Docent beroepsonderwijs 2.0

Voor wie

Wil jij tijdens je studie kennis maken met een eigen rol in het onderwijs? Voor een beroep dat past bij de studierichting die jij nu volgt? Dan is de minor ‘Docent beroepsonderwijs 2.0’ wat voor jou. We geven je de kennis die jij nodig hebt om in het beroepsonderwijs voor de klas te staan. En je oefent je vaardigheden continu.

De minor is geschikt voor hbo-studenten van de bachelor-studierichtingen:

  • Engineering (voor de vakrichtingen Techniek, Technische beroepen, Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Wiskunde)
  • Journalistiek en Media (voor de vakrichting Nederlands)
  • Social Work (Culturele en maatschappelijke vorming, Maatschappelijk werk en dienstverlening, Sociaal pedagogische dienstverlening en Pedagogiek)
  • Gezondheidszorg (voor vakrichtingen binnen Zorg en Welzijn)

Ingangseisen

Voor deze minor gelden geen ingangseisen, maar de minor is niet geschikt voor studenten die al een educatieve opleiding volgen. Veel van de lesstof is dan namelijk dubbel.

Inhoud

Tijdens de minor ‘Docent in het beroepsonderwijs 2.0’ maak jij kennis met het verzorgen van onderwijs. In dit geval in het beroepsonderwijs, in je eigen vakrichting. Je krijgt de trainingen die jij nodig hebt op een enthousiaste manier les te leren geven. En je ontwikkelt de didactische vaardigheden die je nodig hebt om jouw vakkennis zo goed mogelijk over te brengen.

Verder doen we er alles aan om de minor te laten aansluiten bij de praktijk. Dat betekent dat je alles meekrijgt van vakspecifieke ontwikkelingen en dat je de laatste didactische inzichten leert. Maar niks bereidt je zo goed voor op de praktijk als de praktijk. Daarom is een schoolstage een belangrijk onderdeel van deze minor.

Na de minor heb je dus een goed beeld van het docentschap en van wat het beroepsonderwijs inhoudt. Met jou in de hoofdrol.

Leerdoelen

Tijdens de minor leer je:

  • onderwijs geven in je eigen vakrichting;
  • alles over de ontwikkeling van adolescenten (op sociaal en cultureel gebied, en als het gaat om leerontwikkeling);
  • een professionele relatie met leerlingen opbouwen;
  • gebruikmaken van pedagogische technieken als je orde wilt houden, wilt zorgen voor structuur of je manier van lesgeven wilt afstemmen op de behoeftes van jouw leerlingen;
  • hoe je jouw vakkennis enthousiast kunt overbrengen met verschillende didactische vaardigheden;
  • een vak of lessenserie ontwerpen met actuele vakinhoud, gebaseerd op de doelen die je leerlingen moeten halen;
  • kritisch observeren en interviewen;
  • reflecteren op je eigen ambities en sterke en zwakke punten.

Cursussen

Didactiek en het leren
Van leertheorieën tot didactische vaardigheden; in deze cursus krijg je de basis van het lesgeven mee. Door te lezen en te doen.

Vakdidactiek: ontwerpen leeractiviteiten
“Hoe pas ik vakdidactische principes toe in mijn schoolpraktijk?” Dat is de vraag die hier centraal staat. Je gaat aan de slag met alles wat je tot nu toe hebt geleerd.

Vakexpert als docent beroepsonderwijs
Je gaat je als docent ontwikkelen op een leerwerkplek. Echt proeven aan het beroepsonderwijs dus. Zo kom je erachter waar je nou eigenlijk voor leert.

Ontwikkeling van de adolescent
Je leert meer over de voorwaarden voor succesvol leren, leefklimaten in de klas, identiteitsontwikkeling en pedagogisch handelen. Alles voor een effectieve les.

Beroepsgerichte vakdidactiek (schoolstage)
In deze stage leer je onderbouwde, didactische keuzes te maken. Zodat de lesvorm en -inhoud perfect bij elkaar passen.

Toetsing

We testen je kennis met toetsen, maar ook met dossieropdrachten, een portfolio en presentaties. Zo weet je zeker dat jij na de minor klaar bent voor het echte werk.

Literatuur

De volgende literatuur komt tijdens de minor aan de orde. Je ontvangt voor de start van het onderwijs een definitieve literatuurlijst.

  • Marzano, R. & Miedema, W. (2014). Leren in 5 dimensies. Assen: van GorcumSlooter, M. (2018). De zes rollen van de leraar. CPS Uitgeverij
  • Ebbens, S. & Ettekoven, S. (2016). Effectief leren. Groningen. Noordhoff uitgever
  • Ebbens S. & Ettekoven, S. (2016). Samenwerkend leren. Groningen: Noordhoff Uitgevers.
  • Geerts, W. & van Kralingen, R. (2016). Handboek voor leraren. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
  • Teitler, P. (2017) Lessen in orde, handboek voor de onderwijspraktijk. Bussum: Uitgeverij Coutinho
  • Wal, van der, Jos. e.a. (2017) Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding. Bussum: Uitgeverij Coutinho

Rooster

  • Periode A: les op maandag en donderdag en 2 stagedagen
  • Periode B: les op donderdag én maandag of dinsdag en 3 stagedagen

Extra kosten

€220