Leiderschap voor Bestuurlijk Actieve Studenten

Ben jij komend studiejaar bestuurlijk actief bij een vereniging, stichting of medezeggensschapsraad? Wil jij actief gaan bijdragen aan jouw organisatie, terwijl je er meer plezier aan beleeft? Dan is deze minor dé minor voor jou: samen met gemotiveerde medestudentbestuurders uit het hele land ga je aan de slag met (persoonlijk) leiderschap. Zo breng je niet alleen jezelf maar ook je hele team en organisatie verder. 

Let op: voor deze minor gelden ruimere aanmeldtermijnen.
Ben je een student aan de HU en heb je interesse om deze minor te volgen, dan kun je je tot en met 25 augustus 2025 aanmelden via
leiderschap@hu.nl.
Ben je een student buiten de HU, dan moet je uiterlijk 15 augustus 2025 een leerovereenkomst downloaden via www.kiesopmaat.nl. De ingevulde leerovereenkomst moet je door jouw examencommissie laten tekenen en voorzien van een stempel. Uiterlijk 25 augustus moet je je hebben ingeschreven via Studielink.nl.  

Toelating

Je werkt gedurende de minor minstens 10 uur per week in een (studenten)organisatie, zoals een studie-, sport-, muziek- of studentenvereniging, een stichting of een (medezeggenschaps)raad. Daarbinnen heb je een verantwoordelijke en of een aansturende rol. Afgelopen jaren waren deelnemers van de minor bijvoorbeeld voorzitter, secretaris, penningmeester, commissaris extern en commissievoorzitter. De minor koppelt de theorie continu aan jouw dagelijkse praktijk, dus die uren in jouw organisatie heb je echt nodig. Twijfel je of je wel een passende organisatie of functie hebt? Mail dan naar leiderschap@hu.nl. 

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 21 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2025-2026. 

Inhoud

De minor loopt van halverwege september t/m eind juni en bestaat uit vier periodes. Iedere periode kent eigen thema’s en opdrachten zo nauw mogelijk aansluitend op typische organisatieontwikkelingen tijdens een bestuur- of raadsjaar. Op die manier ontwikkel jij je vaardigheden op een concrete manier op momenten dat zij hoogstwaarschijnlijk zeer actueel zijn in jouw organisatie. We sluiten zo veel mogelijk aan bij de behoeften van de studenten wat betreft de inhoud en de vorm. Ook daarin kun je leiderschap laten zien. 

Leerdoelen

De leerdoelen van de minor zijn:  

Ken jezelf en je organisatie (periode A) 10 EC
In je eerste portfoliodeel (schriftelijk) toon je het volgende aan: 

  • Je schrijft een over- en inzichtelijk document over jouw ontdekkingen en conclusies.
  • Je analyseert de stand van zaken van je bestuur/raad en waar jullie kansen en gevaren liggen.
  • Je beschrijft en verklaart hoe je bestuur-/raadsgenoten op elkaar reageren. 
  • Je relateert uitkomsten van je zelfanalyses aan je eigen ervaringen in je bestuur/raad.  
  • Je ziet relaties tussen jouw gedrag en welke overtuigingen daaraan ten grondslag liggen. 
  • Je legt verbanden tussen je zelfanalyses en je teamanalyses. 
  • Je concludeert in praktisch detail en meerdere stappen wat je graag wil leren t.a.v. leiderschap in periode B.

Kom in actie (periode B) 5 EC
In je tweede portfoliodeel (schriftelijk) toon je het volgende aan: 

Projectopzet: 

  • Je beschrijft welk grote taak in je organisatie je je inzet en wie de belanghebbenden zijn. 
  • Je maakt een overzicht van je mijlpalen en faseplanning.  
  • Je onderbouwt welke (leiderschaps)kwaliteiten je inzet en welke uitdagingen je daarmee aangaat. 

