Docent NT2

Doe jij de tweedegraads lerarenopleiding Nederlands of een andere taal? Studeer je aan de pabo? Als het jou wel wat lijkt om Nederlands te geven aan nieuwe Nederlanders, dan is deze minor wat voor jou. 

Toelating

Je hebt al een onderwijsbevoegdheid of volgt deze minor tijdens een lerarenopleiding. Bijvoorbeeld pabo, Nederlands of een andere taal. 

Ook als je een deeltijdstudie doet, kun je meedoen aan deze minor, mits je genoeg tijd tot je beschikking hebt. 

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025. 

Inhoud

De afgelopen jaren zijn er veel migranten naar Nederland gekomen en die willen allemaal onze taal leren. Daarom is de vraag naar NT2-docenten (docenten Nederlands als tweede taal) erg toegenomen. Als je deze minor naast je gewone opleiding volgt, krijg je aan het einde een certificaat waarmee je Nederlands als tweede taal mag geven. 

Je leert tijdens deze minor alles over het leren van een tweede taal en hoe je deze taal aan verschillende doelgroepen kunt leren. Daarnaast kom je meer te weten over andere aspecten die samenhangen met de taallessen, zoals de inburgering van nieuwe Nederlanders. Je loopt ook twee dagen per week stage, zodat je meteen weet hoe de praktijk werkt. 

Leerdoelen

Na het volgen van deze minor kun jij, onder andere: 

  • lesgeven in Nederlands als tweede taal; 
  • de verschillende achtergronden van je leerlingen herkennen en weet je hoe je je lessen daarop laat aansluiten; 
  • de verschillende beginniveaus van leerlingen herkennen en je lessen hierop aanpassen; 
  • lesgeven in verschillende werkvormen; 
  • leerlingen op verschillende manieren lesgeven: niet alleen in de klas, maar ook daarbuiten. 

Cursussen

Opleiding docent NT2 – A
Je maakt tijdens de opleidingsdag kennis met alle onderdelen van het lesgeven van Nederlands als tweede taal. Je leert hoe je lessen aanpakt in internationale schakelklassen en in het volwassenenonderwijs of inburgeringsonderwijs. Daarnaast loop je twee dagen per week stage.  

Opleiding docent NT2 – B
Je verdiept je verder en leert bijvoorbeeld hoe je lesgeeft aan mensen met verschillende culturele achtergronden, startniveaus en leertempo’s. Ook begeleid je vrijwilligers en leer je ze hoe zij taalmaatjes kunnen worden. 

Toetsing

Je sluit deel A en B af met 3 dossieropdrachten, dus in totaal 6. Deze dossieropdrachten bestaan uit verschillende delen. In Deel A schrijf je een visietekst, doe je een theorietest, geef je verschillende lessen en reflecteer je op leervragen. In deel B maak en geef je ook weer verschillende lessen, breid je je visietekst uit, reflecteer je op je ontwikkeling en maak je een praktijkopdracht. 

Literatuur

De volgende literatuur komt tijdens de minor aan de orde. Je ontvangt voor de start van het onderwijs een definitieve literatuurlijst. 

  • Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs, F. Kuiken en S. Andringa (red.) 
  • Praktisch  didactisch, M. V. Olijhoek en A. Valk 
  • Actief met Taal, didactische werkvormen voor het talenonderwijs, D. de Coole en A. Valk 

Rooster

De minor wordt twee keer per studiejaar aangeboden, in semester 1 (blok A en B) en 2 (blok C en D). De opleidingsdag is in beide gevallen op dinsdag. De bijeenkomsten worden in Utrecht gegeven. In periode A en B duurt de opleidingsdag van 9.30 tot 15.30 uur. In periode C en D wordt de minor in de middag en avond gegeven, van 15.30 tot 21.00 uur. Daarnaast loop je gedurende twee dagen per week stage in de NT2-praktijk. Voor deeltijd- en flexstudenten is het mogelijk om de stage te beperken tot één dag in de week, maar dan wel gedurende het gehele studiejaar. Indien gewenst kan de stage ook (gedeeltelijk) in de avonduren worden uitgevoerd.   

Een traject op maat is voor deze minor niet mogelijk. Er is een aanwezigheidsplicht voor de opleidingsdag die wekelijks in Utrecht plaatsvindt.  

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar. 
 
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Extra kosten

Geen.

Reviews

“Ik ben hier erg op mijn plek en vind het motiverend. Het is een gevarieerde minor die heel praktijkgericht is en prima te doen. We worden door de docenten behandeld als professionals, dat vind ik prettig. De expertise die je verwerft door deze minor is niet alleen nuttig voor het inburgeringsonderwijs aan nieuwe Nederlanders, maar ook als je op een gewone basisschool lesgeeft. Want ook daar krijg je als docent te maken met lesgeven aan mensen met een taalachterstand. 

Soms mis ik wel wat kaders bij de opdrachten, dan is het voor mij niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is. Ook zou ik graag wat willen leren over hoe het op een AZC werkt, zodat we kinderen die daar wonen beter kunnen begrijpen. En ik vind het een beetje jammer dat ik de enige mannelijke deelnemer ben, verder zijn het allemaal vrouwen.” 

Tristan, student Lerarenopleiding Spaans Hogeschool Utrecht, 26 jaar

“Ik vond het als aankomend leraar basisonderwijs heel erg leuk om eens met zo’n andere doelgroep te werken. Volwassenen benader je anders dan kinderen en er zit ook een heel andere theorie achter het lesgeven. Tijdens mijn stage bij een Internationale Schakel Klas (ISK) gaf ik les aan jongeren van 16 tot en met 19 jaar, terwijl ikzelf 21 was! Dat was even wennen. Ze kwamen uit allerlei verschillende landen, van Vietnam tot Israël, iedereen had een eigen verhaal. Daar hebben we over gesproken – de taalmethode biedt daar ruimte voor en ik keek goed hoe mijn begeleider het aanpakte. Ook bespraken we cultuurverschillen, bijvoorbeeld in handgebaren. Als ik mijn duim opsteek bij wijze van compliment, dan is dat in een andere cultuur het equivalent van een opgestoken middelvinger!  

De minor vraagt wel flink wat tijd en inzet. Als dossieropdracht ontwierp ik een lessenserie over poëzie, waarbij de leerlingen poëzieposters maakten. Heel erg leuk naast al die functionele lessen over boodschappen doen en solliciteren!” 

Tessa, student Pabo, Hogeschool Utrecht, 22 jaar 

Switch to English English