Let op: voor deze minor gelden andere aanmeldtermijnen. Heb je interesse om deze minor te volgen, dan kan je tot en met vrijdag 25 augustus 2023 aanmelden via www.minorleiderschap.nl.
Ben jij komend studiejaar bestuur- of raadslid? Wil jij meer gaan bijdragen aan jouw vereniging of organisatie, terwijl je er meer plezier aan beleeft? Dan is deze minor dé minor voor jou: samen met gemotiveerde medestudentbestuurders uit het hele land ga je aan de slag met persoonlijk leiderschap. Zo breng je niet alleen jezelf maar ook je hele team en organisatie verder.
Toelating
Je werkt gedurende de minor minstens 10 uur per week in een studentenorganisatie, zoals een vereniging, stichting of raad. Daarbinnen heb je een verantwoordelijke, aansturende rol. Afgelopen jaren waren deelnemers van de minor bijvoorbeeld voorzitter, secretaris, penningmeester, commissaris extern en commissievoorzitter. De minor koppelt de theorie continu aan jouw dagelijkse praktijk, dus die 10+ uur aan vlieguren in jouw organisatie heb je echt nodig.
De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 25 februari geüpdatet zijn voor het minoraanbod 2023-2024.
Inhoud
De minor loopt van september t/m juni en bestaat uit vier periodes (cursussen). Iedere periode kent eigen thema’s en opdrachten zo nauw mogelijk aansluitend op typische organisatieontwikkelingen tijdens een bestuur- of raadsjaar. Op die manier ontwikkel jij je vaardigheden op een concrete manier op momenten dat zij hoogstwaarschijnlijk zeer actueel zijn in jouw organisatie.
Je leert eerst jezelf, jouw organisatie en je eigen team(dynamiek) beter te begrijpen. Je gaat daarna aan de slag met persoonlijke effectiviteit en je zal een verandering in jouw organisatie op poten zetten waar jij je graag voor inzet (en waarschijnlijk ook conform jullie eigen beleidsplan), terwijl je leert over samenwerking, conflicten en zelfbehoud en verdiepen. Dáárna experimenteer je steeds verder met verschillende leiderschapsstijlen en coachtechnieken om jezelf en anderen verder te helpen op persoonlijker thema’s. En tot slot ontwikkelen je samen met je klasgenoten bijeenkomsten over onderwerpen die jij en je klasgenoten graag meer aandacht willen geven.
En jazeker: je daagt elkaar uit om je tijdens je bestuursjaar zo veel mogelijk te ontwikkelen en zo veel mogelijk bij te dragen aan je organisatie. Binnen de minor ontwikkel je een brede visie op je persoonlijke leiderschap en verbeter je jezelf op het gebied van samenwerking, beleid, effectieve communicatie, conflicthantering, beleid en persoonlijke effectiviteit. NB: meer details en testimonia vind je op minorleiderschap.nl.
Leerdoelen
De leerdoelen van de minor zijn:
- Jezelf en je organisatie begrijpen
o.a. het herkennen van kwaliteiten, valkuilen en aandachtspunten in jezelf én je organisatie; scherp kunnen reflecteren op je eigen (bestuurlijk) gedrag en de gevolgen daarvan; en zelfstandig intervisie kunnen doen met minorgenoten op jullie actuele casuïstiek. - Samenwerking en persoonlijke effectiviteit verbeteren
o.a. het herkennen van groepsdynamiek in jouw bestuur/raad; het leren geven én ontvangen van feedback; het ontwikkelen van coachvaardigheden, en je eigen motivatie, uitstelgedrag, gezondheid, grenzen en productiviteit begrijpen en daarop kunnen handelen. - Verandering teweeg kunnen brengen
o.a. het projectmatig uitvoeren van een verandering binnen je eigen organisatie; het gepast kunnen ingrijpen op conflicten en/of motivatieproblemen binnen je bestuur/raad; en gericht verschillende leiderschapsstijlen kunnen inzetten. - Verdieping en vooruitblikken
Afhankelijk van de verloop van het jaar verdiep je je op thema’s die jij en je klasgenoten extra interessant, moeilijk of relevant vinden. Ook blik je met een verrijkte blik terug op je bestuur/raadsjaar en blik je uitgebreid vooruit op je eigen leiderschapsontwikkeling ná de laatste bijeenkomst.
