Neurorevalidatie – CVA

Wil je meer weten over: 

  • het stimuleren van fysieke activiteit & participatie bij mensen met NAH?  
  • specifieke problemen die de fysieke activiteit & participatie kunnen belemmeren zoals psychosociaal welzijn, het pusher-syndroom, neglect, valrisico, ganganalyse, deconditioneren, gedrag(sverandering), visus, voeding enz.? 
  • hoe je interprofessioneel kunt werken om mensen met NAH, fysiek actiever en gezonder te krijgen? 
  • neurowetenschap en de implicaties daarvan voor de neurorevalidatie? 

Wil je daarnaast meedraaien in een praktijkgericht onderzoek en een innovatieproject en daarmee een verschil maken voor deze groep mensen? 

Lees dan verder en kijk of dit je interesse bevestigt, om je vervolgens aan te melden voor deze minor Neurorevalidatie! 

Het thema van de minor is “Gezond weer meedoen voor mensen met neurologische problematiek”.
Daarvoor wil jij je verdiepen in de ondersteuning die jij als professional kunt bieden aan mensen die leven met de gevolgen van hersenletsel, zoals een beroerte of de ziekte van Parkinson. Dat doe je door de (neurologische) oorzaken en fysieke, mentale en maatschappelijke gevolgen van hersenletsel gericht te onderzoeken om oplossingen te vinden, die het gezond weer meedoen mogelijk maken. Je bent bereid verder te kijken dan je eigen vakgebied, omdat je openstaat voor andere gezichtspunten en nieuwe ontwikkelingen. Deze minor heeft al jaren inschrijvingen vanuit verschillende zorgopleidingen van diverse hogescholen, wat het interprofessionele leren in je projectgroep verrijkt.  

Dit krijg je allemaal mee in deze minor, omdat je er in je projecten en in het werkveld hiermee aan de slag gaat. Een kans die je niet kunt laten gaan. 

Toelating

De minor is interprofessioneel ingericht, dus er zijn geen specifieke opleidingseisen. Een vereiste is wel dat je erg geïnteresseerd bent in beweegzorg, neurologie en gedragsverandering. De minor is ook geschikt voor deeltijdstudenten.  

De minor is populair en passend bij studenten uit opleidingen fysiotherapie, oefentherapie, verpleegkunde, creatieve/ vaktherapie, logopedie, social work, toegepaste psychologie, beweegagogiek. 

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025.  

Inhoud

Hersenletsel heeft een immense impact op iemands leven. De gevolgen zijn zowel fysiek, mentaal als sociaal en het revalidatieproces is daarom erg specialistisch. De fysieke inactiviteit met alle gevolgen voor de volksgezondheid en participatie in de maatschappij die we zien bij mensen met hersenletsel lijkt zelfs toe te nemen in de tijd.   

Om mensen met hersenletsel zo goed mogelijk te helpen en oplossingen te vinden op individueel en maatschappelijk niveau is een interprofessionele aanpak nodig. In deze minor duik jij in alle aspecten van deze aanpak. Naast een inhoudelijke verdieping in de neurorevalidatie, gericht op het verhogen van de fysieke activiteit, werk je mee in een bestaand innovatieproject dat primair gericht is op het verhogen van de fysieke activiteit bij mensen met hersenletsel.
Je gaat dit doen door het volgen van 2 modules: Neurorevalidatie en Innovatie van zorg.  

Binnen de minor werk je parallel aan 3 opdrachten:
PO1 Beschrijving van jouw casus in het werkveld,
PO2 Ontwerp van een programma om fysieke activiteit & participatie te verbeteren en
WO1 Onderzoeksproject voor jouw casusbeschrijving en jullie programma voor fysieke activiteit en participatie.

