Leren Doceren en Begeleiden in de Zorgsector

Wil jij in de toekomst aan de slag als docent in de zorgsector, stagiaires begeleiden bij hun leerproces of op congressen spreken over de zorgsector? Dan is deze minor voor jou. Je volgt al een (para)medische opleiding zoals Optometrie, Logopedie, Huidtherapie, Fysiotherapie, Mondzorgkunde of een andere zorggerelateerde opleiding. Ook heb je een voorliefde voor nieuws, innovaties, maatschappelijke ontwikkelingen en inhoudelijke vraagstukken op je vakgebied.

Toelating

Met een propedeuse op zak ben je welkom om de minor te volgen. Je bent zelf verantwoordelijk om, voordat de minor begint, een stageplaats te regelen in de rol van student-assistent. Dit mag ook bij een mbo-instelling, maar een hbo-instelling heeft de voorkeur.

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor het minoraanbod 2024-2025.

Inhoud

Het begeleiden en coachen staan centraal tijdens de minor. Naast didactische vaardigheden, die je gaan helpen om te begrijpen hoe mensen leren, wordt er ook veel aandacht besteed aan het coachen en begeleiden van je medestudenten. Dit doe je in de rol als student-assistent. Je leert bijvoorbeeld hoe je studenten en stagiaires en patiënten, cliënten of klanten coacht. Daarbij leer je hoe je een educatieve leeromgeving voor hen creëert. Daarnaast ga je aan de slag met het geven van feedback en met motiveren en coachen in moeilijke situaties. Dit is belangrijk om uiteindelijk je eigen efficiëntie en effectiviteit als professional te vergroten.

Leerdoelen

Tijdens de minor leer je:

  • leerstrategieën begrijpen achter verschillende werkvormen;
  • reflecteren op je eigen handelen;
  • hoe mensen op verschillende manieren leren;
  • wetenschappelijke resultaten te vertalen naar de praktijk;
  • hoe je feedback moet geven met als doel het leren te stimuleren;
  • je keuzes te onderbouwen;
  • samen te werken in een interprofessioneel team.

Cursussen

Blok 1 In het eerste blok leer je didactische vaardigheden en coaching. Je schrijft je eerste les en presenteert deze aan je minorgroep.

Blok 2 De kennis die je in blok 1 hebt opgedaan, gebruik je in blok 2 voor je eindopdracht waarbij je een bijdrage levert aan het onderwijs.

Toetsing

Vanaf het schooljaar 2024-2025 maken we gebruik van programmatisch toetsen. Je krijgt diverse opdrachten die je helpen om je voortgang te laten zien. Ook tijdens de lessen krijg je feedback van je medestudenten en docenten op producten. Deze feedback gaat je helpen om je minor doelen en persoonlijke doelen te behalen. In blok 2 ga je aan de slag met de eindopdracht. Deze eindopdracht heeft betrekking op het ontwikkelen en verbeteren van een deel van het curriculum van je eigen opleiding of een opdracht van een externe opdrachtgever. Tijdens blok 1 en 2 houd je een portfolio bij om je ontwikkeling in kaart te brengen.

Literatuur

De volgende literatuur komt tijdens de minor aan de orde. Je ontvangt voor de start van het onderwijs een definitieve literatuurlijst.

  • Donders, W., & Donders, C. (2016). Coachende gespreksvoering (3rd ed.). Amsterdam: Boom.
  • Kallenberg, A., Grijspaarde, L., Braak, A., & Baars, G. Leren (en) doceren in het hoger onderwijs. Amsterdam:Boom.
  • Keller, J. (2008). First principles of motivation to learn and e3‐learning. Distance Education, 29(2), 175-185. doi: 10.1080/01587910802154970

Rooster

De lesdagen zijn meestal maandag en donderdag. Daarnaast loop je beide blokken 12 uur per week stage; de uren regel je zelf en vul je in samenspraak met de stagebegeleider in.

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.

Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Extra kosten

Geen.

Reviews

De nadruk in deze minor ligt op didactische vaardigheden. Ik leer in een korte periode heel veel qua didactiek. Je leert hoe je anderen leert om betere zorgprofessionals te worden: hoe prikkel je iemand om communicatief vaardiger te worden naar patiënten toe? Bijvoorbeeld: hoe kun je met meer zelfvertrouwen en op een goede manier met coronapatiënten communiceren? Je kunt in deze minor je eigen leerpad uitstippelen en wordt niet aan de hand gehouden. Maar de docenten staan wel meteen klaar als het nodig is. Met deze minor kun je ook heel gemakkelijk werkbegeleider voor mbo- en hbo-verpleegkundigen worden in ziekenhuizen.” 

Twan, student Medisch Hulpverlener, Hogeschool Utrecht, 23 jaar 

Switch to English English