In veel beroepsopleidingen is de T-shaped professional een bekend begrip: iemand die over de grenzen van disciplines heen kan samenwerken en specifieke vakkennis kan toepassen in een andere context. “Om de complexe vraagstukken van de toekomst aan te pakken, is echter méér nodig”, stelt honoursregisseur Annelies Riteco. Daarom heeft zij met collega’s gewerkt aan een nieuw honoursprofiel: de Y (why)-professional. “De honoursstudent kent zijn eigen ‘why’ en durft die uit te dragen.”
Allereerst: waarom is er eigenlijk een profiel nodig voor honoursstudenten? Annelies: “Het profiel maakt inzichtelijk en zichtbaar welke talenten en kwaliteiten je verder wilt versterken. Zo kan een passend en innovatief aanbod van honourstrajecten worden samengesteld dat zich duidelijk onderscheidt van het reguliere onderwijs. Voor studenten en docenten is het een kompas aan het begin van de honoursreis en een reflectie-instrument tijdens en na honoursactiviteiten. Studenten kunnen zich eraan spiegelen om inzicht te krijgen in hun ontwikkeling, terwijl docenten het kunnen benutten bij het begeleiden van hun studenten. Met een duidelijk honoursprofiel kun je ten slotte helder communiceren naar bedrijven en instellingen wat zij extra mogen verwachten van onze honoursstudenten.”
Een echte zoektocht
De totstandkoming van het nieuwe profiel ging niet over één nacht ijs, vertelt Annelies. “Ik had het gevoel dat ik zélf aan een honoursopdracht was begonnen: een complex vraagstuk dat ons uitdaagde, een echte zoektocht. Een toekomstgericht profiel met aandacht voor de persoonsvorming van de student is nou eenmaal zachte materie – en studenten van meer dan zestig bacheloropleidingen moeten zich in het nieuwe profiel kunnen herkennen. Toch is het gelukt er uiteindelijk een vorm aan te geven, zodat onze honoursdocenten en studenten er nu mee verder kunnen.”
Je eigen why
“We willen toekomstbestendige professionals opleiden, maar hoe ziet de toekomst eruit? Niemand die het weet. We weten alleen dat de samenleving voortdurend en in hoog tempo verandert, met veel complexiteit en onzekerheid. Dit vraagt om zelfbewuste, krachtige personen die daar goed mee kunnen omgaan. In het nieuwe honoursprofiel speelt persoonsvorming dan ook een grote rol. De basis wordt gevormd door verdieping en verbreding zoals in het T-shaped profiel. We hebben aan de T-shaped professional de extra dimensie ‘verbinding’ toegevoegd en aan het nieuwe profiel de naam ‘Y (why)-professional’ gegeven: iemand die de verbinding kan leggen tussen diepe vakkennis en brede vaardigheden, én verbinding maakt met zichzelf en zijn of haar omgeving. Verbinding maken met jezelf behelst het ontdekken wie je bent, wat je wilt, waarom jij een bepaalde bijdrage wilt leveren, kortom: je eigen ‘why’ of purpose. Waarom reageer je zoals je doet, waar sta je voor, waar ga je voor? Wanneer moet je pal blijven staan en wanneer over je eigen ego heen stappen? De Y-professional is zich bewust van de eigen waarden en drijfveren en weet waarom hij doet wat hij doet. Hij maakt verbinding tussen zijn ‘why’, zijn purpose en de omgeving waar hij impact wil creëren, ook in een tijd waarin de toekomst zo onzeker is.”
Wat verandert er voor docenten?
“Wat je van studenten vraagt, vraag je ook van jezelf, vinden we bij honours. Congruentie is een belangrijk uitgangspunt: ‘Be the change you want to see in the world’. Dit profiel wordt er meer een van vragen. Vragen die studenten én docenten zichzelf kunnen stellen en die docenten kunnen inzetten als vertrekpunt voor het gesprek met studenten: wat wil je dan, meer verdieping, meer verbreding, hoe zorg je voor de verbinding daartussen – en waarom dan? Zo wordt het profiel een kompas dat studenten richting geeft in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling en dat docenten helpt studenten hierin te begeleiden. We moeten in het onderwijs naar een meer holistische kijk op de ontwikkeling van mensen. Dit profiel helpt daarbij.”
Nieuwsgierigheid gevraagd
In januari 2022 wordt begonnen met het uitrollen van het nieuwe profiel binnen de HU. Met achtergrondinformatie, video’s en professionalisering voor docenten. En met een nieuw beleidsdocument voor HU Honours, dat binnenkort voor iedereen beschikbaar zal zijn: HU Honours: Extra talentonwikkeling voor nieuwsgierige studenten. Visie en strategie 2021-2026. Bij de start van het nieuwe studiejaar (2022/23) is het echt leidend in al het honoursonderwijs. Heb je vragen over het Y-profiel van HU Honours? Stel ze aan Annelies Riteco. Leer ook meer over het Y-profiel op het Onderwijs en Onderzoek Festival.
Bron: HU ontwikkelt, Remco Mourits, 12 januari 2022
Een nieuw profiel voor HU Honours: de Y-professional – HU Ontwikkelt