Leefstijl Coaching

Wil jij graag meer leren over preventie van de veelvoorkomende welvaartsziekten als obesitas en diabetes door het stimuleren van een gezonde leefstijl? Vind je de pijlers van een gezonde leefstijl, zoals voeding en beweging, maar ook herstel, slaap, en schulden interessant? Trekt het je om met cliënten op zoek te gaan naar hun eigen (veer)kracht, zodat ze de gedragsverandering aangaan en volhouden? Houd je daarnaast ook van samenwerken met andere zorg- en welzijnsprofessionals? Kortom: lijkt het vak van leefstijlcoach jou wat? Dan is deze minor geschikt voor jou! 

De COVID19-pandemie heeft nog eens onderstreept dat een gezonde leefstijl en leefomgeving van cruciaal belang zijn voor individueel welbevinden en een veerkrachtige samenleving. 

Misschien heb je wel eens gehoord van de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI). De GLI is een erkende methodiek, gericht op het bereiken van een gezond gewicht door de combinatie van gezonder eten, meer bewegen en gedragsverandering. De GLI is sinds 2019 opgenomen in het basispakket van de zorgverzekering. Alleen geregistreerde leefstijlcoaches komen in aanmerking voor vergoeding van de GLI. Om daadwerkelijk een GLI te mogen geven zul je na de minor nog een specifieke korte GLI scholing moeten volgen bij een van de programma aanbieders. In deze minor leer je de verschillende GLI programma’s wel kennen. 

Studenten Fysiotherapie kunnen zich na het behalen van het hbo-diploma (en de minor) in het kwaliteitsregister van de KNGF en/of het Keurmerk Fysiotherapie als leefstijlcoach laten registreren. Studenten Oefentherapie Cesar en Mensendieck kunnen zich na het behalen van het HBO-diploma (en de minor) bij de VvOCM als Leefstijlcoach laten registreren. Studenten van andere opleidingen kunnen na het behalen het HBO-diploma (en de minor) een individuele accreditatie doen, waarmee je jezelf kunt laten registreren bij de Beroepsvereniging voor Leefstijl Coaches (BLCN).  

Toelating

Omdat we samenwerking tussen uiteenlopende disciplines willen stimuleren, hanteren we geen formele ingangseisen. Wel is gebleken dat enige ervaring met leefstijl en gezondheid het leerproces vergemakkelijkt. Bijvoorbeeld omdat je een andere paramedisch opleiding hebt gevolgd. Of ervaring hebt met coaching op gedragsverandering vanuit (ped)agogische opleidingen. Maar het kan ook goed vanuit persoonlijke of werkervaring (bijvoorbeeld door een bijbaan waar je training of coaching ervaring hebt opgedaan of ervaring met leefstijlverandering. 

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025. 

Inhoud

Tijdens de cursus leer je hoe je iemand begeleidt bij het verbeteren van leefstijl en dat vast te houden. Je leert wat leefstijl is, hoe je een leefstijlanalyse uitvoert en hoe je de cliënt ondersteunt tijdens het gedragsveranderingsproces naar gezondere leefgewoonten. Je voert daadwerkelijk een coachingstraject uit en voor je toets ga je dit uitgebreid en op basis van wetenschappelijke, praktijk- en ervaringskennis beschrijven. Daarnaast laat je zien hoe jij je in de rol van leefstijlcoach hebt ontwikkeld. 

We besteden veel aandacht aan het coachen van het gedragsveranderingsproces. Je krijgt hiervoor verdiepende kennis en praktische tools aangeboden. Empowerment en zelfmanagement van de cliënt zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Er komen vragen aan de orde als: hoe draag ik bij aan het zelfvertrouwen, aan hoop en (omgevings)krachten van mijn cliënt en wat doe ik bij terugval? Om de leefstijl te kunnen analyseren en onderbouwd te helpen veranderen, krijg je verdiepende kennis aangereikt over voeding, beweging, stress en ontspanning, slaap, de invloed van sociaal-economische status en leefstijl, schulden, verslavingen en gezondheidsvaardigheden. 

