Revalidatie van Musculoskeletale Aandoeningen van de Bovenste Extremiteit

Deze minor is speciaal ontwikkeld voor studenten aan de opleiding tot Fysiotherapeut die hun kennis en vaardigheden rondom diagnostiek en behandeling van gezondheidsproblematiek die verband houdt met functieproblemen van de bovenste extremiteiten willen verbreden en verdiepen, en zich verder willen bekwamen in het klinisch redeneren. 

Je bouwt in deze minor een gedegen kennisbasis op over functionele anatomie en beweeggedrag. Je leert hoe dit deel van het houding- en bewegingsapparaat wordt betrokken in het dagelijkse functioneren, hoe en waarom dat soms misgaat, en wat je daaraan als clinicus kunt doen. Het leren klinisch redeneren en het leren omgaan met klinische onzekerheid in Evidence Based Practice (EBP) bij complexere casuïstiek uit de klinische praktijk heeft een prominente plaats in deze minor. Het is daarom belangrijk dat je dat je een kritisch reflectieve en onderzoekende grondhouding hebt, en dat je goed in staat bent om Engelstalige publicaties te kunnen lezen en begrijpen. 

Let op:  

  • In verband met de onregelmatige roostering is deze minor helaas niet geschikt voor deeltijdstudenten 
  • Er is helaas géén programma op maat mogelijk (bijvoorbeeld voor topsporters of mensen met een beperking). 

Toelating

Deze minor is alleen toegankelijk voor studenten die een bacheloropleiding tot Fysiotherapeut volgen.  

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025. 

Inhoud

In verschillende interactieve werkvormen, zoals werkcolleges, casuïstieklessen, journal-clubs en bezoeken aan de snijzaal en de kliniek word je gefaciliteerd om je diagnostische en behandelvaardigheden en het klinisch redeneren bij deze specifieke patiëntenpopulatie te verbeteren. De onderwijsbijeenkomsten worden allemaal gegeven door op dit domein gespecialiseerde docenten en gastdocenten. Tijdens het studieproces maken jullie van elkaar gebruik in een leerteam.  

Naast het gebruik van beeldopnamen van casuïstiek uit de kliniek streven we ernaar om klinische lessen te organiseren waarbij patiënten live betrokken zijn. Daarnaast zijn we een middag te gast in een orthopedische kliniek om een live schouderoperatie bij te wonen en te discussiëren over het postoperatieve beleid. Ook word je de gelegenheid geboden om (facultatief) een dagdeel mee te kijken op de HU-schouderpoli in Naarden, of in het IBS-Centrum voor Fysiotherapie op het Utrecht Science Park. 

Door de hele minor voer je, onder begeleiding van een docent, samen met je leerteam een doorlopend inhoudelijk verdiepend project uit (DOP). Dit kan een literatuuronderzoek of praktijkonderzoek zijn. De resultaten van dit project presenteren jullie gezamenlijk in een elevator pitch en een poster-walk op een mini-symposium aan je medestudenten, docenten en collega’s uit het werkveld. Het eindresultaat van je project wordt apart, summatief getoetst (zie ‘toetsing’). 

Leerdoelen

Learning outcomes

  • Voert het diagnostisch proces uit en komt tot een fysiotherapeutische diagnose bij een patiënt met klachten aan de schouder, elleboog of pols/hand: 
  • Past klinische expertise toe op het gebied van anatomie, kinematica, pathologie en bindweefselherstel bij het onderzoek van patiënten met musculoskeletale aandoeningen van de bovenste extremiteit; 
  • Komt met behulp van klinisch redeneren tot een onderbouwde fysiotherapeutische diagnose; 
  • Stelt een onderbouwd behandelplan op met als doel het bewegend functioneren van de patiënt te bevorderen. 
  • Voert een behandeling uit met als doel het bewegend functioneren te bevorderen. 
  • Voert op basis van een onderzoeksvraag een systematische analyse van wetenschappelijke bronnen of een praktijkonderzoek uit. Interpreteert de resultaten en deelt deze met medestudenten en zorgprofessionals. 
  • Is op de hoogte van het vakgebied en de deskundigheid van relevante samenwerkingspartners (bijv. ergotherapeut, handchirurg, orthopedisch chirurg). 
  • Informeert medestudenten en zorgprofessionals op professionele wijze over de uitkomsten van de uitgevoerde wetenschappelijke opdracht. 
  • Reflecteert kritisch op de eigen kennis, vaardigheden en het fysiotherapeutisch handelen, met als doel zich voortdurend te ontwikkelen als professional. 