Cursussen
Jij en je organisatie (periode A)
Hierin gaat het om wie jij bent, waar je voor staat, welke kwaliteiten en valkuilen je hebt en welke bijdrage je daarmee wilt leveren binnen jouw organisatie. Daarbij analyseer je ook jouw organisatie en welke rollen jij daarbinnen kunt innemen komend jaar. Je vraagt feedback van je klasgenoten en bestuur-/raadsgenoten zodat je je opgedane inzichten meteen kunt verifiëren.
Samenwerking en persoonlijke effectiviteit (Periode B)
Je leert je kwaliteiten en talenten inzetten voor jezelf en anderen. Je zal ongetwijfeld in je organisatie standpunten innemen en voorstellen doen. Staan mensen open voor je ideeën? Hoe ga je om met conflicten? En hoe zet je anderen en jezelf aan tot actie? Hoe ga je om met tegenslag en blijf je ondertussen goed genoeg voor jezelf zorgen m.b.t. gezondheid en stress?
Verandering teweegbrengen (Periode C)
Zodra je plannen ambitieuzer worden, stuit je op grotere uitdagingen: er blijken wellicht meer actoren en factoren mee te spelen dan je dacht, verschillende belangen blijken grotere invloed dan verwacht en vrijwilligers met een korte spanningsboog haken misschien te snel af. Hoe creëer je verandering waar je een langere adem voor nodig hebt? Je verdiept je steeds verder in hoe je ongewenste gedachten en gewoonten kunt veranderen.
Verdieping en vooruitblikken (Periode D)
Via coaching diep je eerder geleerde lessen uit en duik je in onderwerpen die bij jou en de andere deelnemers spelen. Je nodigt leiders uit het dagelijks leven uit om leiderschapsthema’s te vertalen naar de tijd na je bestuur- of raadsjaar.
Toetsing
Elke periode sluit je af met een eindopdracht, in lijn met de aangeleerde vaardigheden en kennis. Deze opdracht bevat een digitaal deel (een verslag of analyse) en soms een presentatie- of gespreksdeel waarin je communicatietechnieken toepast die je in de bijeenkomsten hebt geoefend.
Je maakt tussentijdse opdrachten waarmee je feedback van klasgenoten en collega’s vraagt. Die feedback wordt onderdeel van je zelfanalyses. In je digitale documenten beschrijf je de invloed van de minor op jouw gedrag en op jouw keuzes binnen je vereniging of organisatie.
Literatuur
Er is voor deze minor geen verplichte literatuur. Wel wordt regelmatig digitaal materiaal aangeboden die onderdeel van het leerprogramma zijn. Daarnaast zal je lees-/videotips krijgen mocht je extra geïnteresseerd zijn in onderwerpen die in de minor voorbij komen.
Rooster
Op vrijwel alle dinsdagochtenden van 9.00 tot 13.00 zullen we bijeenkomsten hebben op het Utrecht Science Park. Begin september heb je een intake-gesprek met een van de docenten. Voor de eerste bijeenkomst kun je een hele dag of tweedaagse verwachten op een alternatieve locatie. De rest van de bijeenkomsten lopen door t/m juni.
Wekelijks heb je twee bijeenkomsten: (1) een twee-urig college met de hele minorgroep en (2) een twee-urige leerteambijeenkomst met een deel van de minorgroep. Daarnaast kun je er vanuit gaan dat de weekopdrachten (sterk gekoppeld aan je bestuur/raad) je zo’n 2-3 uur aan extra tijd kosten. Tijdens de minor komt het onderwerp time-management uitvoerig voorbij, dus je leert de rest van je week effectiever te besteden.
De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster en www.minorleiderschap.nl geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.
Extra kosten
Geen.
Deze minor is door de Green Office HU aangemerkt als een duurzame minor. Dit betekent dat je door het volgen van deze minor kan bijdragen aan één of meerdere van de Sustainable Development Goals van de UN.