Wil jij je kennis over geneesmiddelen vergroten en als toekomstig zorgprofessional een bijdrage leveren aan goed en veilig geneesmiddelgebruik? Wil jij goed over geneesmiddelen kunnen adviseren en weten hoe geneesmiddelen correct moeten worden gebruikt? Sta je open voor projectmatig en (inter)professioneel samenwerken in een groep en ben je initiatiefrijk, met een echt “zorghart”? Dan is de minor Farmacologie voor Paramedici (FarmP) iets voor jou!
Je leert binnen FarmP jouw kennis en vaardigheden rondom goed en veilig geneesmiddelgebruik te vergroten. Je zoomt in op farmacologische en farmacotherapeutische casussen, maar gaat ook in de farmaceutische praktijk aan een écht actueel vraagstuk vanuit een opdrachtgever werken. Zo leer jij je ‘geneesmiddelenbril’ op te zetten om de patiënt te helpen. Jouw bijdrage aan het project levert dus een werkelijke bijdrage aan de farmaceutische zorg- en dienstverlening!
Toelating
De minor is primair bedoeld voor studenten Farmakunde, Paramedische studies, Verpleegkundige studies en Bewegingsstudies. Maar je bent ook zeker welkom als je een andere studie volgt. Dan is het wel belangrijk dat je al wat basiskennis hebt op het gebied van anatomie, fysiologie, pathologie en farmacologie. We adviseren je laagdrempelig te overleggen met de minorcontactpersoon hierover.
Een programma op maat, het online volgen van de minor en/of het volgen van een deeltijdprogramma is bij deze minor helaas niet mogelijk.
De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 21 februari geüpdatet zijn voor het minoraanbod 2025-2026
Inhoud
Door vergrijzing en een veranderende levensstijl in West-Europa is er een toename van chronisch zieken met medicatie in eigen beheer. Patiënten hebben steeds vaker een uitgebreide medicatielijst, verschillende comorbiditeiten en complexere behandelplannen en -teams. Tegelijkertijd is de patiënt van tegenwoordig kritischer en is er focus op het behoud van gezondheid in plaats van het behandelen van ziekte. Voor jou als toekomstig zorgprofessional is extra kennis over de (bij-)werking van geneesmiddelen én hoe deze te interpreteren, daarom van groot belang om goede begeleiding te kunnen bieden!
Je doet allerlei farmacologische en farmacotherapeutische kennis op die je gaat helpen om goed geneesmiddelgebruik te stimuleren en hierover goede voorlichting te geven. Je leert waar je welke kennis kunt opzoeken en hoe je projectmatig te werk kunt gaan om het verschil voor jouw patiënten te maken. Om je goed voor te bereiden op jouw toekomstige beroepspraktijk ga je dan ook in groepsverband een project rondom een actueel vraagstuk zelf voorbereiden, uitvoeren en evalueren voor een opdrachtgever in het farmaceutisch werkveld. Denk hierbij aan relevante partijen rondom geneesmiddelgebruik als apotheken, ziekenhuizen, patiëntenverenigingen, etc.
Leerdoelen
Je leert tijdens deze minor:
- farmacologische en farmacotherapeutische kennis opdoen
- medische en farmacologische kennis op een aantal ziektebeelden verzamelen en dit toepassen om de gezondheidstoestand van de patiënt te verbeteren;
- hoe de geneesmiddelenzorg in Nederland werkt en wie hierin welke rol kan spelen;
- hoe je problemen rondom geneesmiddelgebruik kunt signaleren en bespreekbaar kunt maken;
- voorlichting geven over juist geneesmiddelgebruik en gezondheidsbevorderend gedrag stimuleren;
- hoe je kennis en vaardigheden op het gebied van project- en verandermanagement inzet om het verschil voor de patiënt te maken;
- projectinhoudelijk materiaal vanuit het farmaceutisch werkveld jezelf ‘eigen maken’;
- samenwerken en informatie professioneel en effectief schriftelijk en mondeling overbrengen.
Cursussen
De minor is in twee onderdelen van elk 15 EC’s opgesplitst, met elk een drietal deelopdrachten. Een divers aanbod aan onderwijs komt voorbij, om je zo optimaal mogelijk voor te bereiden op de opdrachten. Denk hierbij aan gastlessen, masterclasses, werkcolleges, communicatietraining, intervisielessen, (online) zelfstudiematerialen en voortgangsgesprekken.
In de eerste helft van de minor (blok C) bereid je het project voor door verdieping in projectmanagement en de inhoud van het project. Je stelt samen met je groep een planning op én verdiept je in farmacotherapeutische en organisatorische inhoud die je nodig hebt voor het project. Dit doe je in afstemming met de opdrachtgever. Daarnaast maak je je diverse farmacologische en farmacotherapeutische kennis eigen door een aantal casussen uit te werken volgens de Six Step methode én door het volgen van masterclasses.
In deel twee van de minor (blok D) werk je voornamelijk in de praktijk en ben je bezig met de uitvoering en evaluatie van het project. Ook oefen je met motiverende gesprekstechnieken aan de hand van patiëntcasuïstiek en het hiermee bevorderen van goed geneesmiddelgebruik. Tot slot heb je een eindgesprek, waarbij jouw ontwikkeling in professioneel handelen en je professionele vaardigheden gedurende de minor centraal staan.
Toetsing
In Farmacologie voor Paramedici deel 1 “Voorbereiding project” betreft dit:
- Opdracht 1: Projectplan, schriftelijk product in groepsverband
- Opdracht 2: Farmacotherapie op maat, schriftelijke uitwerking patiëntcasussen, individueel
- Opdracht 3: Probleemanalyse, schriftelijk product in groepsverband
In Farmacologie voor Paramedici deel 2 “Project” betreft het:
- Opdracht 4: Project, schriftelijk product en eindpresentatie in groepsverband
- Opdracht 5: Motiverende gesprekstechnieken, mondelinge toets met acteur en schriftelijke reflectie en farmacotherapeutische onderbouwing, individueel
- Eindgesprek, reflectieverslag en mondeling assessment over handelen en leerproces tijdens de minor, individueel
Literatuur
De volgende literatuur is tijdens de minor verplicht:
Ruiter de, M. (2007). Farmacotherapie voor de Zorgprofessional. Houten: BSL.
Je ontvangt daarnaast voor de start van de minor nog een literatuurlijst met aanvullende bronnen en online materiaal vanuit de opdrachtgever van het project.
Rooster
De vaste lesdagen zijn veelal woensdag en vrijdag. De andere drie dagen van de week zullen nodig zijn voor zelfstudie, samenwerken in de projectgroepen en uitvoering van het project in de praktijk.
De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.
Extra kosten
Geen.