Cursussen

De minor wordt aangeboden als één doorlopende minor over de blokken C en D. Blok C is gericht op musculoskeletale aandoeningen aan de schouder- en elleboogregio; Blok D is gericht op musculoskeletale aandoeningen aan de pols- en handregio.   

Wanneer je je opleiding tot Fysiotherapeut of Oefentherapeut aan het Instituut voor Bewegingsstudies (IBS) van de Hogeschool Utrecht (HU) volgt, heb je ná deze minor de mogelijkheid je medior- of seniorstage specifiek binnen dit kennisdomein te lopen. Dit gebeurt bij een aantal geselecteerde stageadressen die onderdeel zijn van het klinisch netwerk (Communities of Practice) van de IBS-expertisegroep Bovenste Extremiteit & Bovenste Hoofd-hals Wervelkolom.  

Toetsing

Na zowel blok C als blok D worden de leeruitkomsten getoetst d.m.v. een kennistoets, een integratieve praktijktoets en een doorlopende verdiepende/wetenschappelijke opdracht:   

  • Blok C: Kennistoets (toets1), Integratieve vaardigheidstoets (toets2) en Presentatie/verslag doorlopende inhoudelijk verdiepende opdracht (toets3).
  • Blok D: Kennistoets (toets1), Integratieve vaardigheidstoets (toets2) en Presentatie/verslag doorlopende inhoudelijk verdiepende opdracht (toets3).

Literatuur

Er wordt gebruik gemaakt van wetenschappelijke literatuur, bijvoorbeeld:  

  • Hagert, E. (2010). Proprioception of the wrist joint: a review of current concepts and possible implications on the rehabilitation of the wrist. Journal of Hand Therapy, 23(1), 2-17.  
  • D’hondt, N.E., Pool, J. J., Kiers, H., Terwee, C.B., & Veeger, H.E.J. (2020). Validity of Clinical Measurement Instruments Assessing Scapular Function: Insufficient Evidence to Recommend Any Instrument for Assessing Scapular Posture, Movement, and Dysfunction—A Systematic Review. Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy, 50(11), 632-641. 
  • Brandsma, J.W., & Schreuders, T.A.R. (2015). Manual Strength Testing of the Muscles of the Hand and Wrist. In Clinical Assessment Recommendations. American Society of Hand Therapists.  
  • Salamh, P., & Lewis, J. (2020). It is time to put special tests for rotator cuff–related shoulder pain out to pasture. Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy, 50(5), 222-225.  
  • D’hondt, N.E., Kiers, H., Van der List, M.P.J., Veeger H.E.J. (2023) Co-occurrence of Posteroinferior Glenohumeral Subluxations and Soft-Tissue Intra-articular Impingement; JOSPT Cases. (3)101, 26–28 

Rooster

De minor vindt plaats in Blok C en D, en bestaat uit circa 8 tot 15 contacturen per week, op wisselende dagen (maandag t/m vrijdag). 
Afhankelijk van de beschikbaarheid van gastdocenten zal er mogelijk ook in de avonduren worden lesgegeven.  

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar. 
 
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur. 

Extra kosten

Aan deze minor zijn geen extra kosten verbonden. 

Reviews

‘’Als je het interessant vindt om je meer te verdiepen in de schouder, hand, pols en elleboog dan is deze minor zeker de moeite waard. De docenten zijn stuk voor stuk goed in wat ze doen en geven de lessen met veel enthousiasme en passie. Ik vond de minor wel redelijk pittig. Daarom is het belangrijk om alles goed te plannen en je planning ook na te komen. Tijdens de minor mag je onder andere een live schouderoperatie bijwonen en heb je de mogelijkheid om naar de snijzaal te gaan. Dit zijn onderdelen die de minor nog leuker en interessanter maakt.’’

Valesca, 22 jaar, Fysiotherapie, Hogeschool Utrecht

‘’Ik heb de minor als uitdagend en interessant ervaren. De minor is een verdieping op je kennis binnen de fysiotherapie en daarmee ook erg nuttig. Naar mijn idee heb ik nu een goede basis en meer kennis over de bovenste extremiteit. De minor gaat verdiepend in op de schouder, elleboog, pols en hand. Je houdt je bezig met de verschillende pathologieën en de onderzoek- en behandelmogelijkheden. De klassen en het docententeam zijn erg klein. Dit betekent dat je veel en intensief contact hebt met elkaar. Het is niet de makkelijkste minor, maar je kan het op een goede manier afronden door inzet te tonen en de lessen te volgen.’’

Menno, 23 jaar, Fysiotherapie, Hogeschool Utrecht

Switch to English English