Je leert ook meer over de GLI zoals deze op dit moment in Nederland wordt aangeboden. Uitgangspunt is een integrale benadering van de maatschappelijke, geestelijke en lichamelijke situatie van de cliënt. Voor jou als coach betekent dit ook dat je een goed overzicht moet hebben van het zorg- en welzijnslandschap (sociale kaart) én dat je op een professionele wijze met de diverse betrokkenen kunt samenwerken. Je leert (inter)professioneel samen te werken met andere zorg- en welzijnsprofessionals of betrokkenen. En je leert hoe je cliënten die te maken hebben met meerdere zorg- en welzijnsprofessionals, kunt ondersteunen in het vinden van samenhang in de verschillende leefstijlgerichte adviezen. Daarnaast ontwikkel je je innovatief en onderzoekend vermogen door met een actuele praktijkvraag rondom één van de pijlers van een gezonde leefstijl aan de slag te gaan. In een klein team van 4 personen ga je praktijkgericht onderzoek uitvoeren en op basis daarvan een vraag gestuurde innovatie ontwikkelen. Deze innovatie presenteer je middels een persuasieve poster voor de toets van dit onderdeel. 

Leerdoelen

  1. De student kan een cliënt begeleiden, adviseren en steunen op het gebied van gezond leven en gezonde gewoontes. De student doet dit vanuit een evidence-based perspectief.
  2. De student kan een cliënt op een persoonlijke, professionele wijze coachen naar gezond leven en gezonde gewoontes.
  3. De student kent de diverse vormen en kaders van de Gecombineerde Leefstijl Interventies en kan een beargumenteerde en passende interventiemethodiek voorstellen.
  4. De student kan praktijkgericht een GLI onderzoeken, en op basis daarvan een innovatievoorstel of een verbeteradvies formuleren.

Cursussen

De minor bestaat uit één cursus. Het onderwijsontwerp is een mix van leren op de opleiding, leren in de praktijk/op de werkplek en online leren. 

Toetsing

De toetsing bestaat uit: 

  1. Digitale Kennistoets: waarin alle basiskennis met meerkeuzevragen wordt getoetst.
  2. Portfolioverslag van het uitgevoerde coaching traject met daarin de leefstijlanalyse, het adviesgesprek, de evidence-based verantwoording van de gemaakte keuzes en een reflectieverslag over je competentieontwikkeling in de rol van leefstijl coach.
  3. Pitch van het uitgevoerde praktijkgericht onderzoek en de voorgestelde innovatie.

Literatuur

  • Hoenderdos, K. Hulshof, M., &, Kooistra, Y. (2020). Hèt Handboek voor de leefstijlcoach: Ede: Kennisplatform Leefstijlcoaching
  • Kerkmeijer-van der Peijl, S., & van Zeeland, N. (2017). Van Idee Naar Startup (1st ed.). Deventer: Vakmedianet
  • Den Hollander, D. & Wilken, J.P. (2020) Werken in verbinding. Praktijkboek Steunend Relationeel Handelen. Amsterdam: Uitgeverij SWP

Rooster

Er zijn twee lesdagen per week: één hele dag van 8 contacturen (dinsdag) en één halve dag met 4 contacturen (vrijdag). De minor is zo ontworpen dat zowel deeltijd- als voltijdstudenten kunnen deelnemen. In verband met de deeltijdstudenten worden op de hele dag (dinsdag) de kernlessen aangeboden. Dit zijn over het algemeen volle dagen. Op de vrijdag volgen dan de verdiepende en extra begeleidende lessen. Naast bovenstaande onderwijs dagen kan het zijn dat je voor het praktijkgericht onderzoek (innovatie opdracht) ook op locatie bijeenkomsten hebt met opdrachtgevers. Dit zal voornamelijk op de maandag zijn. Deze bijeenkomsten vallen buiten de onderwijs dagen. 

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar. 
 
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur. 

Extra kosten

Naast de kernliteratuur (geschatte kosten ongeveer 120 euro) zijn er geen extra kosten voor deze minor.  

Reviews

“Deze minor kan ik iedereen aanraden. Mijn leven is er enorm door verrijkt, niet alleen als professional maar ook als mens. Een gezonde leefstijl en minder ziekten, dat gun ik iedereen. Zelf ben ik door deze minor heel erg gegroeid, ook omdat ik ontdekte dat je niet je hele leven hoeft om te gooien voor een gezondere leefstijl. Met kleine stapjes kun je ook heel veel bereiken. 

Deze minor is een mooie aanvulling op mijn opleiding, want daarin komt leefstijl coaching nog nauwelijks aan bod. Ik geef Consumptieve Techniek in de onderbouw van het speciaal onderwijs en kan de kennis uit deze minor daar goed toepassen. De uitdaging is wel hoe ik ook de ouders van leerlingen in beweging krijg, zodat leerlingen thuis ook ondersteund worden om gezonder te gaan leven.” 

Lucas, student Leraar Gezondheidszorg en Welzijn, Hogeschool Utrecht, 48 jaar

Switch to English English