatieve onderbelasting), of ervaren e te weinig inhoudelijke uitdaging (kwalitatieve onderbelasting). Als begeleider kan je met de student zoeken naar extra uitdaging.

Hoe kan je de student extra uitdagen?
Belangrijk is dat de begeleider de studenten echt ziet en hun leerwensen kent. Wees als begeleider van een leerteam of studieloopbaanbegeleider sensitief voor de volgende signalen. Die kunnen erop wijzen dat de student onvoldoende uitgedaagd wordt:

Resultaat:

  • Student haalt bovengemiddelde cijfers
  • Student doet veel extra dingen zoals werk of sporten

Gedrag

  • Een student vraagt om meer extra werk
  • Een student vraagt om verdieping naast het reguliere werk
  • Een student verveelt zich in de studie
  • Een student heeft behoefte aan peers, medestudenten die ook meer kunnen en willen

Attitude

  • Een student heeft onvoldoende zelfdiscipline om tijd en energie in de studie te steken
  • Een student straalt uit dat hij meer ambitie heeft
  • Een student is meer dan gemiddeld nieuwsgierig en maatschappelijk betrokken
  • Een student heeft meer behoefte aan regie over zijn ontwikkeling

Als begeleider bespreek je deze signalen met de student. Steun de studenten door op zoek te gaan naar extra aanbod door honoursonderwijs. Het is ook goed om te kijken of er sprake kan zijn van hoogbegaafdheid.

Honoursonderwijs
Elke student die op zoek is naar extra uitdaging en zin om méér te doen, naast de opleiding, kan deelnemen aan Honoursonderwijs op de HU. Bij Honours kunnen zij hun talenten en kwaliteiten verder ontdekken en ontwikkelen. Honours-studenten geven regelmatig aan dat ze meer studiemotivatie krijgen. (En dat ze anders zouden zijn uitgevallen). Het is belangrijk dat iedere student al vroeg in de studie kennis heeft van Honoursonderwijs. Studenten krijgen geen studiepunten, maar sterren voor Honours. Studenten kunnen hun kennis en vaardigheden met Honoursonderwijs verdiepen en verbreden.

Willen studenten zich specialiseren in onderwerpen die aansluiten bij hun opleiding? Dan kunnen ze meer informatie vinden op de website van HU Honours bij het aparte tabblad Verdieping. Hier vind je per opleiding de mogelijkheden voor Honours. Ook staan daar de contactpersonen van de opleiding. De geïnteresseerde student kan zelf contact opnemen.

Bij HU-brede Honours-cursussen kunnen studenten zich in de breedte ontwikkelen. Deze cursussen zijn veelal gericht op hun persoonlijke en sociale ontwikkeling. Ook spelen ze in op actuele thema’s zoals digitalisering en (des)informatie. Bij het tabblad Verbreding vind je informatie over dit Honoursaanbod per periode van het studiejaar.

Door samenwerking met andere studenten uit andere disciplines wordt vaak voldaan aan de sociale behoefte aan gelijkgestemden. Dat vergroot de motivatie van de studenten.

Vervolg casus
De leerteambegeleider voerde een gesprek met studente Verpleegkunde om erachter te komen of ze door wil met haar opleiding, en waarom ze minder gemotiveerd is. De student blijkt meer verdieping te zoeken. Ze vindt de studie te praktisch. De begeleider onderzoekt met de student waar haar behoeftes en de talenten liggen. Samen kijken ze naar de Honours-website. De begeleider heeft de student vervolgens doorverwezen naar de Honours-coach.

Waar kun je de HU-student naar verwijzen?
Als studenten meet uitdaging zoeken dan kan je ze verwijzen naar de Honours-coach van de opleiding. Die staat per opleiding hier vermeld. Daarnaast staat er veel informatie op de Honours website over verbredend aanbod en projecten die er zijn.

Het helpt als de begeleider de student stimuleert en actief meehelpt met doorverwijzen en zoeken.

enEnglish
UA-29247330-1