Inclusieve Communicatie en Verbindende Gespreksvoering

De voltijd minor gaat helaas niet door in de periode AB in het studiejaar 2024-2025. De deeltijd minor en de voltijd minor CD gaan wel door. 

Verwacht je in je werk regelmatig te maken te krijgen met situaties waarin macht, afhankelijkheid en ongelijkwaardigheid een rol spelen? Of heb je daar nu al mee te maken in je werk? In deze minor leer je hoe je verbindende gelijkwaardige gesprekken kunt voeren in verschillende (professionele) situaties. Bijvoorbeeld als docent in de klas, met opdrachtgevers, leidinggevenden, medewerkers, patiënten en zorgverleners.

We verwachten dat je een actieve bijdrage levert aan de minor. Je gaat op zoek naar wat inclusieve communicatie en verbindende gespreksvoering voor jouw werkomgeving kunnen betekenen. Wie ben jij in het gesprek? Welke positie of rol neem je in? Durf je daarnaar te kijken? En durf je dat ook anders te doen?

Toelating

We bieden de minor aan zowel voor voltijd- als voor deeltijdstudenten. Je moet in het bezit zijn van een afgeronde propedeuse.

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025. 

Inhoud

Je leert hoe je in verbinding gesprekken kunt voeren in verschillende (professionele) situaties. In veel van deze situaties speelt afhankelijkheid en dus macht tussen de gesprekspartners een rol. Een paar voorbeelden: je zit in gesprek met je leidinggevende en hij of zij gebruikt zijn of haar positie om door te drukken wat jij gaat doen. Of: twee groepen leerlingen in jouw klas staan tegenover elkaar in een polariserend gesprek. Of: als zorggever kom je tussen de zorgnemer en de arts in te staan tijdens een gesprek over de zorg voor de zorgnemer. In al deze situaties is er sprake van een ongelijkwaardige relatie, waarbij macht en afhankelijkheid aanwezig zijn.

Door te onderzoeken wie je bent en waar je vandaan komt, kijken we op welke manier jij stappen van verbindende communicatie kunt zetten. Welke overtuigingen, principes en belemmeringen ervaar je daarbij? We oefenen met verschillende vormen van gespreksvoering en gebruiken modellen uit de psychologie en de communicatiewetenschap. We onderzoeken waarom het bij jou werkt zoals het werkt en je onderzoekt hoe je gesprekken anders kunt voeren en oefent dit ook. We kijken daarnaast naar aspecten als diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid, zodat je deze principes in relatie tot jezelf kunt gebruiken om tot verbindende, gelijkwaardige gesprekken te komen.

Leerdoelen

  • Je bent beter in staat om gesprekken te voeren in het werkveld.
  • Je bent je bewust van de positie die jij en de andere gesprekspartners hebben en kunt ondanks de machtsverschillen, gelijkwaardige gesprekken voeren.
  • Je hebt kennis van diversiteit en inclusie.
  • Je begrijpt wat de betekenis is van gelijkwaardigheid, macht, micro-agressie, polarisatie en onbewuste vooroordelen in gesprekken, in het bijzonder in je eigen gesprekken.

Cursussen

We houden drie leerlijnen aan tijdens de minor:

Vaardigheden leerlijn
Ontdekken welke positie je inneemt tijdens gesprekken. Wie ben je in relatie tot de ander? Hoe kun je  verbindende gesprekken voeren?

Kennisleerlijn
Wat betekent diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid voor jou? Wat is macht en onmacht, micro-agressie, polarisatie, taal, onbewuste vooroordelen en hoe verhouden deze thema’s zich tot gespreksvoering? We besteden ook aandacht aan verschillende communicatiestrategieën, zoals inclusieve communicatie, geweldloze communicatie en deep democracy.

De praktijk
Hoe kun je het geleerde in je beroepspraktijk gebruiken om gelijkwaardige gespreksvoering te creëren?

Toetsing

Aan het einde van de minor laat je aan de hand van een aantal tussenproducten zien, wat inclusieve communicatie en verbindende gespreksvoering voor jou en het beroepenveld betekent. De vorm daarvoor is vrij. Je mag een presentatie houden, een verslag schrijven, maar ook jouw reis laten zien aan de hand van een schilderij, gedicht of voorstelling.

Literatuur

Voor het volgen van de minor schrijven we geen literatuur voor. Het onderwijs wordt gebaseerd op de theorieën van geweldloze communicatie van M.B. Rosevelt en de transactionele analyse van E. Bern. Tijdens de lessen reiken wij literatuur en theorie aan over bijvoorbeeld unconscious bias, diversiteit en inclusie, micro-agressie, polarisatie, macht en onmacht, deep democracy en actief luisteren.

Rooster

De voltijd heeft onderwijs gedurende 3 dagdelen en de deeltijd gedurende 1 dagdeel. De precieze dagdelen zijn nog niet bekend. Voor de voltijd zetten we in op maandag, dinsdag en donderdag en voor de deeltijd op dinsdagmiddag/avond (15.30-18.30 uur).

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.

Extra kosten

Geen.

Switch to English English