Wil je maatschappelijke impact maken door interdisciplinair te leren werken met creatieve middelen als sport, spel, drama, muziek, fotografie en film? Ben je nieuwsgierig naar en betrokken bij de wereld om je heen? In deze minor ontwikkel je een sociaal-artistiek product voor een vraagstuk waar jouw vuurtje van gaat branden. Dit doe je in co-creatie met de betrokkenen.
Toelating
Een afgeronde propedeuse.
De minor:
- sluit goed aan bij studenten van onder meer de opleidingen Social Work, Vaktherapie, Pedagogiek, Pabo, HRM, Communicatie en Stedelijke Ontwikkeling;
- is geschikt voor zowel vol- als deeltijdstudenten;
- biedt je een goede basis om door te stromen in bijvoorbeeld de masteropleiding Community Development of de masteropleiding Ecologische Pedagogiek.
De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025.
Inhoud
In deze minor leer je om jouw creatief vermogen in te zetten voor urgente complexe vraagstukken. Je maakt kennis met concepten als creativiteit, kunst, sport en bewegen, media, exploreren en experimenteren, innoveren, waarde creatie, design thinking en veranderingsprocessen. Dit ga je leren door te doen.
In onze samenleving is behoefte aan doendenkers. Professionals die kunnen omgaan met de grote complexe uitdagingen van onze tijd vanuit creatief en interdisciplinair perspectief.
Binnen de minor ga je aan de slag met een maatschappelijk vraagstuk waar jouw hart harder van gaat kloppen. Je werkt domeinoverstijgend en toont je creatieve, verbindende, onderzoekende en innovatieve vermogen aan door te werken aan een product. Je zoekt aansluiting bij organisaties, burgerinitiatieven, personen en/of doelgroepen in de samenleving. Met hen onderzoek je welke vragen leven. Je levert zo al experimenterend een actieve bijdrage aan het werkveld. Dit beroepsproduct ontwikkel je in co-creatie.
Studenten aan het werk met het verbeelden van hun onderzoek en proces
Voorbeelden van projecten
Onze studenten zijn aan de slag gegaan met:
- Duurzaamheid en fast fashion. Beroepsproduct: upcycle sessies van kleding.
- Muziek, verhalen vertellen en narratief onderzoek met dak- en thuislozen in Den Haag. Beroepsproduct: podcast op Spotify & wandelingen door Den Haag.
- Mentaal welzijn en bewustzijn van emoties bij kinderen. Beroepsproduct: pedagogische methode in combinatie met cupcakes bakken én een bijbehorend kookboek.
- Een documentaire over presentatiedruk bij jongeren en in de eigen omgeving.
- Kansenongelijkheid in het onderwijs. Beroepsproduct: storytelling programma en dialoog over het thema tot stand laten komen.
Bezoek aan Fotodok en workshop sport & spel
Leerdoelen
Je leert op actieve, receptieve en reflectieve manier impact te maken in de samenleving door creatieve middelen in te zetten. Drie invalshoeken staan centraal: creatief werken (aanbieden en aanboren van creatieve processen); waarde creatie; participatief actie-onderzoek en ontwikkelingsgericht onderzoek. Je ontwikkelt je creatief, verbindend, onderzoekend en innovatief vermogen en werkt toe naar een concreet resultaat in de vorm van een product/ontwerp.
Cursussen
De cursussen zijn opgebouwd aan de hand van het double diamond-model van design thinking. De minor bestaat uit twee opeenvolgende perioden waarin je aan de slag gaat met een maatschappelijk vraagstuk en jouw sociaal artistiek product. In het eerste blok staan ‘ontdekken en definiëren’ centraal en in het tweede blok ‘ontwikkelen en opleveren’.
Toetsing
Toetsing vindt plaats via een portfolio-toets per periode waarin je je leeruitkomsten aantoont. Je werkt toe naar een sociaal-artistiek product waarmee je impact maakt met betrekking tot een maatschappelijk vraagstuk.
Literatuur
- Van ’t Veer, J., E. Wouters, M. Veeger & R. van der Lugt (2020). Ontwerpen voor zorg en welzijn. Bussum: Coutinho.
- Goudswaard, T., Van Oosten, J. (2022). Maakkracht. Amsterdam: Atlas Contact.
- Verder diverse aanbevolen literatuur, passend bij de interesse van de student.
Rooster
De lessen zullen plaatsvinden op dinsdag en donderdag, daarnaast werk je aan je project. Het onderwijs bestaat uit excursies, kennismaking met creatieve disciplines in trainingen, inhoudelijke voeding voor je project en uitwisseling met medestudenten.
De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.
Extra kosten
We gaan o.a. naar tentoonstellingen, creatieve broedplaatsen, voorstellingen en inspirerende plekken voor jouw vraagstuk. Voor deze excursies en mogelijk aanvullende materialen kan je rekening houden met een eigen bijdrage van € 50,-.
Deze minor is door de Green Office HU aangemerkt als een duurzame minor. Dit betekent dat je door het volgen van deze minor kan bijdragen aan één of meerdere van de Sustainable Development Goals van de UN.