Reflectie op gespreksvaardigheden: 

  • Je benoemt en evalueert (op) je behaalde leiderschapsdoelen in periode B. 
  • Je reflecteert, met concrete voorbeelden, op gespreksvaardigheden en/of conflicthanteringsstijlen die jij hebt ingezet. 
  • Je legt uit hoe jij omgaat met feedback die je hebt gegeven en ontvangen.

Reflectie op persoonlijke effectiviteit en werk-privé-balans 

  • Je reflecteert op jouw persoonlijke effectiviteit, uitstelgedrag, grenzen stellen en de manier waarop je een goede werk-privé belans houdt.
  • Je beschrijft jouw aanpak voor je eigen gezondheid, bestuur-/raadsfunctie en studie. 
  • Je concludeert in praktisch detail wat je graag wil leren t.a.v. leiderschap in periode C.

Werk effectief samen (periode C) 5 EC 

In je derde portfoliodeel (schriftelijk + coachgesprek) toon je het volgende aan: 

  • Je weet wat teamdynamiek is en je kunt patronen / verborgen conflicten herkennen.  
  • Je kunt anderen aanspreken op gedrag en zorgen dat de relatie goed blijft.  
  • Je kunt nieuwe / heldere taken- en rollenlijst formuleren in het bestuur of bestaande voorzien van feedback. 
  • Je kunt een boodschap op een overtuigende manier presenteren voor een groep.  
  • Je kunt een (coach)gesprek met een ander voorbereiden, uitvoeren en afronden.  
  • Je beoordeelt in welke mate je jouw leiderschapsdoelen in periode C hebt behaald. 
  • Je kunt aanvullende (gespreks)technieken/theorieën inzetten om een ander verder te helpen met een vraag.

Laat jezelf zien (periode D) 10EC

De laatste eindopdracht kent alleen een mondelinge toets geïnspireerd door de vorm van een sollicitatiegesprek: 

  • Je motiveert waarom jij deze functie ambieert a.d.h.v. in ieder geval je kwaliteiten, kernwaarden en ervaringen en hoe die aansluiten op de vacature. 
  • Je legt uit hoe je effectief met conflicten en verschillen tussen mensen omgaat en hoe dat verschilt met voorheen (of: “een jaar geleden”).
  • Je bent een volwaardig gesprekspartner: proactief, STARR en je onderbouwt uit eigen beweging met inzichten en theorieën uit de minor.

Cursussen

  1. Ken jezelf en je organisatie (periode A) 
  2. Kom in actie (periode B)
  3. Werk effectief samen (periode C) 
  4. Laat jezelf zien (periode D)

Toetsing

Jezelf leren kennen en daarover rapporteren, verandering teweegbrengen en dat laten zien of een gesprek voeren met docenten of medestudenten waarbij je jezelf of een ander verder helpt. Dat is waar de toetsing voornamelijk uit bestaat! Daarom krijgen we vaak te horen dat de toetsen niet aanvoelen als een toets en dat studenten liever veel eerder in hun loopbaan zichzelf beter leerden kennen. Tussentijdse opdrachten helpen je om tot de eindproducten te komen. 

Literatuur

Er is voor deze minor geen verplichte literatuur. Wel wordt regelmatig digitaal materiaal aangeboden die onderdeel van het leerprogramma zijn. Daarnaast zal je lees-/videotips krijgen mocht je extra geïnteresseerd zijn in onderwerpen die in de minor voorbijkomen.  

Rooster

Op ongeveer 30 dinsdagochtenden van 9.00 tot 13.00 uur vinden de bijeenkomsten plaats op het Utrecht Science Park. We starten de minor met een tweedaagse (op naar verwachting 9 en 10 september 2025) in een externe locatie inclusief overnachting. De kosten hiervan komen voor rekening van de minor. 

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.

Extra kosten

Geen.

 

Deze minor is door de Green Office HU aangemerkt als een potentiële duurzame minor. Dit betekent dat, als je relevante invulling kiest, de minor kan bijdragen aan één of meerdere van de Sustainable Development Goals van de UN.

 

Switch to English English