Afasie, dysarthrie, dysfagie

Deze minor is niet aanwezig tijdens de minormarkt op 14 maart, maar geeft wel online minorvoorlichting in de periode 26 februari – 8 maart.

Deze minor is bedoeld voor studenten logopedie die hun kennis en vaardigheden op het gebied van afasie, dysarthrie en dysfagie willen verbreden en verdiepen.

Toelating

Om deel te kunnen nemen aan deze minor moet je student zijn aan een opleiding logopedie in het 3e jaar of hoger. Verder heb je alle basisvakken met betrekking tot afasie, dysarthrie en dysfagie afgerond. Je loopt gedurende de minor stage. Deze stageplaats wordt geworven door de docenten van de minor.

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor het minoraanbod 2024-2025.

Inhoud

Mensen worden ouder en de groep ouderen in onze samenleving groeit. Neurologische aandoeningen, zoals CVA en neurodegeneratieve aandoeningen komen veel voor bij deze groep. Logopedisten werkzaam in ziekenhuizen, revalidatiecentra en instellingen voor geriatrische revalidatie zijn verantwoordelijk voor het diagnosticeren en behandelen van communicatiestoornissen en slikstoornissen ten gevolge van dergelijk hersenletsel. Ook hebben zij een rol in het scholen (zorgprofessionals) en inrichten (gebouw, bewegwijzering, folder) van de omgeving waar mensen met hersenletsel behandeld worden.

Deze minor biedt je de mogelijkheid om je als logopedist te specialiseren in het onderzoeken en behandelen van mensen met neurologische taal-, spraak- en slikstoornissen en het aanpassen van de omgeving waar mensen met deze aandoeningen behandeld worden.

Leerdoelen

De doelen richten zich op:

  • het verdiepen en verbreden van de kennis en vaardigheden van het onderzoek en de behandeling van mensen met neurologische taal-, spraak- en slikstoornissen;
  • inzicht krijgen in de kwaliteit van leven van mensen met afasie;
  • het coachen van collega’s;
  • het implementeren van interventies.

Cursussen

De minor overstijgt de bachelor zowel qua theoretische kennis als qua vaardigheden ten aanzien van onderzoek en behandeling. Aan bod komen onder andere:

  • Inzicht krijgen in de kwaliteit van leven van mensen met afasie door tijd door te brengen met mensen met afasie en je te verdiepen in Life Participation Approach to Aphasia.
  • Linguïstiek, waarbij het diagnosticeren en behandelen van stoornissen in de semantiek, syntaxis, fonologie en pragmatiek a.d.h.v. casuïstiek centraal staan.
  • Kennis over de werking van het brein van gezonde ouderen en cognitieve stoornissen ten gevolge van (degeneratieve) neurologische aandoeningen en de implicaties hiervan voor het onderzoek en de behandeling van afasie, dysarthrie en dysfagie.
  • Theorieën ten aanzien van motorisch leren en de implicaties hiervan voor het onderzoeken en behandelen van dysarthrie en dysfagie.
  • Coaching van collega’s.
  • Implementatie van interventies in het behandelteam.

Studenten zijn na het volgen van deze minor goed voorbereid op een functie als HBO- professional binnen de logopedie. Zij zullen daardoor gemakkelijker doorstromen naar instellingen waar mensen met neurologische aandoeningen worden behandeld (ziekenhuizen, revalidatiecentra, verpleeghuizen).

De minor wordt gevolgd door studenten van verschillende opleidingen logopedie (Fontys, Hogeschool Rotterdam, Windesheim Almere, Windesheim Zwolle). Dit maakt de lessen dynamisch en leidt tot uitwisseling van verschillende werkwijzen en ideeën.

Linguïstiek 10 EC
Life participation approach to aphasia

Het gezonde ouder wordende brein

Motorisch Leren

10 EC
Praktijk 5 EC
Implementatie van interventies 5 EC

Toetsing

  • Linguïstiek: mondelinge vaardigheidstoets
  • Life participation approach to aphasia, het gezonde ouder wordende brein en Motorisch Leren: Schriftelijke vaardigheidstoetsen en inleveropdrachten
  • Praktijk: Inleveropdrachten
  • Implementatie van interventies: Inleveropdracht

Literatuur

Diverse artikelen en boeken. Een definitieve boekenlijst wordt kort voor aanvang van de minor vastgesteld.

Rooster

Er zijn meerdere lessen per week, verspreid over gemiddeld 3 dagen, gecombineerd met individuele en groepsopdrachten. Er zijn geen vaste lesdagen en er is geen aanwezigheidsplicht.

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.

Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Extra kosten

Geen.

Switch to English English