Versnellen in de master 1e graads lerarenopleiding Aardrijkskunde

Deze minor is niet aanwezig tijdens de minormarkt op 14 maart, maar geeft wel online minorvoorlichting in de periode 26 februari – 8 maart.

Deze minor is bedoeld voor studenten van alle bachelor lerarenopleidingen Aardrijkskunde die hun eerstegraads lesbevoegdheid Aardrijkskunde willen behalen, of die meer verdieping zoeken. Je kunt door deze minor alvast beginnen met het volgen van 20-25 EC aan vakken van de master Eerstegraads Lerarenopleiding Aardrijkskunde. De overige EC’s betreft vakken die een verdieping vormen op de Bachelor en een goede voorbereiding op een vervolg in de Master. Als de vakken die je behaalt nog tot het onderwijsaanbod behoren wanneer je later de Master lerarenopleiding Aardrijkskunde gaat doen, dan hoef je deze vakken niet opnieuw te volgen.  

Toelating

Er is een verplichte intake waarin je laat zien wat jouw voortgang ten aanzien van vakinhoud in de Bacheloropleiding is, en ook met je wordt verkend en besloten of je het niveau van Mastervakken aankunt. Een aantal opdrachten in deze minor dient uitgevoerd te worden op een (stage)school. 

De examencommissie van je opleiding stelt van tevoren vast welke HU-minoren geen hbo-niveau en/of een onacceptabele overlap hebben met het verplichte curriculum van je opleiding. Check op de pagina Niet toegestane minoren onder jouw instituut of er minoren zijn die je niet mag volgen. Deze pagina zal vanaf 29 februari geüpdatet zijn voor minoraanbod 2024-2025. 

Inhoud

Verdiep je kennis en vergroot je mogelijkheden met deze minor. Om breder inzetbaar te zijn binnen het onderwijs is een eerstegraads bevoegdheid naast een tweedegraads bevoegdheid buitengewoon aantrekkelijk. Wij stimuleren studenten met voldoende capaciteiten om tijdens hun Bacheloropleiding al dit traject te volgen. Je volgt in deze minor vakken uit de master Eerstegraads Lerarenopleiding Aardrijkskunde, aangevuld met een generieke cursus over Differentiëren.  

Leerdoelen

Je hebt na deze minor een grondige aardrijkskundige vakinhoudelijke kennis verworven en ook je onderwijskundige vaardigheden vergroot. Daarnaast krijg je de eerste tools en handvatten aangereikt om les te geven in het eerstegraads gebied 

Cursussen

Bevolking en duurzaamheidsvraagstukken
In deze cursus bestudeer je middels een vraagstukbenadering verschillende actuele vraagstukken uit de bevolkingsgeografie en de milieugeografie. Rode draad in de cursus vormt de bevolking van de aarde. Deze breng je in verband met o.a. voedsel-, energie en migratievraagstukken.   

Klimaat en klimaatverandering. 
Deze cursus vormt een verdieping op kennis die je in de bachelor hebt opgedaan. Klimaatverandering is van alle tijden. Verschillende factoren, zowel biotisch als abiotisch, beïnvloeden elkaar en vormen samen het systeem klimaat. Processen die spelen op korte en lange termijn zijn van invloed op klimaat en klimaatverandering en hebben elk hun eigen dynamiek. Diepere kennis over klimaatveranderingen uit het verleden en de processen die daarbij spelen, is belangrijk om het debat oer klimaatverandering te kunnen beoordelen. In de cursus worden oefeningen gedaan die dit bevorderen.   

Water en Integraal Waterbeheer
In de cursus Water en Integraal waterbeheer verdiepen we de kennis over de hydrologische kringloop, water en waterbeheer die je in de bachelor opgedaan hebt. In de cursus staat het waterbeheer in het verleden, heden en in de toekomst in Nederland centraal. In verschillende gebieden (rivierengebied, kustgebied, veenweidegebied, droge zandgronden en in de stad) analyseer je het watersysteem en verdiep je je in beleidsplannen die gericht zijn op integraal waterbeheer. Een dagexcursie kan eventueel deel uitmaken van het onderwijs.  