Leerdoelen

Na de minor beheers je bepaalde competenties om in staat te zijn individuele en maatschappelijke oplossingen te genereren, zodat mensen met hersenletsel gezond(er) weer (meer) mee kunnen doen. De competenties zijn:   

  • Therapeutisch handelen  
  • Interprofessioneel samenwerken  
  • Professioneel handelen  
  • Wetenschappelijk handelen en kennis delen  
  • Organiseren  

Cursussen

Leereenheid (Module) 1:
Neurorevalidatie: richt zich op de interprofessionele aanpak van het stimuleren van fysieke activiteit bij mensen met hersenletsel. De thema’s die voorbijkomen en door verschillende experts worden aangeboden zijn breed: acute en chronische zorg en interprofessioneel werken, taakgeoriënteerde training, fysieke fitheid, gedragsverandering, balansproblematiek, cognitieve functiestoornissen, brein en muziek, voeding en slaap, (zelf)bewustzijn en emotie. 
Daarnaast gaan we wat dieper in op verschillende therapeutische benaderingswijzen en op het gebruik van technologie in communicatie en motoriek. Er zijn verschillende excursies gepland in ziekenhuizen en revalidatie, naar de oogkliniek en het HUBlab en naar het zwembad. Je krijgt de kans om gedurende de hele minor te werken met een groep mensen met neurologische problematiek in diverse settings, waarvoor je bij de start van de minor op basis van voorkeur wordt ingedeeld.  

Leereenheid (Module) 2:
Innovatie en zorg (Praktijkgericht onderzoek)
Je gaat meewerken aan een lopend onderzoeksproject dat gericht is op het activeren van mensen die leven met de gevolgen van hersenletsel. Dit doe je in een groep met medestudenten, docenten, onderzoekers, professionals en met en voor de mensen met hersenletsel. De producten die je maakt en de activiteiten waaraan je meedoet kun je gebruiken voor je opdrachten in module I en later jouw afstudeeropdracht.   

   
Inspanningstest uitvoeren                                     Loopbandtest uitvoeren

Toetsing

Er zijn 3 toetsen aan de minor gekoppeld, van ieder 10 studiepunten. De toetsing vindt plaats gedurende de gehele minor. Alle toetsen bestaan uit een aantal onderdelen, die in de loop van de minor programmatisch afgetoetst worden.
De 3 toetsen komen voort uit de 3 eerdergenoemde leerlijnen:

PO1 Beschrijving van jouw casus in het werkveld,
PO2 Ontwerp van een programma om fysieke activiteit & participatie te verbeteren en
WO1 Onderzoeksproject voor jouw casusbeschrijving en jullie programma voor fysieke activiteit en participatie.

Literatuur

In de minor is het onderwijs gebaseerd op Evidence Based Practice en er wordt gebruikt gemaakt van actuele literatuur, die je terugvindt in de digitale leeromgeving.   

  • Werner A Steiner, Liliane Ryser, Erika Huber, Daniel Uebelhart, André Aeschlimann, Gerold Stucki. Use of the ICF Model as a Clinical Problem-Solving Tool in Physical Therapy and Rehabilitation Medicine. Phys Ther. 2002 Nov;82(11):1098-107.  
  • Rothstein JM, Echternach JL, Riddle DL. The Hypothesis-Oriented Algorithm for Clinicians II (HOAC II): a guide for patient management. Phys Ther. 2003 May;83(5):455-70. Review.  
  • Haynes RB, Devereaux PJ, Guyatt GH. Physicians’ and patients’ choices in evidence based practice. BMJ. 2002 Jun 8;324(7350):1350.  

Rooster

Dinsdag tot 13 uur en woensdag tot 17 uur zijn de vaste lestijden en in de middagen is er ruimte voor jullie projecttaken. Maandag t/m donderdag vanaf 13:00 uur en vrijdag van 10:00-14:00 uur zijn gereserveerd voor de diverse beweeggroepen in het werkveld, die door jullie begeleid worden. Je bent één middag ingezet bij zo’n beweeggroep.   

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar. 
 
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur. 

Extra kosten

Geen.

Switch to English English