Filosofie, Ethiek en Praktijk

Heb jij interesse in filosofie? Vraag jij je weleens af waar jij voor staat en hoe dat verschilt van anderen? En wil je kritisch kunnen zijn op wat jij denkt en hoe je je mening vormt? Dan is de minor ‘Filosofie, ethiek en praktijk’ wat voor jou. Dit is de enige minor van de HU waarvan alle cursussen uitgaan van filosofie: filosofie als bron van kennis, filosofie als ambacht (logisch en kritisch denken) en filosofie als bron van inspiratie voor je eigen leven. Spreekt dit je aan? Schrijf je in! 

Toelating

Je kunt deze minor volgen als je je propedeuse hebt gehaald. 

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025.

Inhoud

Tijdens de cursussen van deze minor onderzoek je je eigen wereldbeeld op een systematische manier. Over welke dingen heb je twijfels? Zijn er vragen die je nog nooit hebt durven stellen? Zitten er tegenstrijdigheden in jouw wereldbeeld? Wat is goed leven volgens jou? Welke keuzes maak je in de praktijk op basis van je denken? 

Om een gedegen antwoord te kunnen geven op die vragen krijg je colleges in denkvaardigheden: argumenteren, structureren, evalueren. Je gaat in discussie en vooral ook in dialoog met elkaar over belangrijke (morele) vragen en je leert hoe over deze vragen is gedacht in de geschiedenis van de filosofie. 

Dat betekent dat je tijdens de minor veel onderlinge gesprekken hebt met medestudenten. Dat je klassieke filosofische teksten leest en bespreekt. Dat je oefeningen moet doen die je steeds laten nadenken over jouw visie op de mens en de wereld. Samen leidt dat tot bewustwording en het maken van verantwoorde keuzes. Nu en later in je beroepspraktijk. 

Alle cursussen van de minor hangen samen. De minor is dan ook alleen in zijn geheel te volgen. 

Leerdoelen

Tijdens de minor leer je:

  • de houding aannemen van een kritische professional, met alle vaardigheden die daarbij horen; 
  • hoe je jouw eigen wereldbeeld kan verwoorden.

Cursussen

Denkvaardigheden
De filosofische vaardigheden logisch en kritisch denken ontwikkel je (verder) aan de hand van maatschappelijke thema’s. Ook bespreken we denkfouten en complottheorieën. 

Persoonlijke ontwikkeling
Bewustwording van je wereldbeeld en vooronderstellingen staat centraal. Aan de hand van een aantal grote filosofische vragen (bijvoorbeeld: Wat is de zin van het leven? Wat is vrijheid? Wat is liefde?) schrijf je je eigen wereldbeeld. 

Inleiding filosofie 1
Je maakt kennis met een aantal grote filosofen en grote filosofische inzichten. De filosofische disciplines metafysica en epistemologie staan centraal. 

Ethiek en Praktijk
In deze cursus ga je maatschappelijke thema’s onderzoeken aan de hand van filosofische vragen als ‘Mag je alles zeggen?’ en ‘Wanneer mag je in opstand komen?’ 

Het goede leven
Wat is goed leven? En hoe doe je dat? Deze vragen ga je zowel aan de hand van theorie als in de praktijk verkennen. Je gaat je wereldbeeld verder uitwerken aan de hand van een hele belangrijke vraag: wie wil ik zijn? Ook bij deze cursus laat je je weer inspireren door voorbeelden uit de geschiedenis van de (levens)filosofie. 

Inleiding filosofie 2
In deze cursus staat de politieke en sociale filosofie centraal, met vragen als ‘Hoe kunnen we samen leven?’ 

Toetsing

Alle cursussen van de minor Filosofie, Ethiek en Praktijk worden afgesloten met individuele schriftelijke opdrachten. De cursus Persoonlijke Ontwikkeling rond je af met het schrijven van een wereldbeeld. De cursus Het Goede Leven rond je af met het schrijven van een eindverslag. De cursussen Inleiding Filosofie 1 en 2 rond je af met een kennistoets in de vorm van een essay. De cursus Denkvaardigheden met een redeneerschema en betoog, en de cursus Ethiek en Praktijk met een filosofisch essay.

Literatuur

De volgende literatuur komt tijdens de minor aan de orde. Je ontvangt voor de start van het onderwijs een definitieve literatuurlijst.  

  • Het oog in de Storm. Wegwijs in de filosofie. Handboek 1. Ellen Geerlings. Uitgeverij Boom. ISBN: 978-90-8506-064-2  
  • Het oog in de Storm. Wegwijs in de filosofie. Handboek 2. Ellen Geerlings. Uitgeverij Boom. ISBN: 978-90-8506-065-9  
  • Readers met filosofische teksten 

Rooster

De lesdagen zijn op dinsdag en woensdag. 

Er is alleen voor de cursussen Persoonlijke Ontwikkeling en Het Goede Leven een aanwezigheidsplicht. Voor de andere cursussen wordt aanwezigheid dringend aangeraden, juist omdat gesprekken met medestudenten een belangrijk onderdeel van het leerproces vormen. 

De precieze les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.

Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Extra kosten

Geen.

Reviews

“Ik vind de minor echt fantastisch! Ik leer nog veel meer dan ik had verwacht. Hij is moeilijker dan ik dacht, met veel leeswerk en voorbereidingstijd. Je moet ook schrijfkennis hebben. Maar het is toch goed te doen.” 

Elisabeth, student Pedagogiek Hogeschool Utrecht, 23 jaar

“Een hele toffe minor. Er zit voor iedereen wat in: filosofische kennis, hoe je het toepast op je eigen leven, vaardigheden, ethiek. Je kunt makkelijk instappen vanuit allerlei studierichtingen. Onze groep is dan ook heel divers: van studenten Pedagogiek tot Bedrijfskunde tot Kunstmatige Intelligentie. 

Ik heb deze minor vooral gedaan voor mijn persoonlijke ontwikkeling: waar sta ik en waar kan ik naartoe? Door de minor ben ik op een andere manier in het leven gaan staan, ik was eerder nooit zo bezig met ethiek en levenskunst. In onze maatschappij is het rendementsdenken te dominant, er mag best wat meer aandacht besteed worden aan hoe je gelukkig kunt zijn. Mijn afstudeeropdracht gaat over filosofie met jonge kinderen, vooral over levenskunst, ethiek en moraal.” 

Daan, student Pabo Hogeschool Utrecht, 30 jaar 

Switch to English English