Stadsgeografie
In deze cursus staat ontwikkeling van nederzettingen en steden in tijd en ruimte centraal. De cursus vormt een verdieping op kennis die je in de Bacheloropleiding hebt opgedaan. Actuele thema’s in de stadsgeografie passeren de revue en internationale literatuur biedt vernieuwende inzichten over hoe verschillende economische, politieke en sociaal-culturele ontwikkelingen de stedelijke ontwikkeling beïnvloeden. De cursus gaat daarbij ook in op hoe stedelijke ontwikkeling het dagelijks leven, de leefbaarheid en het ruimtelijk handelen van individuen en groepen beïnvloedt. Actuele (ruimtelijke) vraagstukken op verschillende schaalniveaus en de relevante oplossingsrichtingen voor deze vraagstukken worden kritisch geëvalueerd. Een dagexcursie kan eventueel deel uitmaken van het onderwijs.  

Veldwerkdidactiek
In deze cursus ontwerp je veldwerk rond het thema integraal waterbeheer, of rond het thema stadsgeografie. Je voert het veldwerk uit, je evalueert en doet voorstellen voor verbetering. Daarnaast neem je deel aan enkele veldwerken van medestudenten. In de cursus wordt ruim aandacht besteed aan de didactiek van veldwerk en omgevingsonderwijs, en aan ontwerpprincipes bij het vormgeven van onderwijs. De cursus vormt deels een vervolg op de modules Integraal Waterbeheer en Stadsgeografie, omdat je de inhouden die je daar verwerft, verwerkt in het veldwerkontwerp. Voor het uitvoeren en bijwonen van veldwerken dien je rekening te houden met enkele dagen aanwezigheid, naast de reguliere wekelijkse lesdag.   

Differentiëren in de klas
Van masterstudenten wordt verwacht dat zij goed onderwijs kunnen bieden en daarbij rekening houden met de diversiteit van leren in de eigen klas. Hoe kan het onderwijs zo worden ingericht dat een ieder aan bod komt? Je wordt uitgedaagd om op basis van je eigen lespraktijk en de bijbehorende theorie tot een passende oplossing te komen voor je klas(sen).   

Toetsing

Je sluit de cursussen af met een theoretische toets, een dossier of een verslag. 

Literatuur

De volgende literatuur kan worden voorgeschreven. De lijst is niet volledig. We raden je aan om enige weken voor de start van je minor de studiegids van de Master leraar Aardrijkskunde te raadplegen voor de laatste versies van de boekenlijsten. Naast boeken worden (wetenschappelijke) artikelen voorgeschreven, deze worden via de digitale leeromgeving bekend gemaakt, zo mogelijk met een link.   

  • Carter, G.L. (2016), Population and Society. Polity Press. 
  • Ruddiman, W. F. (2017) Earth’s Climate, past and future. New York, W.H. Freeman. 
  • LeGates, R.T. en F. Stout, (2017) The City Reader. Routledge. 
  • Deltares, (2021) Op waterbasis, grenzen aan de maakbaarheid van ons water- en bodemsysteem; via Op-Waterbasis-gecomprimeerd-1.pdf (deltares.nl) 
  • Didde, R., (2021) Nederland Droogteland, Lias.   
  • Berben, M., & Teeseling, M. (2018). Differentiëren is te leren! Amersfoort, Nederland: CPS Onderwijsontwikkeling en advies 
  • Keijzer, J., & Gils, D. (2018). Differentiëren in alle vakken.    

Rooster

Elke woensdag vanaf 11:00 tot uiterlijk 22:00 uur. De lessen worden gegeven in de gebouwen van de Hogeschool Utrecht op de Uithof in Utrecht. Daarnaast zijn er veldwerkdagen op diverse locaties.  

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Extra kosten

Kosten voor boeken, kosten i.v.m. veldwerkdagen (vervoer, eventuele entreekosten). 

Switch to English English